Downcountry - visa vad du kör

Mondraker Razer R vet dock inte om den går in DC ?‍♂️

Bilagor

• IMG_0669.jpeg
    IMG_0669.jpeg
    906.7 KB · Besök: 128
  • IMG_0609.jpeg
    IMG_0609.jpeg
    1.4 MB · Besök: 126
Spur har samma raka linje genom ss och tt i alla storlekar. Sadelrörets uppstick blir rätt rejält på åtminstone första generationens ram, den nya har kortare st men samtidigt mycket slankare tt.
Håller med om att Forbidden är vacker men hur linjerna på den ser ut i de olika storlekarna är oklart. Som jag skrev ovan är kedjestagen helt bananas.
Snyggast i klassen är senaste Norco Revolvern imho.
Sen är det annorlunda när man ser en cykel i verkligheten. Spuren är ett lysande exempel. Raka fina linjer på bild men i verkligheten så ser det groteskt ut när rören i ramen har så få rundningar. Den ser ut som den där plastcykeln från 80talet som blev lite känd/poppis.

Spur har samma raka linje genom ss och tt i alla storlekar. Sadelrörets uppstick blir rätt rejält på åtminstone första generationens ram, den nya har kortare st men samtidigt mycket slankare tt.
Håller med om att Forbidden är vacker men hur linjerna på den ser ut i de olika storlekarna är oklart. Som jag skrev ovan är kedjestagen helt bananas.
Snyggast i klassen är senaste Norco Revolvern imho.
Sen är det annorlunda när man ser en cykel i verkligheten. Spuren är ett lysande exempel. Raka fina linjer på bild men i verkligheten så ser det groteskt ut när rören i ramen har så få rundningar. Den ser ut som den där plastcykeln från 80talet som blev lite känd/poppis.

Håller med. Såg Revolvern förra året i La Thuile innan den hade lanserats och tyckte att den var riktigt snygg.

Angående kedjestagslängd så har Reya den helt proportionellt, som verkar helt rimligt. Endå frågan är om längden är rätt. Jag gillar lite kortare men många som bor i backigare områden tycker om längre.

Det går alldeles utmärkt att sätta på en 120 mm gaffel fram på Izzon :-) Det har ju till och med funnits en version med 120/120. Om dom där 7 mm (med 30% sag) gör så stor skillnad vet jag inte.
Google sa 130bak o 140 fram. Har dålig koll på yt. 120mm är främst en fördel om man vill ha xc gaffel

Nej det kallas den inte, det var Santa Cruz Tallboy som lanserades som the downhillers xc bike

/Besserwisser 😀
Ah, jag mindes fel. Det var Tallboyen och Spuren som jag jagade efter när Spuren dök upp. Tallboyen är lite biffigare så det makes sense.
Kanske inte DC, men snygga linjer och proportioner, t.o.m. i XL.
Den där är så mycket snyggare än Spuren i militärgrönt.
Håller med. Såg Revolvern förra året i La Thuile innan den hade lanserats och tyckte att den var riktigt snygg.

Angående kedjestagslängd så har Reya den helt proportionellt, som verkar helt rimligt. Endå frågan är om längden är rätt. Jag gillar lite kortare men många som bor i backigare områden tycker om längre.
Tror du siffrorna kan misstämma? Jag är helt för proportionerliga kedjestag men det brukar vara 5-15 mm mellan small och xl, inte 40 eller vad det är enligt deras tabeller.
Sen självklart, horses for courses.

Tror du siffrorna kan misstämma? Jag är helt för proportionerliga kedjestag men det brukar vara 5-15 mm mellan small och xl, inte 40 eller vad det är enligt deras tabeller.
Sen självklart, horses for courses.

5-15 mm mellan S och XL är inte proportionell. Forbidden har det rätt. Om man inte har det måste effektiva sadelrörsvikeln vara brantare och reaxh ännu längre på större storlekar för att inte ramla bakåt på branta klättringar.

Tillbaka
Topp