Ny Fuel EX eller något annat?

Lestr

Aktiv medlem
Hej,

Nu är min stora grabb redo för stor cykel, han får ta min Fuel EX 8 gen 6 som jag gillat väldigt mycket.

Men vad köper jag?

Cyklar mest stig runt sthlm men hoppar lite om tillfälle ges. Är nybörjare, knappt 2 år. Nivå är att jag cyklar Nick 2.0 utan att sätta i fötterna.

Några tankar:
Fuel EX gen 7, men ska jag då gå EX, LX, MX?
SC Hightower. Blir t ex en LX för långsam runt de flacka stigarna i sthlm eller är det lugnt.

Jag tycker att jag lägger lite för mycket tyngd på händer/styre i slutet av repor när jag drar på nedför över rötter och sten.. geometri eller bara dålig position på cykeln?

Tar gärna tips..

Budget: kvittar, jag lever för mina intressen.

Vilken cykel är bäst är helt personligt. I Hellas cyklar jag helst helstel singlespeed. På Nick-spåret föredrar jag heldämpad. Funkade fin på min cykel med 150/125 slag men en modern XC-cykel skulle också funka.

Bäst är att prova olika (typ av) cyklar. Mountainbikeskolan hyrar ut Fuel Ex. Då kan du också prova olika storlekar i terräng. Jag kan inte gissa om eller vad skulle vara fel från ditt inlägg.

Vilken cykel är bäst är helt personligt. I Hellas cyklar jag helst helstel singlespeed. På Nick-spåret föredrar jag heldämpad. Funkade fin på min cykel med 150/125 slag men en modern XC-cykel skulle också funka.

Bäst är att prova olika (typ av) cyklar. Mountainbikeskolan hyrar ut Fuel Ex. Då kan du också prova olika storlekar i terräng. Jag kan inte gissa om eller vad skulle vara fel från ditt inlägg.
Toppen, det är ju faktiskt en lika bra eller bättre fråga dvs var man kan testa cyklar?

Senast ändrad:
Nyaste top fuel är fin. Fuel ex gen 6 är lite trött på stigen (har en själv).

Har du budgeten köp 9.9 med elväxlar och full kashima den är "prisvärd" för att vara trek 😅

Du har inte googlat Mountainbikeskolan? Svaret är mountainbikeskolan.se vid Hellasgården. De har också Top Fuel, men jag vet inte om de är av nyaste generationen.
Jodå, men det som finns för uthyrning är cykeln jag redan har samt i kolfiber. Men jag har ett mail till dem.

Jag tror att jag inte vill gå mindre i slag men ändå hitta en lättare och rappare hoj. Är kanske inte rimligt?

Nyaste top fuel är fin. Fuel ex gen 6 är lite trött på stigen (har en själv).

Har du budgeten köp 9.9 med elväxlar och full kashima den är "prisvärd" för att vara trek 😅

Ja, top fuel är fin, inte trött på tekniska stigar imo.

Ja, top fuel är fin, inte trött på tekniska stigar imo.
Är lite orolig över att gå ner i slaglängd, tanken var att gå upp lite. Men som jag nämnt så saknar jag helt referenser, är kanske en lättare och snabbare hoj som är ett naturligt nästa steg för min cykling när majoriteten är just stig i sthlm: Nick 2.0, Lovön, Hellas, Järfälla.

Jag väger nästan 100kg på cykeln, ingen övervikt men tung och starka ben. Men det är kanske oviktigt. Jag vet ju att stökig terräng blir mindre stökig ju mer fart jag har vilket då motiverar en lättare/snabbare cykel som Top fuel?

Det som gör mest skillnad för rapphet skulle jag säga är roterande massa, dvs (ffa) fälg plus däck. Nu verkar inte budget vara ett problem, men överväg att antingen köpa en cykel med lätta hjul, eller uppgradera detta direkt. Jag hade kikat på t. ex. Newmens Phase Light (kolfiber, påstås vara hållbara för vikten .. finns även tyngre varianter - mtp din vikt kanske det inte är just light som rekommenderas när jag tänker efter..). Ffa bakhjulet fö, om man har för lätt framhjul tycker iaf jag att cykeln kan bli för nervös vid stök i lite högre farter - beror nog mest på däckval dock.

Som en kanske inte jätterelevant jämförelse så har jag en YT Izzo Core 2 (130mm slag f/r) och har precis byggt upp en Yeti SB140 LR (160/140 f/r). Med samma hjulpar så är YT:n ca kilot lättare (troligtvis pga fox 34 mot fox 36 fram samt fox dps vs fox float x), men Yetin upplevs iaf hittils som lika rapp och trampeffektiv trots mer slag. Det kan vara en del placebo/ny-cykel-kärlek, men en del kan nog härledas till bättre bakdämpare och effektivt länkage.

..Så kanske lite bränsle till din tanke att snarare gå upp än ner i slaglängd, det kan funka. :-)

Lite annat som påverkar: gaffelvinkel, längd på styrstam (1cm skillnad gör väldigt stor skillnad i känsla - köp/låna några olika), styrets rise och bredd - också relativt enkelt och billigt att testa olika)..

