Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen

hur länge ska du jobba med sågen ? jag skulle rekommendera en hyra. Då får du en bra proffsig maskin samt all utrustning du kan behöva. På de stora firmorna typ ramirent ,cramo kan man få bra pris en weekend.

hur länge ska du jobba med sågen ? jag skulle rekommendera en hyra. Då får du en bra proffsig maskin samt all utrustning du kan behöva. På de stora firmorna typ ramirent ,cramo kan man få bra pris en weekend.
Det kommer handla om återkommande större insats årligen men även punktinsatser löpande så hyra är no go dessvärre.

När jag växte upp var Stiga ett svenskt, tryggt och hyfsat kvalitetsosande märke, men misstänker att så inte längre är fallet. Hur står sig denna röjsåg med klinga och sele mot nämnda kvalitetskonkurrenter idag? Är den åtminstone i klass med Julas?
Denna testades av GDS mot följande maskiner och blev någon form av testvinnare. Vet inget om GDS tester men det kanske säger något?

Bla får den beröm för "balans", sele och handtag.

"
I det mest relevanta oberoende testet (från Gör Det Själv 2026) testades Stiga BC 535B mot fem andra bensindrivna röjsågar i samma klass och prisspann.

🔧 Maskiner den testades mot​

Följande modeller ingick i samma jämförelse:

• AL-KO BC 500 B
  • Texas BCU43S
  • Stihl FS 131/R
  • Biltema BC 43
  • Echo SRM‑222ES [jula.se]

Denna testades av GDS mot följande maskiner och blev någon form av testvinnare. Vet inget om GDS tester men det kanske säger något?

Bla får den beröm för "balans", sele och handtag.

"
I det mest relevanta oberoende testet (från Gör Det Själv 2026) testades Stiga BC 535B mot fem andra bensindrivna röjsågar i samma klass och prisspann.

🔧 Maskiner den testades mot​

Följande modeller ingick i samma jämförelse:

• AL-KO BC 500 B
  • Texas BCU43S
  • Stihl FS 131/R
  • Biltema BC 43
  • Echo SRM‑222ES [jula.se]
Vilka vänder dom sig till jo hobby folket som inte har en aning om hur en röjsåg fungerar dom kör lite enkla saker och sen tycker journalisten vad han tycker är bra hade det varit rätt så skall det vara en test panel med både hobby folk och professionella röjare .
Och det jag ser som den bästa utmanaren fortfarande är Julas bensin drivna röjsåg .
För skall du röja tjockt gräs glöm allt vad trimmer tråd heter rent skit i tjockt gräs då duger endas detta https://www.amazon.se/dp/B006HV9ZWK?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1 och här får man leta så man hittar bra pris dom härdas i vatten .Sen för aat få det att fungera så måste man ha denna https://www.amazon.se/Oregon-111111...d33-bdcb-317f216f1b5c&pd_rd_i=B002X3EGKW&th=1

Hur ser det ut på fronten på batterimaskiner.
Borde väl kommit en del användbara maskiner som inte släpper ut en massa avgaser när de körs.

Vilka vänder dom sig till jo hobby folket som inte har en aning om hur en röjsåg fungerar dom kör lite enkla saker och sen tycker journalisten vad han tycker är bra hade det varit rätt så skall det vara en test panel med både hobby folk och professionella röjare .
Och det jag ser som den bästa utmanaren fortfarande är Julas bensin drivna röjsåg .
För skall du röja tjockt gräs glöm allt vad trimmer tråd heter rent skit i tjockt gräs då duger endas detta https://www.amazon.se/dp/B006HV9ZWK?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1 och här får man leta så man hittar bra pris dom härdas i vatten .Sen för aat få det att fungera så måste man ha denna https://www.amazon.se/Oregon-111111-Trimmerhuvud-Jet-Fit-trådar/dp/B002X3EGKW/258-4286548-1532816?pd_rd_w=8iXn3&content-id=amzn1.sym.f44f7ea7-7b97-4e35-8f3a-3ce7c85781d7:amzn1.symc.1d045b80-d35b-4fcc-9d94-11663c730254&pf_rd_p=f44f7ea7-7b97-4e35-8f3a-3ce7c85781d7&pf_rd_r=05SCXRD58EEZ0SJW827P&pd_rd_wg=81ELC&pd_rd_r=1b5089d8-aa26-4d33-bdcb-317f216f1b5c&pd_rd_i=B002X3EGKW&th=1
Hur värderar du treuddad klinga vs den trådlösning du länkar till i just högt gräs?

