Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen

så bra att du råkar ha det så. dessa stubbar är standard så fort kommunen skickar ut någon röjargrupp. där dessa inte rör sig, och du och jag rensar kanske röjer kan det se bättre ut?

fuskstubbarna är inte bara en onödig risk för din röjmaskin. de utgör också en fallrisk för alla som rör sig i skogen.

så bra att du råkar ha det så. dessa stubbar är standard så fort kommunen skickar ut någon röjargrupp. där dessa inte rör sig, och du och jag rensar kanske röjer kan det se bättre ut?

fuskstubbarna är inte bara en onödig risk för din röjmaskin. de utgör också en fallrisk för alla som rör sig i skogen.
Nån kommun har då aldrig varit inblandad i de stigar jag cyklat på. Eller ja, de kanske byggt nån spång i Hellas då eventuellt.

Förstår fortfarande inte riktigt vad det skulle vara för risk för röjsågen att hitta en stubbe med slyklingan.
Edit: Det skulle vara om det är värre för en eldriven dito då, eftersom den förmodligen har högre rörelsemängdsmoment i motorns rotor och inte heller lika lätt kan "frihjula" eller bara anpassa varvtalet till vad som händer vid klingan.

som sagt; lycka till med maskinen om du med en sådan klinga kör med full fart in i en i slyn gömd 15 cm hög ø 4 cm stubbe som någon tidigare röjare på typiskt sätt lämnat kvar.

Det tar stopp, men det är allt. (jag vet var dom ligger och det är i princip bara för att staga upp berms)

Kör jag in i stenar så blir det lätt stensflisor som flyger, dom kan skada. Har alltid visir vid användning av klinga. Långa armar och ben på kläderna.

Nån kommun har då aldrig varit inblandad i de stigar jag cyklat på. Eller ja, de kanske byggt nån spång i Hellas då eventuellt.

Förstår fortfarande inte riktigt vad det skulle vara för risk för röjsågen att hitta en stubbe med slyklingan.
Edit: Det skulle vara om det är värre för en eldriven dito då, eftersom den förmodligen har högre rörelsemängdsmoment i motorns rotor och inte heller lika lätt kan "frihjula" eller bara anpassa varvtalet till vad som händer vid klingan.
frihjula förutsätter förutsätter någon form av frikoppling eller friktionskoppling gentemot drivriktningen. sådan saknas på de maskiner jag mött, inklusive elektriska.

stoppet blir annars brutalt.

bra om det finns slirkoppling.

att själva framdrivningen av motorn stoppas vid ett tvingande stopp och det momentant; är en annan sak. och tycks vara mer standard?

its not the fart that kills, its the smäll

frihjula förutsätter förutsätter någon form av frikoppling eller friktionskoppling gentemot drivriktningen. sådan saknas på de maskiner jag mött, inklusive elektriska.

stoppet blir annars brutalt.
Mja, jag menade att en förbränningsmotor (i det här fallet) har ganska liten roterande massa och därför kan ändra varvtal snabbt utan att det gör så mycket. Jag gissar att det sitter en 3-fasmotor med PWM-styrning i eltrimmern däremot, och den blir inte glad om det tar tvärstopp eftersom den försöker reglera hur den ställer ut ström och spänning så att varvet matchar börvärdet.

Ja, stoppet kan bli väldigt plötsligt, men eftersom skären på klingan ändå gör skaplig åverkan på den eventuella stubben så blir det inte tvärstopp på en millisekund.
Oavsett så kan du i alla fall med slyklingan ta betydligt grövre grejer än med tråd, vilket är bra i många fall.

jo, förstod att det kan finnas en skillnad beroende på framdrivningens konstruktion och massa.

nu har jag inte använt mina klingor jättemycket just för att det gör ont i själen med dessa stopp även om det sker sällan. istället nöjer jag mig alltså med sågtandad tråd flexiblade, och hastigt stopp-problemet är borta.

den orkar ändå färdigvedade fjolårsskott kring centimetern.

vill man ta mer är hårdmetall sågklinga ett tryggt alternativ. men väsnas och sjunger en det.

en vinklad stånghäcksax är inte dum den heller. väljer i praktiken hellre den.

jo, förstod att det kan finnas en skillnad beroende på framdrivningens konstruktion och massa.

nu har jag inte använt mina klingor jättemycket just för att det gör ont i själen med dessa stopp även om det sker sällan. istället nöjer jag mig alltså med sågtandad tråd flexiblade, och hastigt stopp-problemet är borta.

vill man ta mer är hårdmetall sågklinga ett tryggt alternativ. men väsnas och sjunger en det.

