Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

Jag har alltid trott det också. Detta baserat på observationer vid kedjebyte. Frågan är om kedjor egentligen helt enkelt blir längre med åldern, inte pga slitaget? Det skulle förklara hur några (någon) säger att de inte blir längre men andra tror det. Jag har i alla fall aldrig kontrollerat en nyinköpt kedjas längd mot en gammal men oanvänd kedja.
Har någon kontrollmätt en oanvänd men gammal kedja mot en ny? Den gamla kanske har förlängts magiskt?
Nej, nej, kedjor blir kortare med stigande ålder. Precis som oss människor. Det går bara väldigt mycket långsammare. Men har man en kedja som blivit längre p.g.a. slitage (! jo det är faktiskt sant !) så kan man låta den ligga 5-10 miljoner år så är den som ny efter det.

Nej, nej, kedjor blir kortare med stigande ålder. Precis som oss människor. Det går bara väldigt mycket långsammare. Men har man en kedja som blivit längre p.g.a. slitage (! jo det är faktiskt sant !) så kan man låta den ligga 5-10 miljoner år så är den som ny efter det.
Det skulle kunna vara så, men min teori kan fortfarande stämma; en kedja kan ju först bli längre på medelkort sikt (några år) men sen bli kortare på lång sikt (miljoner år). I så fall kan alla ha rätt.

Jag har också alltid inbillat mig att slitna kedjor har blivit längre. Det kanske är en optisk illusion? :cool:

ml1.gif

En kedjeslitagemätare sätts på rullarna/lagren mellan de yttre länkarna.
Jag vet inte, men kan tänka mig att rullarna är gjorda i en legering som är litet "snällare" eller mindre hård än klingorna fram och kassettdreven bak, för att slitaget framför allt ska drabba den relativt billiga och lättbytta kedjan.
Klet och olja - smörjning behövs dock - på kedjan gör att allehanda smuts fastnar, vilket sliter på klingor och drev.
Kan för litet om vaxning, men smutsen borde fastna där med, ehuru i mindre mängder om vaxen härdat litet, kanske...

Egentligen är det så att allting krymper hela tiden, men inte kedjor. Kedjor behåller exakt samma längd. Därför verkar kedjor bli längre med åren — allting man jämför med har ju krympt mer.
Man brukar säga att näsan och öronen också blir längre med åren. Åtminstone på män. (Och de flesta som skriver här är män, kan det vara nåt här som gör att vi blir lurade, det känns inte som att kedjan blivit längre för vi fattar inte att vår näsa också växt, proportionerna dem emellan är konstanta och det undermedvetna lurar oss.)

Den logiska slutsatsen är ju att mäns näsor är gjorda av samma material som cykelkedjor, eller åtminstone ett material med samma egenskaper vad gäller universellt krympande.

Jag vet inte, men kan tänka mig att rullarna är gjorda i en legering som är litet "snällare" eller mindre hård än klingorna fram och kassettdreven bak, för att slitaget framför allt ska drabba den relativt billiga och lättbytta kedjan.
Klet och olja - smörjning behövs dock - på kedjan gör att allehanda smuts fastnar, vilket sliter på klingor och drev.
Kan för litet om vaxning, men smutsen borde fastna där med, ehuru i mindre mängder om vaxen härdat litet, kanske...
Min anekdotiska undersökning:
Squirt och Smoove samlar viss skit. Vaxklumparna rullarna släpper svartnar iaf.
Syltvax och Flowerpower samlar inte skit alls.
Syltvaxet blir hårt och glatt.
Hur Flowerpower funkar är en gåta. Grus samlar det inte trots sin smet.

Min anekdotiska undersökning:
Squirt och Smoove samlar viss skit. Vaxklumparna rullarna släpper svartnar iaf.
Syltvax och Flowerpower samlar inte skit alls.
Syltvaxet blir hårt och glatt.
Hur Flowerpower funkar är en gåta. Grus samlar det inte trots sin smet.
Hej.. Jag använde ren Flower Power under ett år. Funkade bra men inte länge. Tröttnade på smeten och kör nu med Squirt Hot Wax. Mycket bättre. mvh borano20

Sluta nu, man kan mäta kedjeslitage med en linjal, om man så vill:

Hej.. Jaha, nu ska vi killgissa. Hur balanserar man hårdheten för rullarna om 1. Kedjehjulen är av aluminium, 2. Kassetten är av stål. Utan att killgissa så skriver jag att detta är normalfallet. Hur gör man?? Slitaget i en kedja ligger mellan, lyssna nu, stiften och hålet i innerlänken. Slitaget på rullarna är en HELT ANNAN sak. En kedjemätare mäter mellan två rullar. OM rullarna utgör slitaget så måste man mäta avståndet mellan VARJE RULLE individuellt och lägga ihop. Lyssna nu: Slitaget utgörs alltså av att stiftet blir ovalt istället för runt, och hålet i innerlänken blir också ovalt. Dessa två ovaliteter utgör slitaget och kan ENKELT mätas då det förutsätts att slitaget är lika i varje länk. Pladder om att rullarna utgör anledningen till att kedjan blir längre pga slitage på rullarna kan enkelt avfärdas som just pladder. Nykter eller inte, just pladder. mvh borano20

Den metoden har upprepade ggr beskrivits här på Happy i mer än 21 år,
då mäter man också slitaget på rätt sätt, inte det felaktiga som många av kedjeslitmätarna gör.
De här nymodiga slitagemätarna (kedjetolkarna) mäter dock ett "totalslitage", dvs kombinationen av avskavda stift, slitna insidor av rullar och slitage på innerlänken, både på lagringen mot stiftet och rullen. Det är ju tyvärr så att det inte bara är den något längre delningslängden somstiftslitaget ger som räknas - dvs det som vi oldtimers mätte med våra metallmätare graderade i tum (1/2 tum är fortfarande den gällande delningen för cykelkedjor).

När sedan rullen får en större innerdiameter, mellanlänkens rull-lagring blir litet mindre OCH stiftet ihop med innerlänken slits påverkas ju kedjehjulen (klingan/klingorna och dreven i kassetten) negativt, eftersom just de komponenterna ser en (ännu) större förlängning än den som vi kan mäta med vår linjal. Så på så sätt är de här enkla tolkarna ingen dum ide.

ALLT kedjeslitage är av ondo ur denna synpunkt, efter att en försiktig inkörning gjorts. Sedan är kedjan och dreven så sakteliga på väg mot skroten, men det tar längre tid om man kämpar med rengöring OCH aktar sig för att köra kedjan så länge att den tar med sig kassetten i fördärvet. Därav spartipset att köra med tre-fyra kedjor växelvis (hehe!), som då matchar bättre mot sin kassett och sina klingor även då slitaget blivit såpass att en helt ny kedjakanske inte riktigt passar, längre. Annars byter man kanske bara kedja och kassett samtidigt, när man ertappar sig själv med att inte ha skött underhållet så bra.

Tillägg: Kedjetolkarna mäter samtidigt två saker: Dels mäter de kedjeförlängningen mellan de länkar som "taggarna" sticks ner i, tillsammans med slitaget på de två rullar som de ligger an mot. Jag går absolut inte i god för att de är perfekt kalibrerade, men man kan nog räkna med att flertalet (om inte alla) rullar i en kedja är ungefär lika slitna, även om man bara mäter två. I all enkelhet får man därför litet mer slitageinformation än enbart "linjalmetoden".

En aluminiumbit, stansad ur en plåt, eloxerad och med en instansad skala, allt för, typ, 10 spänn är ju inte lämpad för absolutvärden, men relativvärden kan den klara av bättre. Den försiktige och misstrogne mäter givetvis sin nya kedja, och mäter sedan slitaget med nyvärdet som grund.

Senast ändrad:
En aluminiumbit, stansad ur en plåt, eloxerad och med en instansad skala, allt för, typ, 10 spänn är ju inte lämpad för absolutvärden, men relativvärden kan den klara av bättre.
Vi är säkert många som har en gammal tumstock längst ned och längst i ngn verktygslåda, varför inte använda den?
Tumstocken måste inte vara tumgraderad men det gör mätandet en hel del enklare för åtminstone mig.
Det finns även kedjeslitmätare som Mäter På Rätt Sätt™, även det har varit uppe här flera ggr, läs mer här
och varför inte även den ursprungliga

Den metoden har upprepade ggr beskrivits här på Happy i mer än 21 år,
då mäter man också slitaget på rätt sätt, inte det felaktiga som många av kedjeslitmätarna gör.
Dina insatser som "folkupplysare" genom åren är uppskattade, @HåkanC. Cykelvärlden är ibland lite underlig, det finns många myter som bitit sig fast och gång på gång återkommer trots att tester och fakta säger emot, parat med att många cyklister är väldigt konservativa.

