Jag har kört med SPD pga jag köpte det till en början när jag var ny och helt inställd på att jag inte skulle bli en ”sån” cyklist som kör i tighta plagg och sånt. Så jag köpte ett par Adidas Velosambas som skulle kunna se ut som vanliga skor off the bike också, och som skulle vara lättare att gå runt i. Dom var inte så flexibla när jag traskade runt vanligt på stan och på cykeln var dom istället rätt mjuka, samt att jag sedan ändå blev en ”sån” cyklist och bestämde mig då för att köpa ett par landsvägsskor. Det var ändå väldigt få meter jag gick med cykelskorna trots Velosambas och allt. Landsvägsskorna är såna som kan ta både SPD och SPD-SL. Northwave har några såna modeller där man bara byter ut fästplattan i skon. Finns hål för båda.
SPD har väl funkat bra för syftet i sig. Men jag tror man lurar sig själv om man köper SPD för att det ska vara enklare att gå omkring i. Det är väl mer användbart i skogen om man behöver ta sig förbi hinder eller korsa en bäck kanske, jag vet inte. Men det är inget man traskar hem i när man fått punka eller går omkring på stan med ändå. Det är ofta en mycket smalare gummiplattform runt om klossarna än på vanliga skor (sneakers typ), så det blir ändå svårare med balans än vanliga skor. Dessutom kommer du ändå att ta i med klossen när du går på hårdare material som stengolv eller metall och då finns ändå risken att du halkar omkring. Så man går ändå lite som en uppstoppad struts som riskerar att repa golv men man kan dölja det lite bättre bara.
Jag har inte hunnit uppgradera till SPD-SL själv ännu men har fått höra att det ska kännas mer stabilt när man trampar, pga den bredare plattformen. Olika float finns ju på SPD-SL med men det ska iallafall kännas bättre för landsvägscykling när man behöver trampa på en längre stund. Jag har varit inne på att byta ett tag nu pga tidigare problem med mitt knä och då hade stabiliteten hjälpt.
Så återigen är det en fråga om hur skorna ska användas. Men är det ändå bara för att gå in på ett kafé eller ICA då och då och främst landsväg så skulle jag säga att SPD-SL är det självklara valet, även om man kan cykla landsväg med SPD också bevisligen.
Det går att köpa gummiskydd till klossarna för billig peng. Finns på amazon.
Visa bilaga 840776