Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

Haha. Mycket teorier här.
Jag byter kedja av två anledningar.
1. Växlingarna blir lidande. Kedjan måste vara styv i sidled för crisp växling, för att rappt kunna klättra upp på nästa krans när man växlar.
2. Blir den för uttänjd förstör den även kassetten.
1 inträffar före 2. Därför behövs egentligen ingen kedjemätare öht.
Drivlineförluster av en sliten kedja tror jag är försumbara.
racern ska kanske få ny kedja. När jag gick över till vax upphörde slitaget. Bytte senast sensommar-24…

Uh, man kanske ska se hela videon också, de gör faktiskt ett statement om ultrasonic mot slutet och de säger att de har valt att inte ha ultrasonic för att det blir en mer kompakt modul och snabbare process med lägre frekvens, men medger att ultrasonic kanske ger liiiite bättre resultat. Där ser man.
Hur mycket låter Cyclowax apparat? Jag kan inte minnas att jag hört den in action ännu. En ultrasonic-tvätt låter ju en hel del minst sagt. När dom visade hur hela delen skulle vibrera/skaka rätt kraftigt så blir jag nyfiken på om den kommer kunna stå på min rostfria diskbänk eller inte…

Är inte risken med en maskin som skakar vaxet att alla tillsatser lägger sig i botten av grytan?

När vax och kedja nått rätt temp rör jag bara runt den en minut tills inga mer luftbubblor släpper.

Själva vaxgrytan jag har går att lyfta ur min "värmare" så kanske man bara snabbt sänker ner den i ultraljudstvätten som står bredvid för att testa.

Screenshot_2026-07-08-14-12-59-84_57e717c094f371a1dada6567a1123b99~2.webp

Är inte risken med en maskin som skakar vaxet att alla tillsatser lägger sig i botten av grytan?
Det är iallafall tanken vad som ska hända med smutsen som ska skakas ur kedjan och samlas i botten. Men tillsatserna kanske inte flyter runt inuti vaxet utan är ”ihopkopplat” med vaxet på molekylnivå (glömt vad det heter) så att själva vaxet i sig ändrat karaktär och därför inte påverkas av skaket?

Tillbaka
Topp