Enligt svenska cykelförbundets traditionella motionsloppsregler får man ha tidtagning i motionslopp, men inga pallplaceringar eller priser, så egentligen inte en sorterad resultatlista, så man brukar traditionellt visa upp listan sorterad på startnummer, sen får väl var och en sortera listan själva om de är intresserade. Större lopp som använder proffstjänster för tidtagning brukar ha haft ordnade listor ändå för det är vad tjänsterna tillhandahåller, SCF har sett mellan fingrarna men inte varit särskilt nöjda med det.
På senare år har klassen "Sportmotion" tillkommit som är en slags enklare tävlingsklass, man behöver motionslicens för att delta, men inte tävlingslicens. Den tillåter sorterad resultatlista, alltså placeringar. Jag tror nog att egentligen vill man från SCF sida att den gamla formen av motionslopp med tidtagning med osorterad resultatlista ska tas bort, alltså antingen sportmotion eller så motion utan tidtagning, men än har jag inte sett någon push för det.
I grunden handlar det om att SCF vill sälja licenser. Detta med att tidtagning skulle innebära att folk hetsar mycket mer är trams. Pengapriser, placeringar och poäng i sin tävlingskarriär gör att deltagare kan hetsa, på motionslopp hetsar folk lika lite eller mycket med eller utan tidtagning.
Många motionärer vill ha tidtagning som kul grej, så på de motionslopp min förening arrangerar erbjuder vi det. De flesta av våra deltagare är multi-motionärer och har inte koll på cykelsport i detalj och tycker det är konstigt att de är skillnad i fråga om tidtagning mellan löpning och cykel.
Då det gäller tillstånd från länsstyrelse och polis så bryr de sig noll och intet om SCF:s regler. Man får till länsstyrelsen beskriva hur man tänker genomföra sitt lopp, tidtagning, placeringar eller ej, och så gör de en egen bedömning. Min erfarenhet är att länsstyrelsen har inget emot tidtagning med placeringar, dvs de gör inte SCF:s bedömning att placeringar = hets = risk, men det beror nog en del på handläggaren.