Hjälp min sambo välja racer!

Det var en fincykel på sin tid och är den i gott skick så kan den bli ett problemfritt köp, dvs inte många delar som behöver bytas.
Men det allra viktigaste är inte att cykelköpet är en bra affär, det viktigaste är att cykeln passar cyklisten, Tarmac är en tävlingscykelmodell och styret kan hamna både för långt bort och alldeles för lågt för att funka för cyklisten.
+1

Det var en fincykel på sin tid och är den i gott skick så kan den bli ett problemfritt köp, dvs inte många delar som behöver bytas.
Men det allra viktigaste är inte att cykelköpet är en bra affär, det viktigaste är att cykeln passar cyklisten, Tarmac är en tävlingscykelmodell och styret kan hamna både för långt bort och alldeles för lågt för att funka för cyklisten.
Beroende på pris och er förmåga att skruva och köpa delar kan den vara ett bra köp även om mer än några få delar behöver bytas.
Positionen går ju också att ändra i någon mån så cyklisten behöver inte nödvändigtvis sitta perfekt på den som den är ordnad just nu, om ändringarna som behövs är åt rätt håll då förstås.
Blir det köp så rekommenderar jag ny styrlinda oavsett (om den inte säljs med helt ny linda redan), det är lite trist att sitta o krama någon annans gamla handsvett. Samma sak med sadel om än i något lägre grad.
En såpass gammal cykel kan eventuellt ha ganska snäv utväxling, 52/36 *11-25, eller eller t o m 11-23, med lite tur 50/34, men kassetten och då också troligen kedjan kan vara värd att byta för ett få lite modernare (snällare) utväxling, till priset av större hopp mellan växlarna då förstås. Redan 11-28 känns klart lättare i uppförsbackarna när benen är stumma efter några timmar.

Tillbaka
Topp