Ny marlin 7 gen 3, dåliga bromsar.

Marlin 7

Medlem
När jag hämtade ut min nya mtb så reagerade jag på att frambromsen tog väldigt långt in, bakbromsen tog något bättre men ändå inte optimalt mot vad jag har lärt mig, min billigare hybrid tar lika bra som för inköpet för 3år sedan, båda bromssystemen är från Shimano.

Han i affären sa att den ska ta så, jag var skeptisk men tänkte att det kanske behöver köras in och sen luftas.

Efter 2 pass i skogen och luftat den så tar den lika långt in, dessutom låter det och skaver från båda skivorna.

Är det mekanikern i affären som är oseriös eller är det så kasst system på Marlin 7 gen 3?

Mvh/R

MT200 är inte någon fancy broms. Men nej, den ska kännas ganska lika fram och bak och det ska inte låta från bromsarna när du inte använder dom.

Det låter spontant som att oken inte är centrerade över skivorna och/eller att luftningen inte är rätt utförd.

Tack för snabbt svar!

Ja det verkar väldigt oseriöst bolag som inte har rätt kompetens, ska lämna in på service imorgon som ingår i garantin men det är ju så sjukt dåligt att man blir behandlad som skit när man dessutom köper en ny mtb av dem, min andra cykel som kostade en tredjedel mot min nya har funkat perfekt.

Kan det vara värt att uppgradera bromsarna och isåfall till vad? Jag kör i skogen delvis hård terräng med stenar och rötter och vill ha säkerhet i branta backar.

Mvh/

Kan det vara värt att uppgradera bromsarna och isåfall till vad? Jag kör i skogen delvis hård terräng med stenar och rötter och vill ha säkerhet i branta backar.

Mvh/
Börja med att fixa de du har, för de är inte som de skall. Sen kan du fundera på uppgradering. Alla bromsar från seriösa märken låser vilket hjul som helst om de är rätt inställda. Dyrare bromsar kan ge bättre modulering, vara lättare, eller klara att bromsa sig nerför Åreskutan utan att överhettas. Men stanna kan man också med billiga bromsar.

Ja det ska funka när det är nytt! Jag blir så sne på att behöva lämna in den så snabbt när dem borde löst det från början, men får jag samma mekaniker och han kommer med samma skitsnack så kommer jag lacka ur! Man ska kunna bromsa med bara pekfingret och känna total säkerhet men så är det verkligen inte.

Ja det ska funka när det är nytt! Jag blir så sne på att behöva lämna in den så snabbt när dem borde löst det från början, men får jag samma mekaniker och han kommer med samma skitsnack så kommer jag lacka ur! Man ska kunna bromsa med bara pekfingret och känna total säkerhet men så är det verkligen inte.

Mekanikern verkar inte seriös.
Men inkörning är viktigt, och 2 pass i skogen duger inte. Testa att bromsa från 30-40 ett antal gånger i så snabb följd du orkar, innan du lämnar in dem.

Ljud kan bero på feljustering eller skit på skivor/klossar.

Jag gjorde många inbromsningar i nedförsbacke innan jag tog skogen och även nedförsbacke i väldigt brant backe där bromsarna fick arbeta men det kanske inte räcker, iallafall ska bromsarna ta snabbt och inte ta så långt in att det känns onaturligt.

Om du inte har jättesmå händer kan du skruva ut handtaget så att det biter längre ut från styret.
Tror du får använda en insex på mt200.

Tycker du att jag ska behöva göra det på en nyinköpt cykel? Det kan inte vara så att säljaren ska fixa sådant innan? Självklart ska allt funka när kunden tar emot cykeln, sen ska man absolut blöda någon gång per år.

Om det inte blir fixat idag på service så ska jag outa företaget och ge dem dålig publicitet resten av mitt liv och jag kommer att gå in för det som om det är mitt andra jobb.

Det är under all kritik hur dålig man blir behandlad som kund hos dem.

Tycker du att jag ska behöva göra det på en nyinköpt cykel? Det kan inte vara så att säljaren ska fixa sådant innan? Självklart ska allt funka när kunden tar emot cykeln, sen ska man absolut blöda någon gång per år.

Om det inte blir fixat idag på service så ska jag outa företaget och ge dem dålig publicitet resten av mitt liv och jag kommer att gå in för det som om det är mitt andra jobb.

Det är under all kritik hur dålig man blir behandlad som kund hos dem.
(Efter 2 pass i skogen och luftat den så tar den lika långt in, dessutom låter det och skaver från båda skivorna.)
Är det du som har luftat eller mekanikern?