På tal om kedjemätning.. ni kommer förmodligen skratta åt mig eller nåt nu men jag har inte behövt byta kedja en enda gång sedan jag köpte cykeln. Kör fortfarande standardkedjan sedan 2022 någon gång. Varvade iofs nya cykeln och gamla ett tag första åren, och haft ett uppehåll en sommar. Använder en vanlig kedjemätare från Park Tools och även om kedjan snart tar emot den mellan rullarna så kommer den inte in ännu. Så ingen fara på den fronten skulle jag tro. Kommer nog byta quicklink eller vad det heter (speed eller quick, blandar alltid ihop det) snart. Tillverkarna säger att det är engångsgrejer men jag har återanvänt den flitigt vid kedjetvätt osv.

Ett tips dock är att ”förspänna” kedjan genom att lätt hålla ner pedalen som att du ska cykla iväg när du mäter. Jag ser att kedjan sträcker till sig lite och kedjemätaren får då en mer ärlig mätning. Ja, det finns kedjemätare som redan har den här funktionen inbygd men jätteonödigt att köpa och slösa pengar på när en högerhand löser det lätt och gratis om man redan har en vanlig kedjemätare.

Det var nån här på forumet som tipsade om detta men jag minns bara profilbilden och inte namnet på rak arm så kan inte tagga och ge cred.

På tal om kedjemätning.. ni kommer förmodligen skratta åt mig eller nåt nu men jag har inte behövt byta kedja en enda gång sedan jag köpte cykeln. Kör fortfarande standardkedjan sedan 2022 någon gång. Varvade iofs nya cykeln och gamla ett tag första åren, och haft ett uppehåll en sommar. Använder en vanlig kedjemätare från Park Tools och även om kedjan snart tar emot den mellan rullarna så kommer den inte in ännu. Så ingen fara på den fronten skulle jag tro. Kommer nog byta quicklink eller vad det heter (speed eller quick, blandar alltid ihop det) snart. Tillverkarna säger att det är engångsgrejer men jag har återanvänt den flitigt vid kedjetvätt osv.

Ett tips dock är att ”förspänna” kedjan genom att lätt hålla ner pedalen som att du ska cykla iväg när du mäter. Jag ser att kedjan sträcker till sig lite och kedjemätaren får då en mer ärlig mätning. Ja, det finns kedjemätare som redan har den här funktionen inbygd men jätteonödigt att köpa och slösa pengar på när en högerhand löser det lätt och gratis om man redan har en vanlig kedjemätare.

Det var nån här på forumet som tipsade om detta men jag minns bara profilbilden och inte namnet på rak arm så kan inte tagga och ge cred.
Snabblänk skulle man kunna säga 😉

Menade mitt egna vokabulär! Känner mig som en sån jobbig person som bott utomlands i någon månad och ”redan glömt hur man pratar svenska” här ibland.
Du får söka upp orden om du vill lära dig.
Svenska är egentligen inte mitt förstaspråk och någon lektion i svenska har jag aldrig haft under hela mitt liv. Men det går att tillägna sig med lite flit och intresse.

På tal om ämnet i sig med fabriksvaxade kedjor så har Dynamic Bike Care en Tour de France-kampanj på hela sitt sortiment nu i princip. Inklusive deras fabriksvaxade kedjor.

Den är som namnet antyder vaxad med deras ”Wander Wax” som är ett ultra endurance-vax som ska räcka i minst 800-1000 km och som fått bra recensioner. Dom har andra vax också som är mer inriktade på fart och ett som är paraffin-baserat som ska hålla kedjan renare osv men som förvaxad kedja finns bara wander wax. Dom säljer även droppvax om du vill kunna toppa upp.

Obs! 12s endast. Annars hade jag själv köpt denna.

Du får söka upp orden om du vill lära dig.
Svenska är egentligen inte mitt förstaspråk och någon lektion i svenska har jag aldrig haft under hela mitt liv. Men det går att tillägna sig med lite flit och intresse.
Det gör jag varje gång jag ska referera till någon del här. Men det tar lång tid att hitta (ofta får man upp den där tråden här på Happy om alla svenska cykelord när man googlar), och även om jag försöker lägga det på minnet så försvinner det lika snabbt. Har även en tendens att blanda ihop termer som låter lika. Samma med namn, tex blandar jag ihop dig och @HåkanC av någon anledning även om jag vet mycket väl vem som är vem och vilka ni är (här på forumet), så heter just ni två samma sak i mitt huvud ibland. Är även rätt ansiktsblind och känner knappt igen kollegor/vänner/kändisar ute på stan eller ibland på jobbet till och med.