Jag har kört med den tråden NAD länkar, tycker att klinga är bättre eftersom jag slipper stanna och byta tråd. Slipper tänka på att blöttlägga tråden innan det ska röjas. @InlineOla gillar den tråden.

Enda nackdelen med klinga är om det mycket sten som sticker upp, slår jag på dom så flyger det stenflisor. Bra med visir då.

Senast ändrad:
Hur ser det ut på fronten på batterimaskiner.
Borde väl kommit en del användbara maskiner som inte släpper ut en massa avgaser när de körs.

Jag kör med batteridrift i arbetet, och den maskinen funkar riktigt bra.
Jämfört med en bensindriven så är det mycket mindre vibrationer, så man orkar mer, och den är rejält tyst.
Enda tjollret som jag ser det är batteribyte, speciellt om man inte kan ha med sig en laddare.
(Batteriet räcker ca 1h, från fullt)

Jag kör med batteridrift i arbetet, och den maskinen funkar riktigt bra.
Jämfört med en bensindriven så är det mycket mindre vibrationer, så man orkar mer, och den är rejält tyst.
Enda tjollret som jag ser det är batteribyte, speciellt om man inte kan ha med sig en laddare.
(Batteriet räcker ca 1h, från fullt)
Batteri är inte billiga

Batteri är inte billiga
Nej, men de håller likväl för X antal laddcykler (Hur många cykler specifierar inte Sthil) och eftersom jag är skogsarbetare till yrket så är det inte jag som står för batterikostnaden, utan det är min arbetsgivare.

Skall man köra batteridrift och komma något sånär billigt undan så har Ryobi ett komplett kit för ca6000 (då ingår sele utan inställningsmöjligheter, 1 batteri, laddare, kapklinga, slyklinga och trimmerhuvud)

Nej, men de håller likväl för X antal laddcykler (Hur många cykler specifierar inte Sthil) och eftersom jag är skogsarbetare till yrket så är det inte jag som står för batterikostnaden, utan det är min arbetsgivare.

Skall man köra batteridrift och komma något sånär billigt undan så har Ryobi ett komplett kit för ca6000 (då ingår sele utan inställningsmöjligheter, 1 batteri, laddare, kapklinga, slyklinga och trimmerhuvud)
Vi räknade på ett antal batterier där jag jobbar så hamnade vi på 14 st så skulle det räcka en dag i h det var stihls största batterier.

Lånar tråden lite: jag är ute efter en batteridriven. Finns det några tips kring det?

Tanken är att den skall klara upp till slut alla fall.

Vi räknade på ett antal batterier där jag jobbar så hamnade vi på 14 st så skulle det räcka en dag i h det var stihls största batterier.
Och hur länge sedan är det?
Har rullat runt på 2 batterier i snart 3 år och de har inte tappat kraften än, men då har jag tillgång till laddare i kojan, så ett sitter alltid på laddning.

Apropå röjsågar, har jag förstått terminologin rätt:
Trådtrimmern används till fint gräs.
Slyklingan används till grovt gräs, hallonsnår och sånt.
Kapklingan används till det i alla fall jag kallar sly, dvs. små vedartade växter som träd och buskar.

Är det torrt i backen och du kör på en sten, så flyger det gnistor som kan antända gräset eller något annat torrt.
Det kan gå riktigt illa. Troliga orsaken till "Salabranden" 2014 var gnista från metall mot sten vid markberedning. 13 800 hektar borta, syns från rymden även drygt 10 år senare.
1000032131.webp
1000032133.webp

Just Ryobi har jag aldrig testat något bra ifrån (oavsett verktyg) Det är i princip Jula-maskiner i mina ögon. 2 batterier måste väl alla ha (minst)? 6000 + extra batteri, ja då finns det riktiga maskiner även om de släpper ut lite skit de timmar de körs.

