Hjälp min sambo välja racer!

Det var en fincykel på sin tid och är den i gott skick så kan den bli ett problemfritt köp, dvs inte många delar som behöver bytas.
Men det allra viktigaste är inte att cykelköpet är en bra affär, det viktigaste är att cykeln passar cyklisten, Tarmac är en tävlingscykelmodell och styret kan hamna både för långt bort och alldeles för lågt för att funka för cyklisten.
+1

Det var en fincykel på sin tid och är den i gott skick så kan den bli ett problemfritt köp, dvs inte många delar som behöver bytas.
Men det allra viktigaste är inte att cykelköpet är en bra affär, det viktigaste är att cykeln passar cyklisten, Tarmac är en tävlingscykelmodell och styret kan hamna både för långt bort och alldeles för lågt för att funka för cyklisten.
Beroende på pris och er förmåga att skruva och köpa delar kan den vara ett bra köp även om mer än några få delar behöver bytas.
Positionen går ju också att ändra i någon mån så cyklisten behöver inte nödvändigtvis sitta perfekt på den som den är ordnad just nu, om ändringarna som behövs är åt rätt håll då förstås.
Blir det köp så rekommenderar jag ny styrlinda oavsett (om den inte säljs med helt ny linda redan), det är lite trist att sitta o krama någon annans gamla handsvett. Samma sak med sadel om än i något lägre grad.
En såpass gammal cykel kan eventuellt ha ganska snäv utväxling, 52/36 *11-25, eller eller t o m 11-23, med lite tur 50/34, men kassetten och då också troligen kedjan kan vara värd att byta för ett få lite modernare (snällare) utväxling, till priset av större hopp mellan växlarna då förstås. Redan 11-28 känns klart lättare i uppförsbackarna när benen är stumma efter några timmar.

Beroende på pris och er förmåga att skruva och köpa delar kan den vara ett bra köp även om mer än några få delar behöver bytas.
+1
Positionen går ju också att ändra i någon mån så cyklisten behöver inte nödvändigtvis sitta perfekt på den som den är ordnad just nu, om ändringarna som behövs är åt rätt håll då förstås.
Ändring av styrstamslängd bör begränsas till ±1-2 cm, annars kan "styrbalansen" påverkas negativt inget man vill ha under 315 km VR
Vad gäller distanser under styrstammen har de flesta tillverkare en gräns på 2 cm för att slippa att hävstången på styrröret blir för kraftig.
Det går iofs att ha en uppåtvinklad styrstam, för den som klarar av det utseendemässigt...

En såpass gammal cykel kan eventuellt ha ganska snäv utväxling, 52/36 *11-25, eller eller t o m 11-23, med lite tur 50/34, men kassetten och då också troligen kedjan kan vara värd att byta för ett få lite modernare (snällare) utväxling, till priset av större hopp mellan växlarna då förstås. Redan 11-28 känns klart lättare i uppförsbackarna när benen är stumma efter några timmar.
+1
Med 10-delat Shimano skulle jag välja en 12-28 kassett, kostar under 238 SEK här
Om då även kedjan behöver bytas säljer Rose en lämplig under 234
Även bra styrlinda sör under 156 SEK säljs av Rose
Liksom förstås även riktigt bra däck

Toppen, tack för all input! Kanske åker och kollar på den så får hon se hur den känns.
Jag är inte rädd för att skruva lite själv och har en polare som varit cykelmek på lbs så tror vi kan lösa det mesta ganska billigt!

+1

Ändring av styrstamslängd bör begränsas till ±1-2 cm, annars kan "styrbalansen" påverkas negativt inget man vill ha under 315 km VR
Vad gäller distanser under styrstammen har de flesta tillverkare en gräns på 2 cm för att slippa att hävstången på styrröret blir för kraftig.
Det går iofs att ha en uppåtvinklad styrstam, för den som klarar av det utseendemässigt...

+1
Med 10-delat Shimano skulle jag välja en 12-28 kassett, kostar under 238 SEK här
Om då även kedjan behöver bytas säljer Rose en lämplig under 234
Även bra styrlinda sör under 156 SEK säljs av Rose
Liksom förstås även riktigt bra däck
+1

Schwalbe Pro One Tube type är aningen billigare än Conti och är lika bra även om det som vanligt finns delade meningar om det.

Jag tänker såhär. Är du duktig att skruva själv eller kommer den lämnas in för service. Om så är fallet styr ju utbudet av vad ditt serviceställe skruva på. Dumt att köpa en grym cykel men så är det fel märke för dom. Det är ju bra att börja där.

Man bör nästan räkna med service. Jag brukar försöka ordna så en cykelmek går igenom häcken innan.
Cykelskor, pedaler, 'byxor och annat ska också tänkas på. I slutändan tror jag dock cykelköpet innebär en långsiktig besparing.

Nä, men då kör ju jag slanglöst 😉 på 30 mm. Och därmed sannolikt lägre tryck. Men vi har säkert inte likadana cyklar heller.
Så, summan av denna korta men vetenskapliga undersökningen är att jag har rätt och du har fel.
Fast det där stämmer ju inte alltid heller.
Jag satte precis dit en ny slang i ett av mina däck på min gravel inför semestern och hade inte vågat köra på en endaste liten tillstymmelse till bar eller psi mindre även om jag hållt på med den där "magiska" kladdvätskan istället för slang.

Fast det där stämmer ju inte alltid heller.
Jag satte precis dit en ny slang i ett av mina däck på min gravel inför semestern och hade inte vågat köra på en endaste liten tillstymmelse till bar eller psi mindre även om jag hållt på med den där "magiska" kladdvätskan istället för slang.
Det är du det..

Försöker bara belysa faktorn att det inte behöver vara vad du prompt väljer att ha i eller inte ha i dina däck.
Däcken i sig har ju minimum och maxtryck att följa oavsett......
Ja? Förstår inte vad du vill säga i frågan? Att jag skulle tala utifrån annan erfarenhet än min egen? Eller?

Tillbaka
Topp