Ingen tidtagning vid motions lopp?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Kollade på att köra en tävling och inser att motions klassen saknar både tidtagning och resultat lista.
Tycker denna besatthet med att göra en tävling, inte en tävling, har gått för långt.

Om man inte vill veta sin tid eller resultat är det väl bara att låta bli att titta.

Varför vill man ens köra ett lopp om man är så känslig för tävlingsmoment?

Någon mer som tycker lika, eller är man helt knasig?

Kollade på att köra en tävling och inser att motions klassen saknar både tidtagning och resultat lista.
Tycker denna besatthet med att göra en tävling, inte en tävling, har gått för långt.

Om man inte vill veta sin tid eller resultat är det väl bara att låta bli att titta.

Dels vill vissa lopp minska hets, dels är det väl fortfarande beroende på Svenska Cykelförbundets tolkning av UCI's regler och licenskrav och liknande. Men det är intressant hur stor skillnaden mot säg motionslopp i löpning är.

Det är även fritt att låta bli att delta om man är missnöjd med ordningen.😉

Dels vill vissa lopp minska hets, dels är det väl fortfarande beroende på Svenska Cykelförbundets tolkning av UCI's regler och licenskrav och liknande.
Det är väl även andra skillnader mellan tävlingar och motionslopp, tex vad gäller tillstånd från länsstyrelsen och inte minst polisbevakning
Och då förstås kostnad för arrangören

Det är även fritt att låta bli att delta om man är missnöjd med ordningen.😉
Tyvärr är det typ inte fritt att låta bli, då det börjar bli så utbrett fenomen. Att det skulle betyda att man skulle missa massor med tävlingar.

verkar tämligen märkligt att ha en tävling där man tar bort det som gör det till en tävling.

Nu är jag tvungen att lösa licens och ofta köra betydligt längre då det blir att köra i tävlingsklassen.

Tyvärr är det typ inte fritt att låta bli, då det börjar bli så utbrett fenomen. Att det skulle betyda att man skulle missa massor med tävlingar.

verkar tämligen märkligt att ha en tävling där man tar bort det som gör det till en tävling.

Nu är jag tvungen att lösa licens och ofta köra betydligt längre då det blir att köra i tävlingsklassen.
Nu vet jag inte vilket specifikt lopp du syftar på men heter det motionslopp är det ju ingen tävling - pr definition liksom.
Det vore förstås önskvärd att allt i hela världen var ordnat precis enligt alla och var ens personliga preferenser.

Krävs det inte tävlingslicens för att starta är det ingen tävling.
Vad är skillnaden mellan motionslopp och tävling enl dig?

Det är väl även andra skillnader mellan tävlingar och motionslopp, tex vad gäller tillstånd från länsstyrelsen och inte minst polisbevakning
Och då förstås kostnad för arrangören
Det är det säkert, jag är inte insatt på den nivån. Men just avsaknaden av tidtagning och resultatlistor på motionslopp är (väl?) rätt unika för cykelsporten, jämfört med löpning, längdskidor, ... ?

Det är det säkert, jag är inte insatt på den nivån. Men just avsaknaden av tidtagning och resultatlistor på motionslopp är (väl?) rätt unika för cykelsporten, jämfört med löpning, längdskidor, ... ?
Vid cykelsport används fordon, vilket inte det inte gör vid löpning och längdskidor. Regelverket för cykeltävlingar liknar mer regelverket för biltävlingar.

Jag blev också väldigt förvånad över att motionslopp på cykel inte är som motionslopp i andra sporter utan mer någon slags happening eller liknande. Antar som det redan sagts att det har att göra med att man är i trafiken och utövar själva "loppet" och att arrangören inte vill eller kan lösa allt det praktiska som måste göras.

Att folk på det här forumet nästintill dumförklarar trådstartaren är ju bara dålig attityd. Slår man upp ordet lopp i ordlistan står det: "tävling i löpning el. cykelåkning m.m".

Det är i cykelsport och viss barnidrott man inte för resultatlista. Här skulle jag kunna infoga en kommentar om likheter mellan barn och cyklister, men det låter jag bli för det blir nog inte uppskattat här.

Jag blev också väldigt förvånad över att motionslopp på cykel inte är som motionslopp i andra sporter utan mer någon slags happening eller liknande. Antar som det redan sagts att det har att göra med att man är i trafiken och utövar själva "loppet" och att arrangören inte vill eller kan lösa allt det praktiska som måste göras.

