Tour de France, 2026, 4-26 juli

Känner sympati för WvA som liksom jag har fått en armbågsskada. Likt honom kommer inte jag heller att kunna cykla Tour de France i sommar. 😢
Inte jag heller. Skyller på att jag inte hinner raka benen och inte vill skämma ut Sverige med att ställa upp med orakade ben.

Lycka till med läkandet.

Odds från ett spelbolag just nu.

1782156790462.webp

Funderar på att oddset på Del Toro är lite lågt genom att Pogi väsentligen måste bryta för att han ska ha en chans att vinna.

Funderade på att Remco borde ha högre odds än Lipo, men Lipo är ju ingen vinnartyp så det kanske är rätt någonstans även om jag gissar att Lipo kommer att placera sig bättre än Remco. För Remco kan ju möjligen tempot i slutet locka och göra att han håller i även om det skulle gå dåligt i bergen.

Vad gäller Onley är det väl inte ens säkert att han kommer till start efter kraschen.

Har man Eurosport linje-tv räcker det gott för TdF.
Om man är hemma vid sin tv, under sändningen ja. Men det är det inte alla som kan eller väljer att vara. (Plus reklam och avsaknad av möjlighet att välja kommentatorer.)

(Sett det mesta av TdF på Eurosport linjärt mellan 1994 och 2019, så jag vet vad jag vant mig vid att gilla och inte. 🙂)

Har dessvärre inte någon TV men däremot en iPad så jag tog HBO med sportpaket. Nu är det Wibledon-kval. Trevligt at ha i bakgrunden på kontoret. HBO har dessutom en hel del cykel-dokumentärer, bl.a. en om Mads Pedersen.

Är de inte lite oväntat lag som UAE ställer upp med, eller kommer de göra sena ändringar?

Tänker på cyklisterna Florian Vermeersch som ny i laget men även att Nils Politt och Tim Wellens som får chansen igen. Yates är väl självklar i truppen. Men de finns ju många duktiga (bergcyklister) som är utanför eller bygger man mer ett "lag" denna gång.

UAE 2025 Tadej Pogačar - João Almeida - Jhonatan Narváez - Nils Politt - Pavel Sivakov - Marc Soler - Tim Wellens - Adam Yates
UAE 2026 Tadej Pogačar -Del Toro Isaac - Mcnulty Brandon - Nils Politt - Florian Vermeersch - Tim Wellens - Adam Yates - Okänt vem som blir den sista cyklisten

Nils Politt är ovärderlig för UAE som vägkapten och ansvarig för att inte släppa iväg utbrytningar för långt. Vermeersch har liknande styrkor så tillsammans med Wellens (som kan hjälpa till lite mer i backar) så har de en troika som kan hålla fart på klungan när det inte är spurtetapper.

Senast ändrad:
Kör Visma med. De har ändrat 3 cyklister i årets lag

Visma 2025 - Jonas Vingegaard - Wout van Aert - Matteo Jorgenson - Sepp Kuss - Edoardo Affini - Tiesj Benoot - Victor Campenaerts - Jan Tratnik
Visma 2026 - Jonas Vingegaard - Piganzoli Davide - Matteo Jorgenson - Sepp Kuss - Edoardo Affini - Bruno Armirail - Victor Campenaerts - Per Strand Hagenes

Wellens, Politt och Vermeersch som arbetshästar på lite plattare etapper för UAE.
Affini, Campenaerts och Hagenes i motsvarande roller för Visma.

Om man är hemma vid sin tv, under sändningen ja. Men det är det inte alla som kan eller väljer att vara. (Plus reklam och avsaknad av möjlighet att välja kommentatorer.)

(Sett det mesta av TdF på Eurosport linjärt mellan 1994 och 2019, så jag vet vad jag vant mig vid att gilla och inte. 🙂)
Dom flesta operatörer har väl en app numera där man kan streama kanalerna och ta ikapp program man missat?

Dom flesta operatörer har väl en app numera där man kan streama kanalerna och ta ikapp program man missat?
Min erfarenhet av den tv-leverantör jag har (Tele2) är att allt (särkilt inte sport) inte går att se on-demand i efterhand, och det är definitivt inte reklamfritt. Men att det öht finns en app är ett steg framåt jämfört med för säg 5 år sedan.

