Hjälp min sambo välja racer!

Jag baserar påståendet efter egna upplevelser och erfarenheter. Köpte en Trek Checkpoint SL5 förra våren, samt ett extra lättare kol hjulpar samt Vittoria Corsa Pro 32mm däck. Den kombon var väldigt trög och sävlig på landsväg, lite finlands färja över det hela.
Det slutade med att jag sålde den och köpte en Trek Madone, som jag dessutom sitter bättre på.

Visst, finns säkert bättre och sämre gravels för lvg det har jag ingen erfarenhet av. Men det känns ju lite vanskligt att köpa en gravel om man vet i förväg att man ska cykla väldigt långt på asfalt, tycker jag.
Tack för förklaringen. Trög och sävlig betyder inte per automatik långsammare. Jag har en CX som känns seg jämfört med racern, men den är i praktiken inte långsammare (skillnaden är åtminstone så liten att jag inte noterar den).

Både och är enligt min uppfattning på sista stycket. Varför förklarade jag i inlägg 40 och 44. Jag förstår dock hur du resonerar och skulle absolut inte välja en uttalad "äventyrsgravel".

Tack för förklaringen. Trög och sävlig betyder inte per automatik långsammare. Jag har en CX som känns seg jämfört med racern, men den är i praktiken inte långsammare (skillnaden är åtminstone så liten att jag inte noterar den).

Både och är enligt min uppfattning på sista stycket. Varför förklarade jag i inlägg 40 och 44. Jag förstår dock hur du resonerar och skulle absolut inte välja en uttalad "äventyrsgravel".
För att inte göra saker så himla komplicerade så tycker jag helt enkelt att det är mycket roligare att köra lvg hoj på lvg. Det räcker så för mig 😃.

Det är skillnad, men det är frågan vilken aspekt som väger tyngst i längden. Vättern är ett långt lopp och då är komfort viktigt. Får man ont så kan det innebära att det går långsammare trots en något mer aerodynamisk sittposition.
Håller med om komfort. Till en gräns. Ska jag dra en jämförelse så sitter jag hellre i en kontorsstol när jag jobbar framför datorn än att sitta i soffan. Kontorsstolen är såklart mindre komfortabel än soffan, men för den sakens skull så gör inte kontorsstolen att jag får ont eller blir obekväm. En bra och korrekt inställd kontorsstol märker man inte ens av trots att man sitter på den i flera timmar i sträck. Det är komfort för mig, och det kan man uppnå på en landsvägscykel också. Finns inget som säger att en gravel eller komfortracer egentligen är skönare på något sätt. Många verkar dock skippa bikefit och har bara kört trial and error själv genom åren.

Många på det här forumet verkar tro att det enda sättet att uppnå komfort är att ha minst 45 mm däck (även det är lite för litet egentligen) och chopper-geometri. Trots det ska det såklart ändå vara bockstyre på cykeln. Så man kan variera händernas position. För trots allt detta snack om deras bekväma soffor till cyklar så verkar folk ändå ha problem med komforten trots allt..?

Både och är enligt min uppfattning på sista stycket. Varför förklarade jag i inlägg 40 och 44. Jag förstår dock hur du resonerar och skulle absolut inte välja en uttalad "äventyrsgrav

Jag baserar påståendet efter egna upplevelser och erfarenheter. Köpte en Trek Checkpoint SL5 förra våren, samt ett extra lättare kol hjulpar samt Vittoria Corsa Pro 32mm däck. Den kombon var väldigt trög och sävlig på landsväg, lite finlands färja över det hela.
Det slutade med att jag sålde den och köpte en Trek Madone, som jag dessutom sitter bättre på.

Visst, finns säkert bättre och sämre gravels för lvg det har jag ingen erfarenhet av. Men det känns ju lite vanskligt att köpa en gravel om man vet i förväg att man ska cykla väldigt långt på asfalt, tycker jag.
Just den cykeln har min kompis och jag har testat den helt ur form efter uppehåll på 2 år och det var svintungt med 40 mm däck. Nu har han köpt en racer och med 50 nya återskapade watt hänger jag inte riktigt med. Nu kommer våra rundor bli väldigt roliga när vi kör på samma villkor. Hans 280 watt kommer tillrätta🙂💯🔥

Håller med om komfort. Till en gräns. Ska jag dra en jämförelse så sitter jag hellre i en kontorsstol när jag jobbar framför datorn än att sitta i soffan. Kontorsstolen är såklart mindre komfortabel än soffan, men för den sakens skull så gör inte kontorsstolen att jag får ont eller blir obekväm. En bra och korrekt inställd kontorsstol märker man inte ens av trots att man sitter på den i flera timmar i sträck. Det är komfort för mig, och det kan man uppnå på en landsvägscykel också. Finns inget som säger att en gravel eller komfortracer egentligen är skönare på något sätt. Många verkar dock skippa bikefit och har bara kört trial and error själv genom åren.

Många på det här forumet verkar tro att det enda sättet att uppnå komfort är att ha minst 45 mm däck (även det är lite för litet egentligen) och chopper-geometri. Trots det ska det såklart ändå vara bockstyre på cykeln. Så man kan variera händernas position. För trots allt detta snack om deras bekväma soffor till cyklar så verkar folk ändå ha problem med komforten trots allt..?
Precis, man gör ju alltid bikefit först. Det är väl sedan gammalt? För efter det välja cykel som är snygg och passar.

