[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Efter att i 15 år "hållt på" att ta BE tog jag utökat, det blev i alla fall gjort.
Jag skyller också på EU och svenska myndigheter. För precis som jag "hållit på" att ta bättre körkort har ju svenska och EU-myndigheter "hållt på" att anpassa reglerna efter nya tyngre bilar.
Men ett sätt att lösa det är väl att ta utökat. Sett till track record kan jag garantera er att inom en månad efter jag tagit utökat tas ett beslut att B räcker till upp till 4250 kg.

Min plan var att ta utökat B. Sen har det strandat just på att jag inte kan bestämma om jag skall ta det eller BE. Så det har blivit inget än så länge...
Jag tänkte det först men merjobbet för BE är ju minimalt egentligen.

Har kört både släp och takräcke på semestern.. hund och semester packning så fick det bli så.

Tjena!

Att ta BE känns som en självklarhet, inte för att jag själv har det. Men jag väntar på att chefen ska se till att jag får CE istället, men han vill att jag ska ha D och är väl inte skitsugen på det.

Jag tänkte det först men merjobbet för BE är ju minimalt egentligen.

Har kört både släp och takräcke på semestern.. hund och semester packning så fick det bli så.

Och efteråt tänker man varför tog jag inte be. Men trots liten skillnad så är tröskeln högre.

Sen att man kanske skulle ändra till att krav för släp var E och inte hade med vikt att göra egentligen.

Och efteråt tänker man varför tog jag inte be. Men trots liten skillnad så är tröskeln högre.

Sen att man kanske skulle ändra till att krav för släp var E och inte hade med vikt att göra egentligen.

Ja det är verkligen en rimlig tanke. Men det verkar inte vara vanligt ens i andra länder.

Tjena!

Att ta BE känns som en självklarhet, inte för att jag själv har det. Men jag väntar på att chefen ska se till att jag får CE istället, men han vill att jag ska ha D och är väl inte skitsugen på det.
Fast BE är inte lika bra efter regeländringarna som skedde 2013. Tog mitt innan det årtalet och har lite mer fritt när det kommer till fordonskombinationer. Inte för att det används särskilt ofta.

Helt annan fråga. Någon som köpt från klaravik? Sjukt dålig konsumenträtt på auktioner och väldigt lite info i annonserna? Vet inte hur det är tänkt?

Fast BE är inte lika bra efter regeländringarna som skedde 2013. Tog mitt innan det årtalet och har lite mer fritt när det kommer till fordonskombinationer.
Här finns det mer info om bokstäverna på körkortet

Var ju tvungen att fråga AI ! :cool:​

Prognos för en elbil som är 10 år gammal år 2036​

Här är tre scenarier:

Optimistiskt (om batteriet är friskt och modellen är populär)​

• 35–45 % av nypris
  • Gäller främst premiumbilar eller modeller med bra batterikylning.

Realistiskt (vanlig elbil, normal degradering)​

• 20–35 % av nypris

Pessimistiskt (dålig batterihälsa eller gammal teknik)​

• 10–20 % av nypris
  • Särskilt om räckvidden sjunkit under 20–25 mil.

​

En elbil med 15 000 mil kan ha:

• 5–25 % degradering beroende på modell
  • Vissa (t.ex. Tesla, Hyundai/Kia) degraderar långsamt
  • Andra (Leaf, äldre Renault Zoe) degraderar snabbt
Batteribyte kan kosta 60 000–150 000 kr, vilket pressar andrahandsvärdet.

​

Du kan förvänta dig att en 10 år gammal elbil med 15 000 mil:
  • har betydligt lägre värde än motsvarande fossilbil
  • troligen ligger på 20–35 % av nypris
  • kan vara värd mer om batteriet är friskt och modellen är eftertraktad
  • kan vara värd mycket mindre om räckvidden blivit låg

Does not compute. Om man undantar några år nu när nypris stuckit rejält skulle jag säga att 20-35% för en 10 år gammal fossilbil är ett ovanligt högt andrahandsvärde.
AI är bra ibland, men lita inte på det.

