Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

Jag har alltid trott det också. Detta baserat på observationer vid kedjebyte. Frågan är om kedjor egentligen helt enkelt blir längre med åldern, inte pga slitaget? Det skulle förklara hur några (någon) säger att de inte blir längre men andra tror det. Jag har i alla fall aldrig kontrollerat en nyinköpt kedjas längd mot en gammal men oanvänd kedja.
Har någon kontrollmätt en oanvänd men gammal kedja mot en ny? Den gamla kanske har förlängts magiskt?
Nej, nej, kedjor blir kortare med stigande ålder. Precis som oss människor. Det går bara väldigt mycket långsammare. Men har man en kedja som blivit längre p.g.a. slitage (! jo det är faktiskt sant !) så kan man låta den ligga 5-10 miljoner år så är den som ny efter det.

Nej, nej, kedjor blir kortare med stigande ålder. Precis som oss människor. Det går bara väldigt mycket långsammare. Men har man en kedja som blivit längre p.g.a. slitage (! jo det är faktiskt sant !) så kan man låta den ligga 5-10 miljoner år så är den som ny efter det.
Det skulle kunna vara så, men min teori kan fortfarande stämma; en kedja kan ju först bli längre på medelkort sikt (några år) men sen bli kortare på lång sikt (miljoner år). I så fall kan alla ha rätt.

Jag har också alltid inbillat mig att slitna kedjor har blivit längre. Det kanske är en optisk illusion? :cool:

ml1.gif

En kedjeslitagemätare sätts på rullarna/lagren mellan de yttre länkarna.
Jag vet inte, men kan tänka mig att rullarna är gjorda i en legering som är litet "snällare" eller mindre hård än klingorna fram och kassettdreven bak, för att slitaget framför allt ska drabba den relativt billiga och lättbytta kedjan.
Klet och olja - smörjning behövs dock - på kedjan gör att allehanda smuts fastnar, vilket sliter på klingor och drev.
Kan för litet om vaxning, men smutsen borde fastna där med, ehuru i mindre mängder om vaxen härdat litet, kanske...

Egentligen är det så att allting krymper hela tiden, men inte kedjor. Kedjor behåller exakt samma längd. Därför verkar kedjor bli längre med åren — allting man jämför med har ju krympt mer.
Man brukar säga att näsan och öronen också blir längre med åren. Åtminstone på män. (Och de flesta som skriver här är män, kan det vara nåt här som gör att vi blir lurade, det känns inte som att kedjan blivit längre för vi fattar inte att vår näsa också växt, proportionerna dem emellan är konstanta och det undermedvetna lurar oss.)

Den logiska slutsatsen är ju att mäns näsor är gjorda av samma material som cykelkedjor, eller åtminstone ett material med samma egenskaper vad gäller universellt krympande.

Jag vet inte, men kan tänka mig att rullarna är gjorda i en legering som är litet "snällare" eller mindre hård än klingorna fram och kassettdreven bak, för att slitaget framför allt ska drabba den relativt billiga och lättbytta kedjan.
Klet och olja - smörjning behövs dock - på kedjan gör att allehanda smuts fastnar, vilket sliter på klingor och drev.
Kan för litet om vaxning, men smutsen borde fastna där med, ehuru i mindre mängder om vaxen härdat litet, kanske...
Min anekdotiska undersökning:
Squirt och Smoove samlar viss skit. Vaxklumparna rullarna släpper svartnar iaf.
Syltvax och Flowerpower samlar inte skit alls.
Syltvaxet blir hårt och glatt.
Hur Flowerpower funkar är en gåta. Grus samlar det inte trots sin smet.

Min anekdotiska undersökning:
Squirt och Smoove samlar viss skit. Vaxklumparna rullarna släpper svartnar iaf.
Syltvax och Flowerpower samlar inte skit alls.
Syltvaxet blir hårt och glatt.
Hur Flowerpower funkar är en gåta. Grus samlar det inte trots sin smet.
Hej.. Jag använde ren Flower Power under ett år. Funkade bra men inte länge. Tröttnade på smeten och kör nu med Squirt Hot Wax. Mycket bättre. mvh borano20

Sluta nu, man kan mäta kedjeslitage med en linjal, om man så vill:

Tillbaka
Topp