Senast ändrad:
Köpte precis ett par "Trail" vilket innebär Light fram och Base bak. Valde dessutom kolfiberekrar. En stor skillnad mot mina andra fälgar vilka i jämförelse var "lätta och snabba" (Bontrager Kovee Pro). Newmen-hjulen är mycket styvare, kändes som däcken var pumpade med 2 bar istället för 1. Man vänjer sig men otroligt vad hjulen kan göra...

Jag är inne på samma spår som @zinkpasta , upplevd rapphet kommer ffa från låg roterande massa samt effektivt länkage och dämpare. Avvägningen blir väl då att man får en ömtåligare cykel som inte sväljer stök på samma sätt så det är frågan om vilken sorts cykling man vill premiera.

En annan faktor som gav oväntat stor skillnad i känsla var att minska vikten på min framgaffel med ett halvkilo (RS 35 Gold → Lyrik Ultimate), blev väldigt mycket piggare i fronten.

Är lite orolig över att gå ner i slaglängd, tanken var att gå upp lite. Men som jag nämnt så saknar jag helt referenser, är kanske en lättare och snabbare hoj som är ett naturligt nästa steg för min cykling när majoriteten är just stig i sthlm: Nick 2.0, Lovön, Hellas, Järfälla.

Jag väger nästan 100kg på cykeln, ingen övervikt men tung och starka ben. Men det är kanske oviktigt. Jag vet ju att stökig terräng blir mindre stökig ju mer fart jag har vilket då motiverar en lättare/snabbare cykel som Top fuel?
Ja, du väger ju såpass mkt och har en hel del muskler då, cykelns vikt och kraft över till ev. seghet blir en mkt mindre del än för t ex mig, kvinna på 62kg. Jag har två cyklar med, den andra har 165/160mm fjädringsväg, så det är lite annat än med en.

Sen är det en fråga om tycke och smak, har haft en uppsjö olika mtb:s och för mig är det roligare på stig med rättså kort fjädringsväg(120-130) och inte för brant HA. Jag vill inte tycka att uppförsbackar är döden och bara leva för utförslöpor. Men visst är det urkul med mkt fjädring på rätt platser. Vagt svar ja :)

Jag kör ju enduro och inte för att den är rapp men hänger fortfarande med barnen (på bättre cyklar) efter att ha bytt till RAY / BURT. Blir lite jobb när man ska till park så får bygga klart extra hjulen.

Många bra synpunkter, kanon!

Det kanske inte är helt galet då att köra något liknande men med kolfiber rakt igenom. Enduro vs trail, ni som kör enduro. Var cyklar ni, vet knappt vad Enduro innebär i praktiken..

Skulle säga att 140 mm kan vara trevligt i t.ex. Hellasgården. På nick räcker 120 mm. Men sen är det personligt om man vill vara overbiked, underbiked eller lagombiked.

Inte direkt svar på din fråga, men en betraktelse kring olika cykeltyper.

Har en Trek Fuel EX Gen 5 med 160mm gaffel och 130 mm bak, och en Lapierre Spicy CF med ~180 slag fram och bak.

Ganska lika kittade (full XT på Treken, blandning av XT och SLX på Lapierren) med snarlika hjul och däck (Conti med enduro casing på Treken, Schwalbe med trail casing på Lapierren - borde vara tvärt om…).

Väljer helt klart gammel-Treken för 90% av min cykling och ska nog försöka lätta den lite och kanske sänka gaffeln 10-20 mm nu när den inte behöver gå bikepark längre (något den ändå gjort med bravur under 5 års tid). Mina vanliga rundor kan innehålla lite gott och blandat med mycket stök, tekniska partier och något drop på iaf metern, men väldigt få höjdmeter - så all fart måste jag trampa upp. Jag vill inte ha en större cykel än Treken för det ändamålet. En Top Fuel av senaste snitt hade nog varit mer lagom för det jag gör mest.

Lapierren är helt enkelt bara alldeles för mycket cykel för att det ens ska vara roligt att cykla annat än grusväg upp och snabbt som attan nedför. Hjulbas och vinklar gör den hemsk och astråkig i låg fart. Att den är låg gör att den också äter pedaler på stenig stig… Att släppa på utför en stökig utförslöpa eller ta fart och hoppa rakt in bland stenar och rötter med den är dock riktigt kul. Men den behöver fart och utrymme, som i en bikepark, då vaknar den till liv.

Tycker Gen 6 blev lite för mycket traktor. Hade Gen 5 innan som jag fick byta ram på garantin på. Samma stigar, samma gubbe men långsammare cykling 😅.

Nya top fuel är ju rätt lik gamla fuel ex. Lämplig för svensk stig.
Ja jag har ju en gammel-top fuel från 2022😊66 HA, 120mm fram&bak. Jag tycker den är toppen faktiskt, pigg och bra känsla i länkaget.

Tillbaka
Topp