Här är tre scenarier:

• 35–45 % av nypris

• 20–35 % av nypris

• 10–20 % av nypris

​

​

Sluta fråga llmerna om saker de inte klarar av.
Ffa sluta posta skräpet här.

Här är tre scenarier:

• 35–45 % av nypris

• 20–35 % av nypris

• 10–20 % av nypris

​

​

Tur att man har elbil då...

Prognosen för att sälja en 10 år gammal fossilbil 2036 är dyster. Värdeminskningen spås bli mycket hög. Andrahandsvärdet pressas av skärpta EU-utsläppskrav, höga drivmedelskatter, och att bilparken i princip helt har ställts om till eldrift. Bilen riskerar att bli svårsåld och betraktas som en ren nischprodukt.De faktorer som kommer att avgöra bilens värde och hur lätt den är att sälja inkluderar:Drastiskt minskad efterfrågan: Elektrifieringen har gått om bensinbilarna på begagnatmarknaden. Till 2036 förväntas den stora massan av bilköpare enbart efterfråga laddbara alternativ, vilket gör köpare av rena fossilbilar till en krympande minoritet.Skatter och höga bränslepriser: Att driva en förbränningsmotor förutspås bli en mycket kostsam affär. Prognoser pekar på att drivmedelspriserna kan stiga kraftigt parallellt med att fordonsskatterna för fossilbilar höjs.Slopat totalförbud: EU-kommissionen har dock lättat på det tidigare totalförbudet och öppnat för att nya bensin- och dieselbilar kan tillåtas efter 2035, under förutsättning att de drivs med klimatkompenserande bränslen eller grön teknik. Detta kan ge förbränningsmotorn en viss förlängd livslängd, men förändrar inte det faktum att marknaden domineras av elbilar.Klassikerstatus: Om bilen är av en eftertraktad modell, en så kallad entusiastbil eller veteranbil, kan den behålla eller till och med öka i värde. För vanliga standardbilar är dock utsikterna små och skrotvärdet kan vara det mest sannolika utfallet efter 10 år.

Ja, kanske en obehaglig sanning som många inte vill höra. Såklart bra att lyfta frågan och spekulera. Vad tror ni att en elbil är värd om 10 år, som gått 15k mil ?

Love the smell of petrol in the morning !!

Sanning? Finns så många osäkra parametrar där att det knappast är rimligt att kalla det sanning. Dessutom kan det ju finnas andra saker än andrahandsvärdet om 10 år att beakta.

Ja, kanske en obehaglig sanning som många inte vill höra. Såklart bra att lyfta frågan och spekulera. Vad tror ni att en elbil är värd om 10 år, som gått 15k mil ?
Ungefär som en bensinbil som gått 15k mil eller lite mer. Men de 15k milen har kostat ca 100-150k mindre i bränsle, service och reparationer. Vilket mer än väl kompenserat för merkostnaden.

Men förändringar i elpriser, bensintillgång, skatter och annat kan göra skillnaden enorm på ena eller andra hållet. Det vet ingen i dag.

Jag räknar kallt med att en bil efter 10 år och 15000 mil är värd noll oavsett drivmedel. Min budget räknar med att de kommer ner till noll tidigare än så. Jag räknar alltid med en halvering var 3:e år (ok, rent matematiskt kommer den då aldrig ner till noll, men ignorera det).
Sen har jag för säkerhets skull en Z4 också, och den tror/hoppas jag kommer ha ett visst värde kvar trots att den redan nu är 17 år. Om den tas om hand. Men den har ett värde på helt andra grunder än en familjebil. Och kommer alltid vara en av de vackraste bilar som byggts och normala människor kan lösa (IMHO, det är tillåtet att tycka annat).

