[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Mitt inlägg innehöll en aning ironi.
Bakluckan och dragkrok har vi väl redan diskuterat här, skum regel. Som om någon tror att den faktiskt skall användas som traktor. Baksätet och fartspärren är ju vettiga.
Men bara lite 😜.

Befintliga regler är ju rätt knasiga som dom är. Att den ska kunna dra minst 1000kg bromsat gör ju att en del bilar inte går att bygga om iaf. Bra eller dåligt ja..

Men att många slänger i stenplattor eller betong för att nå +2ton är nog det värsta med befintliga regler

En polare köpte elbil i vintras . Idag var han och byte in den mot en diesel 🤣.

Han var trött på att behöva ladda hela tiden och vänta hela tiden , och att det var så kort räckvid trots att det var en ny elbil

Enligt honom var det mest krånligt och gjorde livet mera komplicerat.

Mm precis, och de passade på att försöka skrämmas genom att berätta om någon som installerat en 3:e parts och att den inprogrammeringen kommer sluta fungera vid nästa uppdatering.
Äh tror det funkar bra om man låter någon som kan göra det. Och vad är programmeringen? Om det är att stänga av backsensorer mm kan jag leva med att trycka på en knapp (eller i VWs fall antagligen 14 skärmtryck och 7 svep).
Infällbar krok är guld, men den är trots allt inte gjord av guld.

Är det inte dödavinkeln å skit också. Volvon örlar om nåt i alla fall.
lustigt att VW är så öppna med att deras skit inte funkar om man inte betalar lösensumma.

Äh tror det funkar bra om man låter någon som kan göra det. Och vad är programmeringen? Om det är att stänga av backsensorer mm kan jag leva med att trycka på en knapp (eller i VWs fall antagligen 14 skärmtryck och 7 svep).
Infällbar krok är guld, men den är trots allt inte gjord av guld.

Tjena!

På moderna bilar är det långt ifrån bara backsensorerna. Hela antisladdsystemey har programering för släp, drivlinan också om det är en automatlåda eller en elbil.
Jag skulle inte rekommendera att montera något annat än en originalkrok på en bil nyare än fem-sex år minst.
Sen är det ju ett jäkla pris, Volvo tar 15 för att eftermontera en på en EX40, vet dock inte om det är i samband med köp.

Tjena!

På moderna bilar är det långt ifrån bara backsensorerna. Hela antisladdsystemey har programering för släp, drivlinan också om det är en automatlåda eller en elbil.
Jag skulle inte rekommendera att montera något annat än en originalkrok på en bil nyare än fem-sex år minst.
Sen är det ju ett jäkla pris, Volvo tar 15 för att eftermontera en på en EX40, vet dock inte om det är i samband med köp.
15 låter som ett bra pris, det är ju ändå i trakten av vad det kostar att beställa från fabrik vanligtvis.

Det finns säkert mer som anpassas ja. För min egen del (men det kan ju vara olika) kör jag släp till och från tippen, och ibland till syrran för att hämta ved. Samt med 30 båtkärra 2 dagar om året.
Om antisladdsystemet är en aning felkalibrerat då kan jag leva med det.
Däremot kör jag hundratals mil i alla väder med ett cykelställ där bilen tror jag har släp. Om antisladdsystem och motorstyrning då anpassas till släp skulle det kunna vara ett större problem än om de inte gör det när jag rullar båt i 30 km/h en härlig försommardag.
Det mest irriterande, men inte allvarligaste, problemet är att någon fjant tyckte det var smart att stänga av elbakluckan när något är inkopplat i kontakten.

Hur hanterar man det? Borde jag eftermonterat dragkrok?😂

Man blir ju mindre sugen på att köpa en ny bil nu när Sverige börjar gå mot att bli ett övervakningssamhälle.

Man blir ju mindre sugen på att köpa en ny bil nu när Sverige börjar gå mot att bli ett övervakningssamhälle.

Gäller ju i hela EU.
Men det är kanske ett pris man får betala för att få framföra en tre tons metallklump bland folk?

Kan tycka att det finns en estetisk poäng med att kunna ta bort dragkroken på en sportsedan.
Men en på suv eller kombi har jag nog hellre fast krok.
Finns väldigt många saker jag hellre lägger 34k på än en elektrisk dragkrok. 😂

Gäller ju i hela EU.
Men det är kanske ett pris man får betala för att få framföra en tre tons metallklump bland folk?
Att acceptera ett övervakningssamhälle som ett "nödvändigt pris" känns som en farlig och dessutom ganska ineffektiv väg att gå av flera anledningar.

Det har tex bekräftats att Kina kan få tillgång till datan trots GDPR.

Kan tycka att det finns en estetisk poäng med att kunna ta bort dragkroken på en sportsedan.
Men en på suv eller kombi har jag nog hellre fast krok.
Finns väldigt många saker jag hellre lägger 34k på än en elektrisk dragkrok. 😂

Helt enig. Jag ser ingen poäng med att ta bort kroken alls på den typ av bilar jag är intresserad av att köpa. Men det verkar som att borttagbar eller elektrisk börjar bli det som gäller.

