Tour de France, 2026, 4-26 juli

Läste att över 60% av etappen är minst 2% uppför? Resten måste vara nedför då. Hela etappen lutar när man ser överblicken över rutten.
Screen Shot 2026-07-09 at 01.45.54.579 PM.webp

Blått är typ platt eller nedför, så det har väl varit en del platt fram till nu - och sen innan Col d'Aspin också.

Hade en lucka i tittandet, vad hände med Mads? Klungan kom ikapp utbrytningen men sen står det att han droppades från klungan också. Gav han upp helt eller var det nåt strul?

Hade en lucka i tittandet, vad hände med Mads? Klungan kom ikapp utbrytningen men sen står det att han droppades från klungan också. Gav han upp helt eller var det nåt strul?
Alla spurtare packar ihop och tar så mycket vilodag de kan en bergsetapp när mitt-i-etappen-spurtpoängen har delats ut eller de inser att de inte kommer ta några ändå. Vilket inte alltid är så vilande, eftersom de ska klara maxtiden för etappen för att inte kastas ut. Cavendish brukade säga att dagar som dessa var de värsta på hela loppen.

Alla spurtare packar ihop och tar så mycket vilodag de kan en bergsetapp när mitt-i-etappen-spurtpoängen har delats ut eller de inser att de inte kommer ta några ändå. Vilket inte alltid är så vilande, eftersom de ska klara maxtiden för etappen för att inte kastas ut. Cavendish brukade säga att dagar som dessa var de värsta på hela loppen.
Tack. Ser att det bildats en grupp nu i grafiken också. Trodde han låg mycket längre bak.

Måste vara stressigt att ha UAE i ryggen själv halvvägs upp för berget och bara ha några sekunders skillnad helt plötsligt. Då hade jag gett upp direkt.

Nu måste jag krypa till korset igen och ställa ännu en dum nybörjarfråga. Hur hjälper hjälpryttare under klättring? På platten förstår jag att dom kan bryta vinden och så. Men tex nu när norsken droppar ner så fick en i hans lag åka ner för att ”hjälpa till”, men med vad? När det är 10% lutning och går långsammare, hur mycket draghjälp får man ens? Eller är det mer hjälp i form av att blockera attacker och sånt som menas?

Vid 7% lutning kör de fortfarande 24km/t, då ger vindskydd fortfarande något. Och sen mentalt stöd, backup med cykel, hämta flaskor/energi, etc... Plus att det är flera mil kvar efter backen där hjälp på platten är viktigt.

Jonas får ta lite extra meter uppför när folk står i vägen längs kanten. I såna här lägen gör det ju faktiskt skillnad att han inte får ta absolut bästa vinkeln i svängarna. Han har väl dock kräm nog i benen för att jämna ut det men ändå. Kommer nog vara trångt med folk ju längre upp vi kommer nu.

Ser ut som uppför Tourmalet för ett par år sen. Vingegard höll ett 10 sek avstånd ett tag, sen gick gummibandet av helt.

”Jag tror man pratar nu med lagbilen”
Han är iofs experten här. Men om jag var dom skulle jag vänta tills jag inte dundrade nedför i 100 km/h för att snacka strategi.

Tillbaka
Topp