Ja politiken kan ju ändra regler osv när som helst. Men tippar att nuvarande generationens elbilar kommer att vara nästan värdelösa om 10-15 år, pga kassa batterier och teknikutveckling. Blir nog en cool bensinbil, kanske Audi A5 SB 45, verkar häftig ! :cool:

Ja politiken kan ju ändra regler osv när som helst. Men tippar att nuvarande generationens elbilar kommer att vara nästan värdelösa om 10-15 år, pga kassa batterier och teknikutveckling. Blir nog en cool bensinbil, kanske Audi A5 SB 45, verkar häftig ! :cool:
Bensin-Audi kan jag förutspå värde på bättre.
Jag tippar den är värdelös om 7 år när man inte kommit ihåg att fylla på olja en extra gång mellan varje tankning, så motorn skurit, och senaste uppdateringen av mjukvaran är exakt lika gammal som bilen så inget funkar.
(Parkeringsvärmaren på min Audi funkade första vintern men inte andra. Inte via appen. Helt normalt tyckte säljaren, "man får gå ut och slå på den". Jobbar man på Audi är man inte van vid fungerande mjukvara så förväntningarna är låga.)

Du verkar vara dålig på att ta hand om bilar -----
Inte jag, jag har bara haft en el-Audi som egentligen var en VW (Q4). Fördelen med den har just att man inte behövde fylla på med olja. Men jag har kompisar som haft Audi. Konstigt nog bara en var, ingen har köpt två.
Edit: den ena bytta sin redan när den var drygt två år gammal och motorn rasat. Audi tyckte han var dum som kört sin etanolbil på just etanol.

Senast ändrad:
Jag som kollar på elbilar tycker de håller värdet alldeles för bra än så länge.
Ja om nåt år skall vår Born lämnas tillbaka. Hade gärna behållt den men gissar att de kommer vilja ha för mycket för att låta oss behålla den. Visst är det galet om kalkylen resulterar i att det är billigare att byta till en ny än behålla sin tre år gamla bil...?

Gammal god årgång? 😏
Konstaterade förra gången vi privatleasade att finansieringsbolaget hade en konstig ovilja att låta användaren köpa loss bilen. Fick ingen seriös offert ens. Men känslan var att den i så fall hade varit baserad på deras bokförda värde, helt frikopplat från verkligt värde.
När bilen sålts på KVD kunde jag konstatera att hade de erbjudit oss att köpa den för 20k mer än vad den såldes för där hade vi säkert nappat. Och de hade sparat tid och kostnader.

Dåligt andrahandsvärde not so much just nu.

Bilfirmorna köper 2022 Model Y LR med 8000 mil för 350k just nu, 50-70k mer än för ett år sen!

Dvs över 50% av nypriset efter 4 år.

Sjukt oförutsägbar marknad.

Dåligt andrahandsvärde not so much just nu.

Bilfirmorna köper 2022 Model Y LR med 8000 mil för 350k just nu, 50-70k mer än för ett år sen!

Dvs över 50% av nypriset efter 4 år.

Sjukt oförutsägbar marknad.
Ja, dom som vågade köpa begagnad Tesla under värsta Elon-nojan för 1,5 år sen har nästan åkt gratis. 😄

Ja, dom som vågade köpa begagnad Tesla under värsta Elon-nojan för 1,5 år sen har nästan åkt gratis. 😄
Det är inte bara begagnatmarknaden för elbilar som är lite underlig.
Vi bytte bil i höstas. En bensinbil. Gamla bilen köptes begagnad med 2900 mil på mätaren och vi ägde den i fem år och körde 9300 mil.
Bilhandlaren sålde bilen för exakt samma pris vi hade köpt den för fem år och 9300 mil tidigare.