Jag låter min borttagbara sitta typ 8 månader om året.

Att acceptera ett övervakningssamhälle som ett "nödvändigt pris" känns som en farlig och dessutom ganska ineffektiv väg att gå av flera anledningar.

Det har tex bekräftats att Kina kan få tillgång till datan trots GDPR.
Köp europeisk då?
Det lär inte vara nån realtidsuppdatering mot molnet?
Kan systemet hindra att oskyddade trafikanter, cyklister och annat fyle som är i vägen, plattas av bilförare som har allt annat för sig än att framföra bilen med den koncentration det kräver tycker jag att det är bra.

Helt galet. Hur snabbt ska systemet reagera? Får man titta om det kommer korsande trafik på väg eller cykelbana t.ex. utan att det börjar tuta och tjuta?

Tycker det funkar alldeles utmärkt med manuellt utfällbar krok. Ett enkel handgrepp att både fälla ut och in den. Ser ingen större poäng med att ha det elektriskt och slipper gärna ha fast.
Visste inte ens att man kunde välja bort dragkrok på ID4 eller motsvarande. Är det för att företag skall vara säkra på att den anställde inte kör med släp till tjänstebilen?

Helt galet. Hur snabbt ska systemet reagera? Får man titta om det kommer korsande trafik på väg eller cykelbana t.ex. utan att det börjar tuta och tjuta?
Vet inte om detta skiljer mot vad många bilar redan har, tex KIA. I min piper det väldigt irriterande i många korsningar när man tittar om det kommer någon bil. Skulle gärna slippa detta. Men det har sina poänger, tex vid plötslig sjukdom samt att det fostrar nog en del förare som brister i uppmärksamhet och hellre pillar på mobilen.

Tycker det funkar alldeles utmärkt med manuellt utfällbar krok. Ett enkel handgrepp att både fälla ut och in den. Ser ingen större poäng med att ha det elektriskt och slipper gärna ha fast.
Visste inte ens att man kunde välja bort dragkrok på ID4 eller motsvarande. Är det för att företag skall vara säkra på att den anställde inte kör med släp till tjänstebilen?
Utfällbar överhuvudtaget funkar utmärkt. Med elektrisk kan man hålla händerna rena, vilket ibland kan vara värt en del.
Avtagbar däremot är enormt mycket besvärligare

Som sagt, finns inte på kartan att köpa nån ny bil framöver om detta inte går att programmera bort. Bra jobbat där EU, det blir diesel många år till framöver.

(nej, det har inget med drivmedlet att göra, men incitamenten att skaffa "modern" bil är nu exakt noll och alltså kommer jag och många andra fortsätta med de fossildrivna fordon vi har i nuläget)

Utfällbar överhuvudtaget funkar utmärkt. Med elektrisk kan man hålla händerna rena, vilket ibland kan vara värt en del.
Avtagbar däremot är enormt mycket besvärligare
Om det är 25000 billigre så har man en timpenning på över 10000kr om man plockar av och på kroken 30ggr under de år man äger bilen.
Själv plockar jag av den betydligt färre ggr, så jag har mycket högre timpeng. :)

Vet inte om detta skiljer mot vad många bilar redan har, tex KIA. I min piper det väldigt irriterande i många korsningar när man tittar om det kommer någon bil. Skulle gärna slippa detta. Men det har sina poänger, tex vid plötslig sjukdom samt att det fostrar nog en del förare som brister i uppmärksamhet och hellre pillar på mobilen.
Ja, har läst om en del bilar som har det och folk blir helt galna på det och t.ex. tejpar över kameran. Att då göra det obligatoriskt innan tekniken fungerar är ju fullständigt hål i huvudet.

Om det är 25000 billigre så har man en timpenning på över 10000kr om man plockar av och på kroken 30ggr under de år man äger bilen.
Själv plockar jag av den betydligt färre ggr, så jag har mycket högre timpeng. :)
Ja jag försökte inte påstå att 34 papp eller vad det var var rimligt för en dragkrok.
Eftersom jag har en smidig krok fäller jag ut och in den minst en gång i veckan under cykelsäsong. Och så några gånger till.

Jag var ganska road av bilar förr men märker att jag tappat i stort sett 100% av detta intresse efter elbilarnas intåg. Att jag numera enbart ser på bil som tråkigt transportmedel är väl dock kanske "moget". :unsure: 🙂

Återstår att se hur länge denna Hynda i20 med minimotor håller (som jag tog över från min 85 årig mamma, har inte ens koll på årsmodellen i skallen) innan jag får köpa en surrande bil. 🥲 Bra att veta att hjälp finns här i tråden. (y) Känner mig dock helt otroligt ekonomisk när jag rullar runt i denna jämfört med mina tidigare retro BMWs. 😅

Visst värnar jag om miljön, mitt tappade intresse har inte med det att göra.