Så det är enklare ibland att bara säga ”down tube” när jag inte kommer på vad det heter på svenska, just eftersom jag oftare hör och ser det på internet.

Kan vara läge för att varna för dynamics slick wax. (Deras pottvax wander är dock bra) Här är en köpt, korrupt och överdrivet positiv recension om slick wax som ändå ger en aning om hur kass det är.

Det gör jag varje gång jag ska referera till någon del här. Men det tar lång tid att hitta (ofta får man upp den där tråden här på Happy om alla svenska cykelord när man googlar), och även om jag försöker lägga det på minnet så försvinner det lika snabbt. Har även en tendens att blanda ihop termer som låter lika. Samma med namn, tex blandar jag ihop dig och @HåkanC av någon anledning även om jag vet mycket väl vem som är vem och vilka ni är (här på forumet), så heter just ni två samma sak i mitt huvud ibland. Är även rätt ansiktsblind och känner knappt igen kollegor/vänner/kändisar ute på stan eller ibland på jobbet till och med.

Så det är enklare ibland att bara säga ”down tube” när jag inte kommer på vad det heter på svenska, just eftersom jag oftare hör och ser det på internet.
Men @HåkanC är ju en bjässe på bortåt 2 meter och lilla jag är bara 179! Hur kan man blanda ihop oss!?

Men @HåkanC är ju en bjässe på bortåt 2 meter och lilla jag är bara 179! Hur kan man blanda ihop oss!?
Haha, jag lovar att det bara är namnen. När jag ser din profilbild tänker jag ”Håkan”, och när jag läser Håkans inlägg ibland så tänker jag att det är ”Pfaff”. Även om namnen står där så blandar jag ihop det. Men vet tex att du är skåning och Håkan inte är det osv osv.

Kan vara läge för att varna för dynamics slick wax. (Deras pottvax wander är dock bra) Här är en köpt, korrupt och överdrivet positiv recension om slick wax som ändå ger en aning om hur kass det är.

Kan vara så! Jag har inte testat deras droppvax. Bara kört Silca och Squirt själv som droppvax. Men som du säger ska Wander Wax (pottvaxet) vara bra och det är det som kedjan är vaxat med. €59,99 är rätt billigt för en färdigvaxad kedja.

Vi är säkert många som har en gammal tumstock längst ned och längst i ngn verktygslåda, varför inte använda den?
Tumstocken måste inte vara tumgraderad men det gör mätandet en hel del enklare för åtminstone mig.
Det finns även kedjeslitmätare som Mäter På Rätt Sätt™, även det har varit uppe här flera ggr, läs mer här
och varför inte även den ursprungliga

Nu påtalade jag nog mest att de här enkla "temu-mätarna" kan man inte lita på att de mäter korrekt i absoluta tal. Kalibreringen, tillverkningsvariationer etc gör detta osäkert. De mäter dock med samma princip som de de dyra, och den som till äventyrs nyttjar en sådan kan mycket väl göra det, bara man "nollställer" mätvärdet när kedjan är ny. Förlängningen relativt en ny kedja lär den mäta helt OK.

Sedan bygger såklart "tumstocksmetoden" på att slitaget fördelar sig på alla kedjans delar och att slitaget på stift/innerlänk (dvs, den enkelt mätbara förlängningen) är representativ för övrig förslitning. Så har man mätt kedjor sedan Hedenhös (jag också), och det fungerar utmärkt.

Min favoritmätare är en Birzman i rostfritt stål. Den mäter på rätt sätt och ger ungefärlig slitagenivå på 0,5, 0,75 resp 1,0%. Jag brukar mäta på flera ställen på kedjan. Har använt linjal också och helst väljer man då en i stål och gärna med gradering i tum på baksidan.
Det är möjligt att Birzman-mätaren har utgått. Det finns en nyare modell men den har fått dålig kritik i test.

Birzman.webp

Vad gäller trådämnet har jag köpt en KMC Go X12 färdigvaxad kedja till ett cykelbygge. Den låg bra i pris och just nu rear Bike24 den för 28€, vilket är svårslaget. Det tar emot att betala bortåt 100€ för en färdigvaxad kedja, även om det är skönt att slippa avfettningsprocessen med petroleumprodukter, etc. ZFC har uttalat sig kritiskt om KMC i ett inlägg från 2022 ser jag och det gällde vidhäftningen av vax. Det verkar som om belagda kedjor generellt kan ha problem med det.
Planen med kedjan är att droppvaxa med Bananaslip i fortsättningen, precis som med mina MSW-grundvaxade kedjor på de andra cyklarna.

Tillbaka
Topp