Vi bytte bil i höstas. En bensinbil. Gamla bilen köptes begagnad med 2900 mil på mätaren och vi ägde den i fem år och körde 9300 mil.
Bilhandlaren sålde bilen för exakt samma pris vi hade köpt den för fem år och 9300 mil tidigare.
Ja det är ju nybilspriserna som blivit helt galna, särskilt för bensinbilar.
Har sagt det förr men tar det igen: billigaste lilla Forden har ett listpris på 299900. Att hitta en familjebil under en halv miljon är svårt.
Det tar emot att säga det, men Tesla är det enda som är rimligt prissatt nuförtiden.
Sen är privatleasing och faktiska priset något helt annat än listpris, men listpris drar nog upp begagnatpriset en del.

Ja det är ju nybilspriserna som blivit helt galna, särskilt för bensinbilar.
Har sagt det förr men tar det igen: billigaste lilla Forden har ett listpris på 299900. Att hitta en familjebil under en halv miljon är svårt.
Det tar emot att säga det, men Tesla är det enda som är rimligt prissatt nuförtiden.
Sen är privatleasing och faktiska priset något helt annat än listpris, men listpris drar nog upp begagnatpriset en del.
Malus-systemet hjälper till att boosta beg-marknaden också är min spaning.
Hög fordonsskatt första åren och betydligt lägre tre år senare gör att månadskostnaden omfördelas, inte sjunker eftersom folk verkar räkna med en månadsbudget och struntar i hur kostnaderna fördelas.

Malus-systemet hjälper till att boosta beg-marknaden också är min spaning.
Hög fordonsskatt första åren och betydligt lägre tre år senare gör att månadskostnaden omfördelas, inte sjunker eftersom folk verkar räkna med en månadsbudget och struntar i hur kostnaderna fördelas.
Ja det också. För utöver de 299900 för den billigaste Forden skall du betala 19000 i skatt de första tre åren. Och det måste man ju ta med i budgeten om man köper ny bil.

Bara att gratulera!

Ja de rationella alternativen för privatbilköparen nu är väl antingen en rejält begagnad bil som man får räkna med att reparera eller ny privatleasad. Halvny begagnad med högt pris men ändå utan garantier känns inte lockande för mig i alla fall. Typ samma kostnad som en ny privatleasad men utan fördelarna med ny.

Ja de rationella alternativen för privatbilköparen nu är väl antingen en rejält begagnad bil som man får räkna med att reparera eller ny privatleasad. Halvny begagnad med högt pris men ändå utan garantier känns inte lockande för mig i alla fall. Typ samma kostnad som en ny privatleasad men utan fördelarna med ny.
Själv gick jag senast på alternativet halvny- i form av en elbil som gått som demo knappa tusen mil. Batteriet har antagligen inte skötts perfekt den tiden, men inget som märks än. Över 4 års garanti kvar på bilen. Och ungefär en kvarts miljon, eller ca 33%, under dåvarande nylistpris. Nu finns det erbjudanden men fortfarande bra rabatt även mot dem.
Men jag får stå ut med en repa i interiören, och fortfarande hade nog privatleasing av andra modeller på vissa erbjudanden blivit billigare.
(Edit: och ja, listpris är ett skämt tror jag, ingen borde betala i närheten av det)

Senast ändrad:
Själv gick jag senast på alternativet halvny- i form av en elbil som gått som demo knappa tusen mil. Batteriet har antagligen inte skötts perfekt den tiden, men inget som märks än. Över 4 års garanti kvar på bilen. Och ungefär en kvarts miljon, eller ca 33%, under dåvarande nylistpris. Nu finns det erbjudanden men fortfarande bra rabatt även mot dem.
Men jag får stå ut med en repa i interiören, och fortfarande hade nog privatleasing av andra modeller på vissa erbjudanden blivit billigare.
(Edit: och ja, listpris är ett skämt tror jag, ingen borde betala i närheten av det)
Jamen demobil är ju typ ny med nästan alla dess fördelar men med rejäl rabatt. Halvny tänker jag mig så pass använd att garantier snart är slut, däcken är minst halvslitna osv - då blir det ju snart stora kostnader på en sån bil.
(Malus-skatten som försvinner efter tre år kan ju iofs göra resonemanget lite annorlunda möjligen i vissa fall?)