Just Ryobi har jag aldrig testat något bra ifrån (oavsett verktyg) Det är i princip Jula-maskiner i mina ögon. 2 batterier måste väl alla ha (minst)? 6000 + extra batteri, ja då finns det riktiga maskiner även om de släpper ut lite skit de timmar de körs.

Ja, för du vill ju inte bli stillastående, för att batteriet håller på att laddas.

Personligen föredrar jag batteri pga mindre vibrationer samt vikt. Men jag kan likväl köra bensindrivet om det är vad som krävs och har gjort sen jag tog korten för röjsåg och motorsåg.
Nu råkar det vara så att direktiven uppifrån säger att vi skall gå över till batteri, på gott och ont...

Måste gå att koppla ett typ elcykel batteri på ryggen till en röjsåg. Om en professionell aktör utvecklar något sådant. Kanske lite hög totalvikt, men en elmotor väger ju inte mycket jämfört med bensinmotor?. Har sett sådana på de som blåser skräp i stan.

Själv undrar jag vilken lie ni använder? De jag har sett kostar 10 000, kräver dans i månsken samtidigt som man hamrar på äggen med hammare. Osugen. Vill bara ha en vanlig jäkla lie.

Måste gå att koppla ett typ elcykel batteri på ryggen till en röjsåg. Om en professionell aktör utvecklar något sådant. Kanske lite hög totalvikt, men en elmotor väger ju inte mycket jämfört med bensinmotor?. Har sett sådana på de som blåser skräp i stan.

Själv undrar jag vilken lie ni använder? De jag har sett kostar 10 000, kräver dans i månsken samtidigt som man hamrar på äggen med hammare. Osugen. Vill bara ha en vanlig jäkla lie.
Ta av skygglapparna och jämför vad en tvåtaktare väger i mot en el röjare väger med batteri och vilken kraft den kan utveckla.

Ta av skygglapparna och jämför vad en tvåtaktare väger i mot en el röjare väger med batteri och vilken kraft den kan utveckla.
Skygglappar?

Eltrimmer:
1-2 kg (enligt Google)
Elcykelbatteri 3 kg (enl Google)

Det skulle ge 3 elcykelbatterier på vad de trimrar det pratas om ovan väger. Mycket skönare med vikt på ryggen än på en pinnne.

Men jag har aldrig jobbat mer annat än motorsåg och har verkligen ingen koll. Tyckte bara att jämföra typ skruvdragarbatterier med bensin är väldigt olika saker. När jag körde motorsåg hade vi ju en dunk bensin+olja med oss i skogen. Tänk en rygga med ett bra batteri i i och ett batteri att byta med i bilen som man kan byta med när man tar lunch?

Orkar inte räkna på wh etc utan vill bara veta om det inte borde gå?

Sedan får folk jättegärna köra bensin om de vill. Jag slipper gärna andas in 2-takt avgaser pga hälsorisker men det är upp till var och en. Tror inte trimrar är vårt största problem precis. Jag behöver ju inte stå och lukta precis bredvid :)

Mina skygglappar gäller lie. Det vore supermysigt! Men de jag hittat har varit så sabla korta.

Skygglappar?

Eltrimmer:
1-2 kg (enligt Google)
Elcykelbatteri 3 kg (enl Google)

Det skulle ge 3 elcykelbatterier på vad de trimrar det pratas om ovan väger. Mycket skönare med vikt på ryggen än på en pinnne.

Men jag har aldrig jobbat mer annat än motorsåg och har verkligen ingen koll. Tyckte bara att jämföra typ skruvdragarbatterier med bensin är väldigt olika saker. När jag körde motorsåg hade vi ju en dunk bensin+olja med oss i skogen. Tänk en rygga med ett bra batteri i i och ett batteri att byta med i bilen som man kan byta med när man tar lunch?

Orkar inte räkna på wh etc utan vill bara veta om det inte borde gå?

Sedan får folk jättegärna köra bensin om de vill. Jag slipper gärna andas in 2-takt avgaser pga hälsorisker men det är upp till var och en. Tror inte trimrar är vårt största problem precis. Jag behöver ju inte stå och lukta precis bredvid :)

Mina skygglappar gäller lie. Det vore supermysigt! Men de jag hittat har varit så sabla korta.
I vilken nivå

Ja, för du vill ju inte bli stillastående, för att batteriet håller på att laddas.