Det dumma med sågklinga är att det inte funkar alls till gräs. Slyklingan är ett väldigt bra mellanting som tar både gräs och ganska skaplig storlek på sly, men inte gärna de mindre träden över 2-3 centimeter.

Du borde prova. 😁 Själv ska jag nog köpa nån fräsigare tråd med ickecirkulärt tvärsnitt för att trimma runt husen.

Jag funderar på om den till maskinen medföljande tredelade klingan ändå inte kan vara något för mitt scenario. Du har ju en betydligt kraftfullare maskin än min, kanske är den kraftigare tråden du använder med framgång mer lämpad för sådana don? Min har ju maxgräns 2.7mm på linan.

I mitt fall så handlar det om att röja stig där ingen annan (förutom viltet) rört sig - så ingen överhängande risk för den typ av stubbhärke som du nämner. Tänker också att om man metodiskt jobbar sig uppifrån och ner med en sådan lätt vinklad "fösande" rörelse som nämns, så borde man kunna detektera eventuellt bös ju längre ner mot mark man kommer? Men jag är som sagt nybörjare på detta.

Jag funderar på om den till maskinen medföljande tredelade klingan ändå inte kan vara något för mitt scenario. Du har ju en betydligt kraftfullare maskin än min, kanske är den kraftigare tråden du använder med framgång mer lämpad för sådana don? Min har ju maxgräns 2.7mm på linan.

I mitt fall så handlar det om att röja stig där ingen annan (förutom viltet) rört sig - så ingen överhängande risk för den typ av stubbhärke som du nämner. Tänker också att om man metodiskt jobbar sig uppifrån och ner med en sådan lätt vinklad "fösande" rörelse som nämns, så borde man kunna detektera eventuellt bös ju längre ner mot mark man kommer? Men jag är som sagt nybörjare på detta.
du får väl pröva:) det finns trots allt nöjda användare av klingor där ute, både 2, 3 och 4-delade. det beror väl på grönskan ifråga hur det fungerar.

tycker alltså risken för tvärstopp gör att jag helst avstår, och att flexiblade är tryggare.

jag tror att nylium 5-kantig tråd kommer räcka långt även för dig. ffa om man varvar den avverkar den en del grövre skott.

det som den sågtandade flexiblade är särskilt bra på är användning på låga varv med en bottenstark maskin.

effektiv trimning i lugn och ro. kör t ex nästan aldrig min dur369 annat än på läge 1, av 3. vilket inte minst kommer batteritid till godo.

En sån här verkar ju behändig för att beskära högt gräs/ogräs - Någon som har provat?

Orkar den med 1,5-2m högt grönt?

är det rimligt? De håller väl efter regnbågsbanan utan att ta i på det viset. Nu vet jag inte vilka volymer vi pratar om eller vilka intäkter vi förväntas ha - men anar att det är som att uppgradera til 4 kolvs för att man inte kan få 2 kolv att funka.

En sån här verkar ju behändig för att beskära högt gräs/ogräs - Någon som har provat?

Knivarna måste hållas skarpa plus att ytan du kör på måste vara relativt jämn för att inte knivarna skall gå in i ojämnheterna.
Kör hellre röjsåg med gräsklinga än att köra med min slåtterbalk. Har även lättare att ta mindre busk med gräsklingan.

min bror har en sådan. den ersätter för honom gräsklipparen i brant men jämn äng.

om du kapar t ex tistlar med den blir de liggande raklånga. vad skall du gör sen?? med en röjtrimmer mosar du med rätt teknik ned grönskan i mindre bitar, och den kan med fördel ligga kvar.

(just tistlar kan man iofs med fördel dra upp med roten)

1782381059007.webp

Goals. Denna plus cigg i mungipan och puttra runt i kvarteret.
IMG_0805.webp

Det gick lite snabbt när jag monterade mitt nya jet-fit trimmerhuvud, ett sådant som man petar i två korta trådar i. Nu när jag kör maskinen flyger trådarna ut omedelbart. Jag använder inte sådan tråd som klickar i, utan vanlig fyrkantig tråd 3mm. kan jag ha monterat huvudet upp och ner och att det är därför trådarna flyger ut? Eller krävs det ”klickande” tråd?

När jag satte i trådarna och drog åt ”låshållet” verkade de sitta som berget.

Edit: jag hade tryckt i trådarna för långt, varpå centrifugalkraften matade ut dem åt fel håll! Klassiskt fall av sk-t bakom spakarna alltså 🫣

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp