Tour de France, 2026, 4-26 juli

Tydligen gör en rejäl skogsbrand i närheten av morgondagens etapp att det inte kommer tillåtas någon publik.

Pogi känner sig uppenbarligen och inte oväntat rätt säker på att han kommer att ta hem totalen när han kan lägga bort ett antal sekunder på att ge Del Toro en etappseger.

Ser inte Vingegaards bygmalogga på hjälmen jävligt muggig ut? Som ett klistermärke bara….

Sorry. Sidospår.
Screenshot_20260705_224053_Chrome.webp

Visst, cashen ska in... men jag kan uppskatta när alla har samma färger i ett lag. Men stör mig mer på UAE, Astana osv

När girot startade i Danmark är enda gången han och Adamsson kommenterat på plats tror jag
Gissar att det är rätt mkt bekvämare att kommentera på hemmaplan.

Även om strömavbrott störde idag så riskerar de i alla fall ingen Duffield-incident. Den gode David kommenterade ju alltid direkt från Frankrike och någon gång hade han missat att ta sig till etappmålet. Har ett minne av att han hällt i bensin i en dieselbil eller vice versa och havererat ute på franska landsbygden. Kan dock vara att jag minns fel. Hur som helst kommenterade han etappen per (fast) telefon från någon fransk matinrrättning (café?) där de hade en TV som visade touren!

Liknande gåvor har förekommit förut. Det ingår i sporten helt enkelt. Kanske kommer den tacksamme Del Toro nu kunna förmå sig ge ännu mer för sin kapten. Måhända kommer Poga då tjäna in de förlorade sekunderna, med råge. Inte för att det verkar som att han kommer behöva mer hjälp.

Skulle bli väldigt förvånad om Philipsen är med och spurtar om etappsegern idag.

Först 1,6 km med drygt 9 % och avslutningen med närmare 15 % och toppen runt 2 km från mål samt avslutning med 700 meter och 7 % snittlutning till mållinjen ser jag inte riktigt hur Philipsen skulle kunna greja.
Philipsen 132:a på etappen, 13:33 efter Del Toro.

Ganska stora avstånd i totalen efter två etapper. Tjugo man inom två minuter och Yates på 35:e plats dryga fem minuter efter.

Philipsen 132:a på etappen, 13:33 efter Del Toro.

Gissar på att de blir en utbrytning. Många som kommer försöka men Caja Rural har väl två åkare som är hemma från Barcelona, o som är säkert är villiga att visa upp sig idag.
Sen antar jag att Philipsen o hans gäng vilja få de till en spurt.
Tror UAE o Visma tar de lugnt idag... Även hur revanschsugen Pogi ändå är
Hahaha såg nu att jag skrev hans namn inför starten men menade självklart Van der Pool. Men även han släppte i sista backen.

Hahaha såg nu att jag skrev hans namn inför starten men menade självklart Van der Pool. Men även han släppte i sista backen.
Ok, ja MvdP hade ju möjligen om alla stjärnorna stått rätt kunnat vara med även om jag nog tycker att avslutningen i de flesta scenarion var för tuff även för honom.

Jag behöver nog din hjälp till mitt Fantasy. Hur tror du morgondagens etapp utspelar sig och vem drar de längsta strået?

Jag behöver nog din hjälp till mitt Fantasy. Hur tror du morgondagens etapp utspelar sig och vem drar de längsta strået?
Seixas vinner etappen efter att ha stångats med Ben Healy som legat i utbrytning hela etappen och ser ut att ta hem det innan den unga franska talangen drar förbi. Macron blir lyrisk på X och får en riktig snefylla på efterfesten. Pidcock har legat med Ben i utbrytning hela dagen men släpper innan sista 20 km. Tätt efter Healy och Seixas ligger Vingegaard och Pogacar och kör sitt egna race till synes utan att bry sig om resten. Biniam Girmay vurpar igen. Även Del Toro som får lida med ond armbåge och hamnar långt bak i klungan. Oklart om han startar etappen efteråt. Nån från Cofidis får DNF:a pga nåt så oklart att även Vacchi undrar vad som hände. Remco får två punkor på raken och blir rasande. Vingegaard behåller gula ledartröjan men minskar ledningen till bara 2 sekunder före Pogacar.