Ja, har läst om en del bilar som har det och folk blir helt galna på det och t.ex. tejpar över kameran. Att då göra det obligatoriskt innan tekniken fungerar är ju fullständigt hål i huvudet.
Tekniken fungerar nog som tänkt men på KIA så är själva plingljudet rätt irriterande, kanske meningen… Hade en en Renault 4 (den nya, inte originalet) lånebil en vecka för ett tag sedan och med helt ok pling. Brydde mig inte ens om att stänga av något.

Håller med om att nya bilar är helt ointressanta för privatköp. Inte bara för alla varningsljud och system men dom är så tråkiga att köra, oavsett drivmedel. Finns väl iofs några lite busigare som är kul men inte aktuellt ändå just nu.
”Min” KIA är förmånsbil och används mest till jobbet. Uppskattar en hel del av funktionerna och komforten när man ligger ute på vägarna och kan leva med nackdelarna.

Privat har jag däremot två sub-800 kg bilar helt utan några onödiga funktioner som servo, ac, elhissar, abs osv. Betydligt roligare 🙂

Tekniken fungerar nog som tänkt men på KIA så är själva plingljudet rätt irriterande, kanske meningen… Hade en en Renault 4 (den nya, inte originalet) lånebil en vecka för ett tag sedan och med helt ok pling. Brydde mig inte ens om att stänga av något.
Jag skulle inte acceptera nåt pling alls för att jag tittar åt det håll jag vill titta. Bilen kan omöjligen veta bättre vad som finns att titta på än vad jag vet (så länge jag inte somnar).

Om folk inte var dumma i huvudet redan så kommer de bli det när de slutar vrida på huvudet i korsningar för att bilen försöker få dem att låta bli. Jo, jag har faktiskt sett exempel på youtube där bilen inte förstår att man vill kolla åt sidorna. Det är så sjukt så man undrar om det ens är sant. Vilken supernolla kom på detta och lyckades inte bli nedröstad med 719 mot 1 i EU-parlamentet?

Edit: Notera förresten noga vad det är "handelsunionen" håller på med. Raka vägen mot onämnbart kontrollsamhälle. Det har redan provats förut och folk fattar fortfarande inte vad som händer.

Problemet med att låta avtagbar sitta på, i alla fall med den konstruktion jag hade på Audin är det klabbar igen. Den ska helst inte ha salt å skit i sig.

Den avtagbara jag hade på en Skoda var helt värdelös och svårhanterad.
Den på Teslan är hanterbar, men jag hanterar den bara två gånger per år. Men mest för att den inte ska klabba igen.

Den avtagbara jag hade på en Skoda var helt värdelös och svårhanterad.
Den på Teslan är hanterbar, men jag hanterar den bara två gånger per år. Men mest för att den inte ska klabba igen.
Audin hade en kula som styrde spärren. När kulan klabbade igen var det inte roligt. Sista 5 åren var det att fylla hela kroken men 5-56 dagen innan besiktning och hoppas på det bästa.

Hela vitsen med avtagbar krok är ju att man inte har den där när man inte använder den. Alltså klabbar det inte igen om låsmekanismen sitter i kroken (och man håller balkinfästningen rostfri med fett eller +ANNAT).

Är inte grejen egentligen att det är mer trafiksäkert utan? Dragkroken blir en hård konstruktion som överför kraft genom bakre deformationszon, och således ger värre skador på passagerare?
För de flesta skulle jag tro utseendet är 95%. Men ja, kroken påverkar negativt. Å andra sidan påverkar den positivt om man råkar backa in i en betongsugga med pappas bil andra dagen med körkort. Har jag hört 😁😇.

Jag har fällt in den för deformationszon ja. Jag har också kört iväg ifrån en seriekrock på admiralsgatan medan bilen bakom mig hade ett V i fronton
(Jag var längs fram och bilen bakom trycktes in i mig)

Det låter ju som att det har blivit markant mycket stökigare jämfört med vår Model Y 2022. Den har kamera in i bilen men fungerar utmärkt utan att den är aktiv (jag har blockerat den pga anledning).

Annars är den enda störande övervakningen att bilen är gnällig på smala vägar om man håller till höger ibland men det har blivit bättre med tiden. Går att ställa in så den blir mindre känslig vilket jag borde göra inser jag.

En sak som är klart riskabel på många bilar idag är att de antagligen till viss del är beroende av en backend hos biltillverkaren. Jobbigt när de bestämmer sig för att stänga av den för att bilen är gammal eller tillverkaren går omkull.

Köp europeisk då?
Det lär inte vara nån realtidsuppdatering mot molnet?
Kan systemet hindra att oskyddade trafikanter, cyklister och annat fyle som är i vägen, plattas av bilförare som har allt annat för sig än att framföra bilen med den koncentration det kräver tycker jag att det är bra.

Priset för frihet har alltid betalats i liv. Och bör så göras.

Tillbaka
Topp