Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

David cyklar

Aktiv medlem
Hej,

Har precis blivit med ny racer och jag tänkte, innan jag drar ut och smeta ner allt med olja, testa det här med vaxad kedja. Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha? Jag har letat efter färdigvaxade kedjor som skall passa men inte lyckats jättebra...Hittat många kedjor men de är inte vaxade.

Eftersom cykeln aldrig är cyklad på antar jag att jag inte behöver bry mig om att tvätta av drev och kassett med mera?

Cykeln är utrustad med Shimano 105 Di2 12-delad.

Känns som en konstig prioritering av budgeten att köpa fabriksvaxade kedjor till en 105 hoj. Hur ofta tänker du byta? Annars finns ju dropwax som är till 95% lika bra. Tex.

Jag kör KMC-kedjor som jag vaxar själv med rent parafin. Funkar bra. Gör rent nya kedjor med lacknafta och T-röd. Ett eller två bad i lacknafta och sedan T-sprit och avsköljning har fungerat för mig. Har vaxat om lite oftare i början. Vaxar om när kedjan börjar låta/gnissla. Hur KMC:s färdigvaxade kedjor är vet jag inte men det funkar säkert bra. Deras kedjor som sådana har jag bra erfarenheter av.

Det finns ju också Silcas ”strip chip”-variant där man hetvaxar en fabriksoljad kedja utan att ta bort oljan först. Jag har kört det. Det känns som att vaxet fäster något sämre första gången men det är ju smidigt och sen kan man ju vaxa normalt.

Har precis blivit med ny racer och jag tänkte, innan jag drar ut och smeta ner allt med olja, testa det här med vaxad kedja. Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha? Jag har letat efter färdigvaxade kedjor som skall passa men inte lyckats jättebra...Hittat många kedjor men de är inte vaxade.
Varför inte avfetta och vaxa själv?
Enda skillnaden är att du behöver köpa avfettning och T-sprit,
vax kommer du att behöva till omvaxningarna ändå

Hos tex Biltema kostar en liter avfettande lacknafta: 49,90 SEK
En liter T-sprit kostar: 49,90 SEK

Hos R2-bike kostar en vaxad Ultegra-kedja hela 84,03 € (på extrapris!)
en ovaxad kedja kostar endast 28,89 €

Eftersom man vill ha tre kedjor i rotation blir prisskillnaden med de priserna mot att avfetta och vaxa själv över 2.000 SEK!
Jag skulle tro att du märker större skillnad med 2kSEK dyrare hjul+däck vid nästa uppgradering än att betala för ngn annan skall avfetta och vaxa kedjorna åt dig
Men det är jag det

Vaxa själv he var inget svårt , jag hade en dyngi kedja så det tog någon tvätt med träd å.lacknafta å sen bara vaxa i parrafin med aluminium pulver :0)

Jag ställer mig oxå i hörnet vaxa på. Kör en normal tvätt och låt torka. Droppvaxa sedan. När vaxet tar slut torkar du av med microfiberduk och vaxar igen. Svårare än så behöver det inte vara.
Fast vad är en "normal tvätt"? Jag tvättar aldrig mina kedjor eftersom jag inte ser nån vits med det.

-------

Det jag gjort är att använda den nya kedjan tills fabriks-kletet kräver omsmörjning. Då har jag kört några gånger med valfri torrsmörja. När kedjan till slut är kvitt klet och mög har jag applicerat vaxemulsion och sen fortsatt med det.

Ok, så för att sammanfatta.
1. Vaxa kedjorna själv är ett bättre alternativ. Behöver dock något att bada kedjorna i och något som värmer vaxet till rätt temp.
2. Tvätta kedjan innan verkar vara lite blandade åsikter kring. Vissa säger lägg i lacknafta och sen i t-röd och andra säger vaxa direkt på den fabriksoljiga kedjan.
3. Silica strip wax verkar smidigt i kombination med vaxbad.