Summa summarum, han som tog hand om dagens inlämning är mycket proffiosinell och förklarade bra, väldigt nöjd med den biten, tydligen är mina bromsar av det slaget att den tar långt in men han justerade lite och det blev iallafall något bättre för min smak, han som justerade kör med 2 fingrar på bygeln och sa att den är gjort för 2 fingrar men det får stå för dem, branschen i helhet säger 1 finger pga av att man då har mer grepp i styret vilket jag tycker man ska ha...

Däremot är navet bak lite trasigt och vi ska invänta reklamation, dem sa att det ändå är okej att köra tills vidare.

Men mekaniken som jag hade kontakt med först var på plats när jag hämtade cykeln och han hade fortfarande ett pissluffarebeteende, helt sanslöst att vissa får ha kvar jobbet men vad göra? Fet är han också, ett fetto som beter sig illa ger lägsta form av empati från min sida.

Nåväl det blir förmodligen en uppgradering på bromsarna inom närtid.

Summa summarum, han som tog hand om dagens inlämning är mycket proffiosinell och förklarade bra, väldigt nöjd med den biten, tydligen är mina bromsar av det slaget att den tar långt in men han justerade lite och det blev iallafall något bättre för min smak, han som justerade kör med 2 fingrar på bygeln och sa att den är gjort för 2 fingrar men det får stå för dem, branschen i helhet säger 1 finger pga av att man då har mer grepp i styret vilket jag tycker man ska ha...

Däremot är navet bak lite trasigt och vi ska invänta reklamation, dem sa att det ändå är okej att köra tills vidare.

Men mekaniken som jag hade kontakt med först var på plats när jag hämtade cykeln och han hade fortfarande ett pissluffarebeteende, helt sanslöst att vissa får ha kvar jobbet men vad göra? Fet är han också, ett fetto som beter sig illa ger lägsta form av empati från min sida.

Nåväl det blir förmodligen en uppgradering på bromsarna inom närtid.
Bara en nyfiken fråga från en som inte förstår så mycket.
Är det dessa?

Ja de flesta byglar är väl gjorda för två fingrar. Jag kör oftast med en finger ändå, och det är tillräckligt för att låsa båda hjulen när bromsarna är friska. Tror jag kunde det när jag hade MT200 också.
Jag kör också 1 finger men om mekanikern säger 2 finger och det står 2 finger i doc så får man leva med det
Mt200 är 3 finger.

Shimano (Servo Wave-teknologi)
Shimano är kända för sina korta, distinkta handtag. Deras modeller från Deore och uppåt använder Servo Wave-teknologin, vilket gör att beläggen snabbt når skivan och ger enorm kraft med minimal ansträngning från ett enda finger. [1]
  • Shimano Deore (M6100 / M6120) – Det mest prisvärda alternativet för stark enfingersbromsning.
  • Shimano SLX (M7100 / M7120) – Mycket kraft och prestanda för pengarna.
  • Shimano Deore XT (M8100 / M8120) – En av marknadens absolut populäraste och mest pålitliga enfingersbromsar.
  • Shimano XTR (M9100 / M9120) – Toppmodellen för tävling i Cross Country eller Enduro. [1]
Blir att uppgradera inom kort.

Ja tydligen är det så på MT200 och därför skrev jag att jsg kommer att uppgradera.
Shimano specar vad jag vet alla sina bromsar som 2-fingers, förutom de billigaste som MT200 vilka specas som 3-fingers.

Vill du få de mer som dyrare Shimano prova att flytta in bromsarna mer mot mitten av cykeln och ändra reach: https://bike.shimano.com/en-SG/technologies/details/reach-adjust.html

Hydrauliska bromsar är väldigt enkla i sitt koncept och de allra flesta modeller går att få att fungera bra.

Skivorna och bromsklossarna gör större skillnad och att de är korrekt luftade.

Om du väljer att uppgradera så skulle jag fundera på att enbart göra det för frambromsen, kör finare broms i fram på flera av mina cyklar. Det är ändå där du har 70-80% av bromsverkan eller nåt sånt. Mycket enklare att uppgradera också, tar några minuter jämfört med bak som ofta har bromsslangen dragen genom ramen på moderna cyklar… Bak använder jag mer som hjälp för balans / stabilitet och såklart ibland få ner farten. Men för enklare stig klarar man sig bra med enkla bromsar i bak upplever jag.

Om du uppgraderar behöver du också byta bromsskiva, gör lite research på Shimano wide vs narrow bromsskivor / belägg och vilka modeller av bromsar de olika skivorna är kompatibla med.

Shimano specar vad jag vet alla sina bromsar som 2-fingers, förutom de billigaste som MT200 vilka specas som 3-fingers.