Att folk på det här forumet nästintill dumförklarar trådstartaren är ju bara dålig attityd. Slår man upp ordet lopp i ordlistan står det: "tävling i löpning el. cykelåkning m.m".
Och om du slår upp "motion" då?
Finns väl gott om motionslopp inom alla sporter där inte tid eller resultat noteras.

Finns väl gott om motionslopp inom alla sporter där inte tid eller resultat noteras.

Som?

Det är inte tillräckligt Sverige-töntigt annars.

Motionslopp på cykel har minskat drastiskt om man jämför säg 10-15 år. Tror inte dom bryr sig om det, dom som endå arrangerar.
Löpning däremot det växer och där är det oftast tidtagning.

Tvungen att lösa licens, köra längre, högre kostnad och inte alltid ett alternativ.
Fast det motvända är ju sant för motion. Om allt ska tas tid och resultat ska presenteras så innebär det ökade kostnader med chip osv, vilket landar på motionärerna.

Dessutom måste vi då följa tävlingsreglerna vilket ibland kan leda till ökade kostnader på utrustning.

Fast det motvända är ju sant för motion. Om allt ska tas tid och resultat ska presenteras så innebär det ökade kostnader med chip osv, vilket landar på motionärerna.

Dessutom måste vi då följa tävlingsreglerna vilket ibland kan leda till ökade kostnader på utrustning.
Ser inga tecken på att kostnaderna för tidtagning skrämmer bort löpare. Och jag ser definitivt tecken på att cyklister generellt har färre begränsningar i kassakistan.
Motionslopp på cykel har minskat drastiskt om man jämför säg 10-15 år. Tror inte dom bryr sig om det, dom som endå arrangerar.
Löpning däremot det växer och där är det oftast tidtagning.
Hmmm nästan så man kan skönja ett samband?

Skämtar du nu eller? Det är inte så svenska språket fungerar och det vet du också.

Jag vet inga lopp i andra sporter för vuxna där man inte tar tid. Det finns säkert men jag tror att det är ovanligt. Jag har absolut inget mot själva företeelsen. Tycker bara att det är konstigt att det kallas lopp och det blir förvirrande när man är ny inom lvg-svängen.

Nu är jag knappast en kassako för motionslopp hur som helst, jag har två mtb-lopp jag frekventerar lite oregelbundet.

Men om de inte har tidtagning, varför ska jag då deltaga som glad motionär? Då kan jag lika gärna cykla samma sträcka gratis och utan trängsel någon annan dag.

Skämtar du nu eller? Det är inte så svenska språket fungerar och det vet du också.

Jag vet inga lopp i andra sporter för vuxna där man inte tar tid. Det finns säkert men jag tror att det är ovanligt. Jag har absolut inget mot själva företeelsen. Tycker bara att det är konstigt att det kallas lopp och det blir förvirrande när man är ny inom lvg-svängen.
Lite för ni som kutar eftersom Kalvin uppenbart inte passar alla
Spring ett Välgörenhetslopp 2025 https://share.google/23c6yY9mUI0ScffTS
Allt ligger en googling borta, både lokalt och på riksplan, om flera tips behövs.😉

Lite för ni som kutar eftersom Kalvin uppenbart inte passar alla
Spring ett Välgörenhetslopp 2025 https://share.google/23c6yY9mUI0ScffTS
Allt ligger en googling borta, både lokalt och på riksplan, om flera tips behövs.😉
Suck, jag orkade bara klicka på dom 3 översta i den listan du la upp och alla hade tidtagning och resultatlistor. Du får gärna faktagranska dina egna exempel innan du lägger ut dom.

Ett motionslopp deltar man ju i för själva loppet i sig, folkfesten, arrangemanget. Vill man tävla deltar man såklart i en tävling. Svårare än så är det inte.

Och cykel skiljer sig fr andra sporter (förutom bilsport då) iom att det utövas på väg. Ska det vara tävling måste det således vara på bana eller avlyst väg.

Min bild är att de flesta större motionsloppen tillhandahåller tidtagning, även om de påtalar noga att de är motionslopp och inte annat. Som Siljan och Vättern. Men frågan gäller väl i lopp med både tävlings- och motionsklass, och varför det inte är tidtagning för de senare. Tillstånd från länsstyrelsen, Trafikverk och eventuell tillhörande polisbevakning torde arrangören åka på eftersom det är en tävling. Också. Jag tror att bland de som ställer upp i motionsklass är en övervägande del intresserade av att kunna jämföra sig mot andra. Så antingen tycker arrangören att det blir för mkt extraarbete med tidtagning för pöbeln eller så önskar de av annan anledning att fler ska välja tävlingsklass istället.

Som kommandes från mtb har jag för övrigt aldrig kört utan tidtagning, trots gnetande i motionsklass i lopp där det också finns tävlingsklass.