Man måste ha minst 35 mm breda däck på landsväg, hydrauliska skivbromsar och elväxlar. Allt annat är ocyklingsbart.

Punkt slut.
Precis! Så håll dig du på gruset med dina silkesmaskar till däck... Idag var det fö extremt blåsigt... 25 mm hade varit mycket mer aero än mina breda sulor 😂

Nu ska jag ladda bakväxeln, kolla oljan och mäta lite... Kanske får in 35mm om jag ändå bara kör i solsken och medvind... 😉

Som vanligt. En klar nybörjare ska runt pölen.

Några: föreslår en billig, enkel och framförallt bekväm cykel för att få en bra resa.

Andra: Man MÅSTE ha en aggressiv räser i stål från 90-talet utan bromsar på 7mm tubeless och 900psi så man blöder ordentligt i röven när man lagar sina 200 TL punkteringar.

PS. 90% av de kategoriska experterna på Vättern skulle aldrig själva köra den..

Som vanligt. En klar nybörjare ska runt pölen.

Några: föreslår en billig, enkel och framförallt bekväm cykel för att få en bra resa.

Andra: Man MÅSTE ha en aggressiv räser i stål från 90-talet utan bromsar på 7mm tubeless och 900psi så man blöder ordentligt i röven när man lagar sina 200 TL punkteringar.

PS. 90% av de kategoriska experterna på Vättern skulle aldrig själva köra den..
Nej, jag skulle inte köra VR om jag så fick betalt för det. Mer oinspirerande lopp får man leta efter.

Tusen tack för alla bra svar! Känns lite som att jag jag/vi övertänker. Vi ser till att testa lite racers/gravels i rätt prisklass. Men som många varit inne på finns det ju ett mycket större utbud racers än gravels i den prisklassen. Men kollar helt enkelt på båda. Är inte helt anti att byta lite hjul och så heller!

Du får vassare cykel om du köper begagnat, men mindre trygghet. Kan bli jättebra, men...
Ser inte storleken på denna, och storleken är viktigare än t ex antalet växlar:
Det här är en ny cykel, väldigt basic, men den kanske kan räcka några år:

Det finns ju bra däck på 35-40 mm som är gjorda för landsväg och då tappar man i princip ingenting.
Nja, jag har Pirelli Cinturato Velo 35 mm släta däck på min Merida Silex gravel och rullar märkbart långsammare än mina renodlade racercyklar (vänt ned styrstammen så sitter ändå som på racer).

Ska f.ö snart byra till Mavic aksium och 32 mm Pirelli-racer-däck på den cykeln, grusrundor i mina trakter innebär mest hålvägar med tvättbräda och rejsande bilister, svårt förstå tjusningen för gravel alls…

Senast ändrad:
Inte många saker följer budget. Bygget av Ölandsbron gjorde det, såväl som följde tidsplanen - 1967 -- 1972 - , men nu rostar armeringsjärnen, och inte ett halvår utan stora reparationer.
Snart är hela fastlandet isolerat, för att härma Ölandsbladets aprilskämt för många år sedan. :-))

Är inte helt anti att byta lite hjul och så heller!
En sadel som passar och kanske även en fräsch styrlinda borde vara 1st, men det är mer nödvändig personlig anpassning än uppgradering.
Jag skulle också byta däck(+ slang) innan hjulen, men det jag det.
Hoppas att ni får tag på en cykel som passar och att VR går bra.
Skall ni cykla VR tillsammans?

En sadel som passar och kanske även en fräsch styrlinda borde vara 1st, men det är mer nödvändig personlig anpassning än uppgradering.
Jag skulle också byta däck(+ slang) innan hjulen, men det jag det.
Hoppas att ni får tag på en cykel som passar och att VR går bra.
Skall ni cykla VR tillsammans?

Däcken är verkligen prio ett.

Jag har 45mm Pirelli Gravel H grusdäck på min gravel, på racern 28mm gp5000. Sitter ganska lika på båda cyklarna, kanske något mer aero på racern. Det skiljer ca 2km/h vid cykling på asfalt vid solo-cykling i liknande förhållanden runt 30km/h.

Ni som tycker det rullar betydligt sämre på 40mm däck, går ni på känsla eller är det uppmätt resultat? Skillnaden i känsla är för mig större än 2km/h indikerar.

Tycker du verkligen det? Nu har jag visserligen inte testat 32 mm på landsväg men väl 30 mm. Skillnad mot 25 mm? Nej, kände ingen.
Nä, men då kör ju jag slanglöst 😉 på 30 mm. Och därmed sannolikt lägre tryck. Men vi har säkert inte likadana cyklar heller.
Så, summan av denna korta men vetenskapliga undersökningen är att jag har rätt och du har fel.

Jag har 45mm Pirelli Gravel H grusdäck på min gravel, på racern 28mm gp5000. Sitter ganska lika på båda cyklarna, kanske något mer aero på racern. Det skiljer ca 2km/h vid cykling på asfalt vid solo-cykling i liknande förhållanden runt 30km/h.

Ni som tycker det rullar betydligt sämre på 40mm däck, går ni på känsla eller är det uppmätt resultat? Skillnaden i känsla är för mig större än 2km/h indikerar.
Har du wattmätare?

Efter att ha rotat lite så visar det sig att bredare däck tar väldigt lite i watt räknat, måste vara mönstret som gör det precis som skrovlig väg gör det. Jag är förmodligen starkare än er bägge, men säkert inte på cykeln.

Tillbaka
Topp