Großschartner körde Schweiz runt och fyra av sex hjälpryttare därifrån är redan med i TdF-laget.
Vine tror jag vurpar för mkt för att vara aktuell.
Dessa är planerade för Rumänien så de bör inte vara aktuella.
1782301071651.webp

Min erfarenhet av den tv-leverantör jag har (Tele2) är att allt (särkilt inte sport) inte går att se on-demand i efterhand, och det är definitivt inte reklamfritt. Men att det öht finns en app är ett steg framåt jämfört med för säg 5 år sedan.
Jag kör Telenors app. Annan familjemedlem som har dom för TV så fick jag inlogg bara. Det funkar helt okej till Chromecast men det finns inget sätt att höja eller sänka, så det är antingen jättetyst eller normal volym.. man får chansa lite.

Hur är statusen på Almeida? Det kanske avvaktar till sista minuten om de ev kan få med honom.

Jag tror att han fortf inte är redo. Han har ju sagt tidigare att han inte startar om han inte är 100%. Men de kanske är därför de fortf har en plats över. De behöver väl inte chansa med han när de har Del Toro.

Sen blir väl taktiken som tidigare.
Pogi tar gult tidigt, låter Visma hålla farten o när de är dags så drar Pogi.

Men om Pogi kraschar eller bli sjuk. Vilken strategi kommer de ha då?
För Visma o Jonas (inkl Jorgensen) kan nog cykla taktiskt o ta Del Toro

Senast ändrad:
Jag tror att han fortf inte är redo. Han har ju sagt tidigare att han inte startar om han inte är 100%. Men de kanske är därför de fortf har en plats över. De behöver väl inte chansa med han när de har Del Toro.

Sen blir väl taktiken som tidigare.
Pogi tar gult tidigt, låter Visma hålla farten o när de är dags så drar Pogi.

Men om Pogi kraschar eller bli sjuk. Vilken strategi kommer de ha då?
För Visma o Jonas (inkl Jorgensen) kan nog cykla taktiskt o ta Del Toro
I min värld är Pogi solklar favorit och Vingegaard nästan lika solklar favorit till att bli tvåa. Så jag är inte säker på att det räcker med att Pogi tvingas bryta för att det ska bli jämnt om totalsegern.

För Del Toros del krävs nog att Pogi får bryta väldigt tidigt. Annars är det risk att han tappat en del på Vingegaard. Seixas är ju lite av en dark horse då han aldrig kört en GT. Att börja med touren och som fransman kan bli för mkt.

Jag har också Tele2 och det verkar som att det skiljer sig mellan både kanaler och olika program huruvida det går att se i efterhand (och hur fritt det är att spola fram och tillbaka under pågående sändning, TV4 brukar vara restriktivt vad gäller det). Men för just Eurosport och cykelsändningar är min bild att det har funkat bra att se i efterhand, både via TV-boxen eller via appen. Rätt soft att se ikapp på kvällen och spola fram till bergen ibland.

Obs, historik är ingen garanti för framtid, stäm mig inte om det inte funkar i sommar! 😅

Bora byter inte bara kaptenen i årets lag, utan de byter ju ut nästan hela laget. Bara 3st får cykla igen och de ser ut som de kommer ha delade kaptener gnm Evenepoel o Lipowitz.

Bora 2025 - Primož Roglič - Florian Lipowitz - Aleksandr Vlasov - Jordi Meeus - Danny van Poppel - Mick van Dijke - Laurence Pithie - Gianni Moscon

Bora 2026 - Remco Evenepoel - Florian Lipowitz - Mattia Cattaneo - Maxim Van Gils - Jai Hindley - Daniel Felipe Martínez - Jordi Meeus - Danny van Poppel - Nico Denz (rev 260626) - Jan Tratnik (rev 260626)

Roglič kommer inte cykla Touren o får ha fokus på La Vueltan.

Edit - Ändrat lagen enl de senast på first cycling 260626

Senast ändrad:
Undra om det inte slutar med att Bora får köra för Hindley igen 🙂
Den bortglömde GC-åkaren. Som har lika många GT-totalsegrar som Evenepoel, och bättre GT-meriter än honom utöver det. Han skulle kunna ha skäl vara lite bitter

Senast ändrad:
De har ju inte släppt någon officiell än i vilket fall. Bara Visma, UNO-X och NSN som har gått ut med sina så här långt.

Fast Visma måste kan ta in en reserv till, nu för Affini. Efter hans hårda krasch i det Italienska mästerskapstempot idag

Ändade i Boros laguppställning ovan, Hindley inte längre med på startlistan, även (endags/sprintcyklisterna) Meeus o Van Poppel är strukna
Affini i Visma kraschade igår med sin TT cykel o hans start lär vara i fara

Tillbaka
Topp