Ett motionslopp deltar man ju i för själva loppet i sig, folkfesten, arrangemanget. Vill man tävla deltar man såklart i en tävling. Svårare än så är det inte.

Och cykel skiljer sig fr andra sporter (förutom bilsport då) iom att det utövas på väg. Ska det vara tävling måste det således vara på bana eller avlyst väg.
Konstigt. Jag hade bestämt för mig att ganska många, kanske tom de flesta, av mina några hundra motionslopp som löpare var på väg. Oftast blandat med gångbana, cykelbana och annat men ändå.

Ser inga tecken på att kostnaderna för tidtagning skrämmer bort löpare. Och jag ser definitivt tecken på att cyklister generellt har färre begränsningar i kassakistan.
Har inget med min poäng att göra. Utan snarare stärker den. Dvs att ökad kostnad för tävlingsklass är ett svagt argument för att ta bort motionsloppen utan tidtagning.

Men om de inte har tidtagning, varför ska jag då deltaga som glad motionär? Då kan jag lika gärna cykla samma sträcka gratis och utan trängsel någon annan dag.

Du menar att du bara ställer upp för att någon ska ta tid åt dig? Är det inte mycket billigare att köpa ett enkelt tidtagarur för 50kr?

Och du fattar väl att ”trängseln” är anledningen till att folk ställer upp. Varför hänger du på forum bland alla inlägg, kan ju lika gärna skriva i ett wordsdokument?

Kör man verkligen alltid på avlysta vägar eller banor i tävlingsklass på lvg? Typ swecup lvg eller Östgötaloppet.

"Motionslopp" betyder lopp/tävling för motionär, inte just att man ska motionera.

Precis som att "elitlopp" då är en tävling för eliten, inte att man ska "elita" medans man gör det.

När jag var liten sprang jag Rösjöloppet och Minimaran.

Massa deltagare, stort spann på tiderna, och publicerade resultatlistor.

Riktiga tävlingar för oss som vill göra det "bara på kul" och inte ha det som livsstil.

Det är liksom ett koncept som funnits länge, både inom och utanför cykling, ni som vill hitta på egna definitioner är bara tramsiga.

Oavsett definition, det tramsiga är ju att göra en grej av det. Är väl bara att ställa upp i tävlingsklass eller helt enkelt undvika lopp som inte tar tid i motionsklass. Eller för dem som egentligen ser upplevelsen som ”trängsel”, be en polare ta tid och cykla utanför tävlingsdagen.

Eller ännu bättre, starta ett eget lopp. Om det finns underlag för fler motionslopp med tidtagning så kommer det bli succé 👍

Oavsett definition, det tramsiga är ju att göra en grej av det. Är väl bara att ställa upp i tävlingsklass eller helt enkelt undvika lopp som inte tar tid i motionsklass. Eller för dem som egentligen ser upplevelsen som ”trängsel”, be en polare ta tid och cykla utanför tävlingsdagen.

Eller ännu bättre, starta ett eget lopp. Om det finns underlag för fler motionslopp med tidtagning så kommer det bli succé 👍
Det tramsiga är när folk som har noll engagemang i en fråga ska ha åsikter om folk som är engagerade.

Suck, jag orkade bara klicka på dom 3 översta i den listan du la upp och alla hade tidtagning och resultatlistor. Du får gärna faktagranska dina egna exempel innan du lägger ut dom.
Suck. Och de första fem jag kollade har inte tidtagning. Ett har dock en tävlingsklass med tidtagning.
Men det beror kanske på vad vi letar efter? Eller vad google tillhandahåller.
Poängen är att der finns motionslopp utan tidtagning om man vill motionera med andra utan att tävla.

Suck. Och de första fem jag kollade har inte tidtagning. Ett har dock en tävlingsklass med tidtagning.
Men det beror kanske på vad vi letar efter? Eller vad google tillhandahåller.
Poängen är att der finns motionslopp utan tidtagning om man vill motionera med andra utan att tävla.
Vilka var det då? Jag kollade i den lista med lopp som du själv länkade till. Där verjar alla utom möjligtvis ett ha tidtagning. Det är klart att det säkert finns lopp utan tidtagning utanför cykelvärlden men min poäng är att det nog hör till undantagen. Jag skiter dessutom i vilket egentligen. Att jag ens la mig i disskusionen är för att det låter på somliga i den här tråden som att det är någon slags självklarhet att det inte ska vara tidtagning på motionslopp i cykel och att det är lite fult på något sett att man skulle vilja ha det.

Tillbaka
Topp