Vill du få de mer som dyrare Shimano prova att flytta in bromsarna mer mot mitten av cykeln och ändra reach: https://bike.shimano.com/en-SG/technologies/details/reach-adjust.html

Hydrauliska bromsar är väldigt enkla i sitt koncept och de allra flesta modeller går att få att fungera bra.

Skivorna och bromsklossarna gör större skillnad och att de är korrekt luftade.

Om du väljer att uppgradera så skulle jag fundera på att enbart göra det för frambromsen, kör finare broms i fram på flera av mina cyklar. Det är ändå där du har 70-80% av bromsverkan eller nåt sånt. Mycket enklare att uppgradera också, tar några minuter jämfört med bak som ofta har bromsslangen dragen genom ramen på moderna cyklar… Bak använder jag mer som hjälp för balans / stabilitet och såklart ibland få ner farten. Men för enklare stig klarar man sig bra med enkla bromsar i bak upplever jag.

Om du uppgraderar behöver du också byta bromsskiva, gör lite research på Shimano wide vs narrow bromsskivor / belägg och vilka modeller av bromsar de olika skivorna är kompatibla med.
Tack för bra info!👌👌

Listan jag nyss visade står klart och tydligt 1 finger, 3 fingrar är något du har hittat på själv av ren dumhet, skriv inte om du inte har något vettigt att komma med.
Jag hänvisar till listan jag skrev, thats it, MT200 är slutdiskuterat.

Listan du visade ser typiskt ut som att du klippt från en AI-tjänst.

I det här fallet har din AI-tjänst fel.

Shimano specar sina handtag som 3-fingers för de enklare och 2-fingers för övriga. Sen är det visserligen sant att 2-fingers går att använda med bara 1 finger…

Här kan du få verklig erfarenhet från människor som cyklar mycket vilket inte AI-tjänsten ger dig. Vi har olika erfarenheter som du kan dra nytta av! Det är en gåva att folk delar dessa erfarenheter och för att det ska kunna fortsätta vill vi ha en god stämning här.

Lycka till med att få bromsarna att funka riktigt bra och hoppas du får mycket skoj i skogen. Vi ses där!

Listan jag nyss visade står klart och tydligt 1 finger, 3 fingrar är något du har hittat på själv av ren dumhet, skriv inte om du inte har något vettigt att komma med.
Dagens tips:
Bemöt folk här på forumet på samma sätt som om du hade stått öga mot öga med personen IRL så blir det mycket trevligare stämning här. Glad midsommar!

Summa summarum, han som tog hand om dagens inlämning är mycket proffiosinell och förklarade bra, väldigt nöjd med den biten, tydligen är mina bromsar av det slaget att den tar långt in men han justerade lite och det blev iallafall något bättre för min smak,
Det där hade du kunnat fixa på 30 sekunder själv. Om du läst svaren du fått i tråden. 😄

Det där hade du kunnat fixa på 30 sekunder själv. Om du läst svaren du fått i tråden. 😄
Fast om man köper en ny cykel för en skaplig summa är det väl ändå rimligt att kunna kräva att den är rätt justerad eller att butiken hjälper till med det? Detta är ju inte den billigaste cykla till skolan-cykeln eller en cykel som man kan förvänta sig bara köps av erfarna kunniga cyklister. Att vara hjälpsam med justering snarare än att säga "det skall vara så" kan ju bli lönsamt. För vi som hänger här vet ju att om TS fastnar för cyklingen kommer inte bara bromsarna uppgraderas, och det ganska snart.

Edit: och då kommer TS fråga sig om det var värt att betala extra för att handla hos LBS. Eller om man lika gärna kan beställa på nätet.

Senast ändrad:
Om man tar sig ut i den stora vida världen utanför Happy och förklarar för sin icke cykelintresserade kollega/kompis/släkting att den där cykeln som står för 12990 i skyltfönstret "bra nära på" är den billigaste cykeln man kan använda till skolan kommer man nog inte få så stor förståelse.
Det är väl sant.
Men det är fjädergaffel och riktigt billiga komponenter på cykeln. Många skulle hävda att den inte är avsedd för att cykla i stökigare terräng än ett elljusspår med, kanske till och med Trek själva.
Förväntningarna på cykeln får väl ändå vara rimliga.

Det är väl sant.
Men det är fjädergaffel och riktigt billiga komponenter på cykeln. Många skulle hävda att den inte är avsedd för att cykla i stökigare terräng än ett elljusspår med, kanske till och med Trek själva.
Förväntningarna på cykeln får väl ändå vara rimliga.
Luftfjädring vad jag kan se. Jag skulle säga att det är en helt ok instegscykel (om den nu har luftfjädring). Men visst, förväntningar får sättas därefter.

Tillbaka
Topp