Ja. Att köpa en flera år gammal bil för 200 tusen utan några garantier känns ju sådär

Hör och häpna!
Någon som skrev och frågade om råd i tråden gick sedan vidare och köpte en bil (åt sambon)!!

1781863688764.webp

Och på tal om värdetapp på elbil.
Lite osäker på vad den gick på ny då utrustningen på VW-bilar är oerhört spretig eftersom minsta lilla grej är ett tillval, men jag gissar 50% tapp på 4 år och 12500 mil.

Tack 🙂
Men det är sjukt!
Det är inte lätt att köpa bil idag.
Privatleasing går bort för oss pga anledning.
Helt ny privatköp går också bort pga anledning.
Kvar finns gammalt bôs.
Den här gången hade vi tur och kunde hämta ut en demobil med 670 mil på mätaren som var ok nedsatt men nästa gång det är dags för byte är vi nog körda.

Tack 🙂
Men det är sjukt!
Det är inte lätt att köpa bil idag.
Privatleasing går bort för oss pga anledning.
Helt ny privatköp går också bort pga anledning.
Kvar finns gammalt bôs.
Den här gången hade vi tur och kunde hämta ut en demobil med 670 mil på mätaren som var ok nedsatt men nästa gång det är dags för byte är vi nog körda.
Gammelvolvon gav upp? Min lever än men kommer vara helt kört att hitta nåt rimligt jag är intresserad av att köpa när den dör..

Ja. Att köpa en flera år gammal bil för 200 tusen utan några garantier känns ju sådär
Ska ju vara bra mycket som pajjar om du ens ska komma i närheten av kostnaden av en ny bil ändå, även i det lägsta prissegmentet.

Jag kommer inte köpa nån ny bil innan man tar bort alla idiotiska påbud om uppfostringsfunktioner som totalförstör bilen och körupplevelsen. Äldre begagnade däremot, om behov finns.

Gammelvolvon gav upp? Min lever än men kommer vara helt kört att hitta nåt rimligt jag är intresserad av att köpa när den dör..
Jepp, den gav upp.
Efter uppgraderingarna efter att den skrapade i marken funkade den ok som andrabil, men sen hamnade växellådan i limpmode och då tänkte jag att nu har den spottat mig i ansiktet för sista gången.
1:1-utväxling och gå via convertern utan lockup uppför backen hem gick precis, men jag fick ta sats för att komma in på parkeringen. Lådan luktade gott varmt då 🙂
Den gick iväg dagen efter på Blocket som reservdelsbil.
En annan sjuk sak förresten...
Den nya andrabilen vi skaffade drog så lite bensin jämfört med v70n och var billigare i skatt så extrakostnaden under avbetalningsperioden blev bara 400kr extra. Ganska billigt för en 15 år yngre bil.

Men ja, det är svårt att hitta något som matchar v70 i vardagspraktik

Ska ju vara bra mycket som pajjar om du ens ska komma i närheten av kostnaden av en ny bil ändå, även i det lägsta prissegmentet.

Jag kommer inte köpa nån ny bil innan man tar bort alla idiotiska påbud om uppfostringsfunktioner som totalförstör bilen och körupplevelsen. Äldre begagnade däremot, om behov finns.
Jag förstår vad du menar, men det är faktiskt inte en jättestor grej att stänga av alla ”uppfostringsfunktioner” när man startar bilen. Tar typ 5-10 sek. Går rätt bra att leva med trots allt.

Jag förstår vad du menar, men det är faktiskt inte en jättestor grej att stänga av alla ”uppfostringsfunktioner” när man startar bilen. Tar typ 5-10 sek. Går rätt bra att leva med trots allt.

Det sitter i fingret. Som tur är kan jag stänga av det nödvändiga som behövs av på ratten.
Knapp
Skrolla
Knapp
Skrolla
Knapp
Scrolla
Scrolla
Knapp.

Tillbaka
Topp