Det är vad min spåkula säger iaf.

Pidcock i utbrytning låter osannolikt.

Är tveksam till att Pogi inte skulle hugga om någon av GC-åkarna stöter i sista backen. Det är en sak att ”ge bort” en etappseger till en lagkamrat, en annan att i detta läge ge bort en till en konkurrent.

Etappen som sådan skulle kunna vara något för en utbrytning men jag har en känsla av att det kan vara för tidigt i loppet för att en utbrytning ska tillåtas gå hela vägen.

Senast ändrad:
Vita tröjan
Lidl Trek har väl två mål i årets TdF
De ena va att få Ayuso på pallen o gröna tröjan till Mads.
Bara efter 2 etapper verkar vita tröjan stå mellan Ayuso eller Del Toro, kanske Seixas om han håller hela resan.
De är väl inte för tidigt att säga att fransmännen bakom Sxs inte håller en hel Tour
Eller kan Uij... *Grpm* unga cyklisten från Movistar. Han borde väl ha en ambition om att bli top 10 (inför den startade iaf). Hitta tillbaka

Bilagor

• Screenshot_2026-07-06-07-57-25-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
    Screenshot_2026-07-06-07-57-25-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
    104.3 KB · Besök: 19
Går inte vara säker på den typen av rekord som sträcker sig över flera säsonger. När som helst kan allt det som verkar så klart ta slut. Se tex Froome. Finns ju även mindre dramatiska men ganska snabba fall från dominans. Även om det nu inte ser så troligt ut att det ska hända Pogi

Senast ändrad:
Fan vad jag har jinxat, nu är det Armirail som gått i backen och skadat knät istället för Del Toros armbåge. Ser inte bra ut. Helvete.

Edit: Såg nu att han har nummer 13 också. Hjälpte tydligen inte att hänga upp och ner den här gången.

Gäsp... hahaha UAE o Pogi är bara för bra för att de ska bli roligt.
De positiva är väl att Baudin o EF fick iaf får bära berga tröjan som tack

Hur mycket ”kostar” det att trycka på sista hundratals meterna på en sån här etapp? Ligger cyklisterna på sin fysiska begränsning och inte KAN trycka på mer utan att rent utav kollapsa och dö, eller ligger dom på gränsen deras coach säger är deras gräns för att kunna spara sig till resten av tävlingen?

Förstår att det är jobbigt att trycka på mer såklart men det har väl iaf det absoluta toppskiktet av GC-åkarna lyckats träna bort? Mind over matter/pannben liksom.

Har tex Del Toro bränt ut sig nu och inte kommer kunna hänga med lika bra som han annars skulle kunna ha gjort för att han drog Pogacar lite extra hårt idag som tack för igår? Eller är dessa få meter skitsamma och han är lika återställd efter vilan nu inför nästa etapp?

Kommer poggi upp i 30 vinster totalt denna tour?
Hoppas inte. Håller tummarna för att denna svit tar slut snart och han blir medioker. Låter kanske elakt, men han är svintråkig och förstör all spänning. Inte ens kul att kolla på ju. Hade kanske kunnat hålla på honom ifall han tillhört ett annat lag eller hade nån rolig/skön personlighet osv men hela han är tråkig bara.

Det är också tråkigt att han håller igen till sista biten hela tiden och först då visar vad han faktiskt går för. Förstår varför men hade varit roligare om han var TOTALT överlägsen och låg så långt framför alla andra hela vägen men han åker ju snålskjuts på alla andra som tar ut sig till max. Hade vi fått se han faktiskt ta i hela etapperna hade det iallafall känts bättre när han vinner.

Tillbaka
Topp