1. Vaxa kedjorna själv är ett bättre alternativ. Behöver dock något att bada kedjorna i och något som värmer vaxet till rätt temp.
2. Tvätta kedjan innan verkar vara lite blandade åsikter kring. Vissa säger lägg i lacknafta och sen i t-röd och andra säger vaxa direkt på den fabriksoljiga kedjan.
Hej.. Många råd här.. Att vax skulle, även på sikt, ersätta olja ställer jag mig MYCKET tveksam till. Varför skulle man i så fall bry sig om att överhuvudettaget tvåtta bort oljan om det bara är att köra? Jag förväntar mig nu skitstormen ¨ amen jag har kört så å det funkar ¨. Det är inget bevis, det är en uppfattning. Geggan som dessutom uppstår när man blandar två ickekompatibla smörjmedel måste nog upplevas... Jag testade den enklaste metoden: Tvätta kedjan REN, använd diskmedel, avfettning eller något sånt i början, avsluta med lacknafta och Tröd, billigt och enkelt. Ett enkelt avslut är vatten och diskmedel i en kastrull, koka upp och svisha runt med din gamla diskborste. häll ur, skölj några gånger och torka sen kedjan i kastrullen på eftervärmen på spisen.
Lägg på kedjan på cykeln, enklaste sättet att fortsätta är med Flower Power Wax, från Effetto Mariposa. Vaxet i den soppan binder starkt till (ren) metall, kanske bäst av alla flytande vaxer. Detta har jag kört på i 1 ½ år, tills Squirts nya vax kom. Jag använde paraffin i början men det funkade inte bra med FPvaxet. Nackdelen är att behandlingen inte är på topp mer än 10 - 12 mil men den är lätt att göra om. Koka kedjan i diskmedel, sköljkoka i vatten några gånger och torka på eftervärmen. Har du tillgång till en kompressor, blås ur kedjan men det är lite överkurs.. Lägg på FPvaxet igen som ovan. Här behöver du alltså en gammal kastrull, en gammal diskborste och inget mer utom de billiga kemikalierna. Lycka till! mvh borano20

Funkar/håller vaxade kedjor bättre än oljade?
Beror på hur man definierar "bättre". Min erfarenhet är att det växlar sämre och väsnas mer, men man behöver inte bry sig på nån vecka och kedjan blir inte ingrodd med skit. Funkar dåligt i skogen (om man inte bara cyklar när det är snustorrt) men tillräckligt bra på vägen.

En gammal kastrull i ett vattenbad
Som andra redan har skrivit och eftersom du har en ny cykel med ny, oanvänd och helt ren drivlina:
Du bör undvika att använda alla former av oljade kedjor om inte annat för att hålla drivlinan olje och kleggfri.

Silca säljer även en dedikerad en stegs kedjeavfettare och rengörare, men den kostar en hel del mer än avfettning + T-röd detta trots att en flaska är mindre än 0,5 l
SilcaChainStripper-464906_1024x1024.jpg

Billigare hos Amazon

Funkar/håller vaxade kedjor bättre än oljade?

Det beror nog på, det.

Tittar man på hur kedjan fungerar internt (det är en rullkedja) och externt (utterrullen går i ingrepp med tandhjulen, då rullar rullen och allt slitage inträffar (teoretiskt) inne i kedjan. Det vet vi bara är ett idealt förhållande. Sedan har vi vanligen olika metaller (stål i kedjan, aluminium i klingan, ibland alu även i de stora dreven, sedan stål. Alltsammans flyger och far, kedjan måste ha flex för att kunna växla och varje växling är ett spännande sätt att testa om kuggen skall vinna över kedjelänken... Kedja och drev (stora och små) har ett hårt liv.

Så, ifall man vill maximera livslängd på de här komponenterna måste de smörjas, och här är det nog så att REN (osmutsig) olja är bäst. Smörjan måste vara lättflytande och häfta fast vid metallen så att en tryckbärande oljefilm uppstår, särskilt inne i kedjan och överallt där metall skaver mot metall. Det är min övertygelse att REN olja gör detta jobbet bäst.

Men, oljan som vi använder har andra goda egenskaper, till exempel att binda smuts till sig. Detta är kanon i en i princip ren miljö med små mängder partiklar som skall hanteras (tänk, bilmotor, där oljan håller sotpartiklar och syror). Så om man oljar, så måste man tvätta och olja om med relativt korta mellanrum. Det är dock inte så att oljan omedelbart blir farlig för att den blir svart - det blir den först då oljan mättats av dammet den fångar upp. Tyvärr går detta fort, särskilt om man kör på grus. Men, OM man tvättar kedjan, förslagsvis var vecka eller efter tionde mil eller så, så är olja jättebra. Låter man bli, så uppstår den omtalade slippastan, som naturligtvis slipar ner tänderna och sliter ner kedjan. Notera gärna att kedjor håller mycket länge på cyklar med heltäckande kedjeskydd, typ "holländare". Visst, grövre kedja, men MYCKET mindre smuts. Men att plocka ner kedjan, pilla rent i kasetten, "borsta tänderna" på klingorna, tvätta, borsta och tvätta igen för att sedan olja in hela klabbet med ren, ny olja är ju heller inte kul, inte ens med snabblänkar... Men gör man så religöst håller ju allting också länge, länge.

Vax har också nackdelen att sitta fast bättre än olja. Torkar man av kedjan så den blir ren och grann, så fastnar kanske inte smuts, men flyter inte smörjmedlet in i rullarna, eller kryper ut på utsidan av rullen (och i länkens sidor, om växlingen sker med kedjemanipulering) så kommer det att uppstå slitage där i stället.
Så ifall vax är sådär superduper som man kan få för sig, så lär det också vara ett dugligt smörjmedel, men kanske utan förmågan att binda smuts till sig. Frågan är ju då om det "flyter" tillbaka in i länkarna, oljans stora fördel. Att det går att hålla kedjan ren till yttre med en avtorkning berättar ju alla. Det är dock inte på utsidan slitaget uppstår.

Så jag tänker att flytvax som man droppar på kanske är ett krav, om man inte byter till en nyvaxad kedja ungefär när man behöver tvätta sin olje-kedja ?

Hur gör proffsstallen? En artikel: https://www.bikeradar.com/features/tech/why-pro-teams-dont-all-use-waxed-chains

Själv tänker jag förstås prova vaxad kedja... :-)

Minimering utav effektförluster och slitage i all ära. Att slippa oljekladdet slår det mesta för mig som har hojarna i lgh. Loving it! Jäklar vad jag kokar och byter kedjor.
Jag hjälpte en medcyklist med ett kedjebrott för några veckor sedan (snabblänken gick av). En i gänget hade en ny snabblänk, och jag satte ihop kedjan igen åt honom. Eftersom han körde med vax blev jag inte smutsig om fingrarna. Det är ett stort plus.

Kedjan på en ny cykel är inoljad, så du måste fortfarande göra rent drev och kassett.
Jag förhåller mig skeptisk till det. Den mängd olja som fastnat på kassetten från kedjan på en ocyklad cykel måste vara ytterst marginell och helt utan reell och mätbar betydelse. Den lär definitivt inte lyckas göra någon ”skada” på en vaxad kedja. Eller tänker jag fel? Hur skulle det kunna ske i så fall?

Senast ändrad:
Så, ifall man vill maximera livslängd på de här komponenterna måste de smörjas, och här är det nog så att REN (osmutsig) olja är bäst. Smörjan måste vara lättflytande och häfta fast vid metallen så att en tryckbärande oljefilm uppstår, särskilt inne i kedjan och överallt där metall skaver mot metall. Det är min övertygelse att REN olja gör detta jobbet bäst.
Som jag har skrivit här tidigare finns det tester som visar att det även är skillnad på vax och vax och att olja smörjer bättre än åtminstone rent vax utan tillsatser
Tidningen Tour skrev redan i nr 11-2021 om vaxning av kedjor + MER
Bland mkt annat testade de friktionsförlusterna hos kedjor med olika kedjevax, en ny kedja(m fabriksfett) + en oljesmord.
tour-11-2021-kedjevax-jpg.624518

Vanligt paraffin(pingvin?) gav alltså större friktionsförluster än olja. Åtminstone jmf med den olja de använde i testet.
Men som alltid: läs inte enbart testresultaten utan även hur testet är gjort!

Minimering utav effektförluster och slitage i all ära. Att slippa oljekladdet slår det mesta för mig som har hojarna i lgh. Loving it! Jäklar vad jag kokar och byter kedjor.
+1
Det är nog den stora anledningen för de flesta

Jag kokade tre kedjor igår. Räknar med 100-150 mil innan jag behöver plocka fram grytan igen.

Jag skulle bara ta en gammal syltburk, fylla på med lacknafta, låt kedjan ligga i nån dag och skaka burken då och då, och sen t-doja I samma burk, ner med kedjan och skaka lite då och då. Sen droppvax på kedjan om du inte orkar med att kokvaxa. Kör två-tre kedjor samtidigt så klarar du dig ett tag.

Vax är dock inte optimalt I regn. Så bor du i Borås kanske du ska olja på bara 😀

Själva tanken med droppvax är att den ska stelna på kedjan. Har du en tunn oljefilm på kedjan kommer inte vaxet ha något att fastna på.

Silca:s Strip chip funkar väldigt bra för att bli av med fabriksinsmorningen direkt i vaxbadet.
Konstigt nog gör den ändå det. Märker ingen skillnad på mina fulvaxade respektive finrengjorda kedjor när det gäller vaxets livslängd. T ex Flowerpower vaxet funkar klockrent för detta. Även Smooth.

Som jag har skrivit här tidigare finns det tester som visar att det även är skillnad på vax och vax och att olja smörjer bättre än åtminstone rent vax utan tillsatser
Bland mkt annat testade de friktionsförlusterna hos kedjor med olika kedjevax, en ny kedja(m fabriksfett) + en oljesmord.

Vanligt paraffin(pingvin?) gav alltså större friktionsförluster än olja. Åtminstone jmf med den olja de använde i testet.

+1
Jämför jag oljade och vaxade kedjor så har jag sällan fått ut mer än 350 mil på en oljad kedja. Min vaxade racerkedja har nu loggat över 1500 mil utan mätbart slitage. Den har då gått på omväxlandeSyltvax och Smoove.
Orkar inte se den svarta smeten från Flowerpower på racerns drivlina.😀

Senast ändrad:
Konstigt nog gör den ändå det. Märker ingen skillnad på mina fulvaxade respektive finrengjorda kedjor när det gäller vaxets livslängd. T ex Flowerpower vaxet funkar klockrent för detta. Även Smooth.

Jag körde dropp på fabriksvaxade i många år innan jag avfettade och kokade. De kokade jag kör nu är kletigare (efter dropp) än de fulvaxade. Samma droppvax i bägge fallen, Squirt. Kokvaxet är Silca Secret med volfram.

Jag hjälpte en medcyklist med ett kedjebrott för några veckor sedan (snabblänken gick av). En i gänget hade en ny snabblänk, och jag satte ihop kedjan igen åt honom. Eftersom han körde med vax blev jag inte smutsig om fingrarna. Det är ett stort plus.
Jag har, i min lilla "nödväska" ett par tunna gummihandskar ("kirurg")- just för att slippa detta elände. .

+1
Rimligen bör de bättre vaxblandningarna ha ungefär samma komponenter som andra bra smörjmedel. "Vanlig olja" innehåller också en hel del tillsatser som gör den lämpad för olika tillämpningar, slitagehämmare, till exempel. Oljor är heller inte lika, men genomgående är ju att de inte är avsedda att hantera stora mängder damm (dvs, hårda, slipande små partiklar, typ "minisand"). Växellådsolja (höga kanttryck) eller sågkedjeolja (klippar fast något ohemult) är andra exempel. Alla blir ju toksvarta, som bekant.

Så att meka med simpelt paraffinvax, utan tillsatser (friktionshämmare) skall man nog inte göra, utan använda köpevax med goda omdömen.

"Oljekladd"? En tunn sträng olja på mitten, och bara en tredjedel av kedjan, räcker mer än väl. Oljans viskositet(?) gör att den fördelar sig ändå.
Och man ska aldrig olja en smutsig kedja!!

Vax eller olja - vaxar inte själv - har nog mindre vikt än att du håller kedjan ren. Torka förslagsvis av med en gammal frottéhandduk efter rundan.
Hej.. Det är inte oljan plus skiten UTANPÅ kedjan som är problemet, det är oljan plus skiten INUTI kedjan och den kommer du inte åt med en trasa. mvh borano20

Hej.. Det är inte oljan plus skiten UTANPÅ kedjan som är problemet, det är oljan plus skiten INUTI kedjan och den kommer du inte åt med en trasa. mvh borano20

Såklart inte. Orkar man göra rent kedjan efter (säger vi) 10-15 mil, eller så kommer olja att fungera alldeles utmärkt. Hade kedjan löpt skyddad från smuts hade olja av rätt sort hållit länge och smort mycket bra.

Nu är postulatet att vax inte drar åt sig smuts, men fortfarande smörjer (tillräckligt). Här är det ju frågan vilken fabriksvaxad kedja man skall ha, och den frågan betyder väl två saker: 1: Vilken BRA kedja (alla kedjor är ju inte lika) finns som fabriksvaxad, och 2: Hur bibehåller man sedan denna goda kedjas goda skick ?

Huruvida du inte märker någon skillnad är ju svårt att ifrågasätta. Men vax funkar mycket sämre på oljad kedja. Men som sagt var, märker du ingen skillnad är det väl bara att fortsätta hälla på vax på din inoljade kedja och vara nöjd med det.

Tillbaka
Topp