Personligen föredrar jag batteri pga mindre vibrationer samt vikt. Men jag kan likväl köra bensindrivet om det är vad som krävs och har gjort sen jag tog korten för röjsåg och motorsåg.
Nu råkar det vara så att direktiven uppifrån säger att vi skall gå över till batteri, på gott och ont...
Vikt lär dig lite mera om det .

Tilltänkt uppgift är typ öppen äng med ca 50-100cm högt gräs (?) där det ska huggas fram en matarled till stigen. Så den treuddade slyklingan bör kanske funka bäst?
fungerar jättebra så länge det inte lämnats kvar en enda stubbe eller sten som med ett tvärstopp skickar chockvågor upp i din maskin.

själv använder jag till dylikt göra oregon flexiblade 3mm i en konventionell men lite större trådhållare. tråden är taggig och rätt styv, se till höger i bild. till vänster ses vanlig mer flexibel nylium 2,7mm som går i en nättare maskin hemmavid. den kräver mer fart.

min maskin dur369 för stigröjning är på 1000 watt och klipper med lätthet 43 cm bredd och den härligt taggiga flexiblade även grovt gräs redan på tomgång. dock ska man köra såpass kraftiga maskiner på batteri krävs ett betydande antal. vilket nog stjälper din anslagna budget?
.
IMG_8017.webp
IMG_3655.webp

Som utbildad skogshuggare både röj& motorsåg a+b så är det Husqvarna som regerar marknaden .
Köp en 30-40kubiks motor de behöver int ens vara nya , ge förgasarn nya packningar så fungerar den livet ut .
Kör enbart på bensin med 1.5-2%olje blandning inget alkylatbensin i kontakt med gummi eller förgasare packningar . Nånsin .
Behöver du ett ett trimmer huvud till en Husqvarna röjsåg så får du ett fungerande utav mig för Postkostnaden .
Ska du köra med Klinga dvs på allting grövre än grässtrån så köper du inte de dyraste köp de klingor du har råd med å fila det är inget svårt .

Har du int så mycket muskler köper du en variant ifrån eu de väger ingenting men kan int svara om prestandan .

Är farbror glömsk? Du svarade på den frågan redan igår?
Då var farbror Dyngfull efter ett klubbmästerskap

Som utbildad skogshuggare både röj& motorsåg a+b så är det Husqvarna som regerar marknaden .
Köp en 30-40kubiks motor de behöver int ens vara nya , ge förgasarn nya packningar så fungerar den livet ut .
Kör enbart på bensin med 1.5-2%olje blandning inget alkylatbensin i kontakt med gummi eller förgasare packningar . Nånsin .
Behöver du ett ett trimmer huvud till en Husqvarna röjsåg så får du ett fungerande utav mig för Postkostnaden .
Ska du köra med Klinga dvs på allting grövre än grässtrån så köper du inte de dyraste köp de klingor du har råd med å fila det är inget svårt .

Har du int så mycket muskler köper du en variant ifrån eu de väger ingenting men kan int svara om prestandan .
Sorry, kanske korkad fråga men jag är novis på området.

Kan du utvidga resonemanget om varför man inte ska använda Akrylatbensin (2-takts 2% oljeblandad) till dessa sågar? Den saluförs ju för ändamålet?

Här till exempel:

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    477.4 KB · Besök: 4
Sorry, kanske korkad fråga men jag är novis på området.

Kan du utvidga resonemanget om varför man inte ska använda Akrylatbensin (2-takts 2% oljeblandad) till dessa sågar? Den saluförs ju för ändamålet?

Här till exempel:

Om du vill testa lie har jag en gammal ärvd som du kan låna. Bryne ingår. En näve värktablettr kan du också få med 😁

Om du vill testa lie har jag en gammal ärvd som du kan låna. Bryne ingår. En näve värktablettr kan du också få med 😁
Tack men liar av äldre sort finns nog att låna på gården jag kommer utgå ifrån fick jag nyss höra👍. Slog till på den där Stigan som GDS tyckte var ett bra köp så får vi se om den pallar. Dubbelselen som följde med verkar åtminstone vara rejäl och maskinen ger ett hyfsat bra kvalitetsintryck. Blev knappt 2000:- med Bauhaus 12% prisgaranti vilket känns prisvärt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp