Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

Jag har alltid trott det också. Detta baserat på observationer vid kedjebyte. Frågan är om kedjor egentligen helt enkelt blir längre med åldern, inte pga slitaget? Det skulle förklara hur några (någon) säger att de inte blir längre men andra tror det. Jag har i alla fall aldrig kontrollerat en nyinköpt kedjas längd mot en gammal men oanvänd kedja.
Har någon kontrollmätt en oanvänd men gammal kedja mot en ny? Den gamla kanske har förlängts magiskt?
Nej, nej, kedjor blir kortare med stigande ålder. Precis som oss människor. Det går bara väldigt mycket långsammare. Men har man en kedja som blivit längre p.g.a. slitage (! jo det är faktiskt sant !) så kan man låta den ligga 5-10 miljoner år så är den som ny efter det.

Nej, nej, kedjor blir kortare med stigande ålder. Precis som oss människor. Det går bara väldigt mycket långsammare. Men har man en kedja som blivit längre p.g.a. slitage (! jo det är faktiskt sant !) så kan man låta den ligga 5-10 miljoner år så är den som ny efter det.
Det skulle kunna vara så, men min teori kan fortfarande stämma; en kedja kan ju först bli längre på medelkort sikt (några år) men sen bli kortare på lång sikt (miljoner år). I så fall kan alla ha rätt.

Jag har också alltid inbillat mig att slitna kedjor har blivit längre. Det kanske är en optisk illusion? :cool:

ml1.gif

Tillbaka
Topp