Tour de France, 2026, 4-26 juli

På temat.

Hahaha 🤷‍♂️ förra året fick Visma kritik för de var passiva o nu för att de försökte de ändra strategin o cykla lite mer offensivt.
Problemet är inte Visma... utan de cyklar mot både UAE o Pogi.

Lätt att ba efterklok, men hur skulle du ha coachat? Säkra andraplatsen?

Jag är absolut i campet att Pogacars dominans förtar en del av njutningen.

Etapperna kommer köras på ett annat sätt (se senare delen av TdF förra året, rätt tradiga bergsetapper). Förr om åren hade Visma bättre lag än UAE och kunde köra på ett annat sätt men i år och förra är det tvärt om. Visma kommer säkert fortsätta försöka men det kommer se trött ut och mestadels misslyckas. Vad ska man göra mot Del Toro och Pogacar liksom?

Kampen om tredjeplatsen ser ut att bli spicy dock. Inte osannolikt att Pogacar kör FÖR Del Toro i något läge.

Eller dopingen. Det vet man inte förrän efteråt.
Även om man dopar, utan att misstänka någon specifik, som jag ändå tror att många gör så måste man också träna riktigt hårt. Det hjälper inte att bara öka dosen. Till en gräns kanske. Men det krävs såklart ändå skicklighet, ”talang” (många timmars övning skulle jag säga), och att vara ett genetiskt freak från start. Gällande Vo2Max tex så är man född med sin gräns. Oavsett hur hårt man tränar eller vilka trick man nu tar till för att öka den. Pogacar och Vingegaard ligger på en nivå av Vo2Max som inte är uppnåelig om du inte är född med det. Det är väl också därför skidtalanger osv har så lätt att gå över till cykel.

Det är lite som under Lance-åren (inga avsiktliga liknelser i övrigt), man får njuta av kampen om etappsegern om utbrytningen går hem, kampen om bergspris- och poängtröjan (om inte Pog håller dessa också), och se vackra landskap. Bara inte engagera sig för mycket i att GC skulle bli intressant.

Hahaha 🤷‍♂️ förra året fick Visma kritik för de var passiva o nu för att de försökte de ändra strategin o cykla lite mer offensivt.
Problemet är inte Visma... utan de cyklar mot både UAE o Pogi.

Lätt att ba efterklok, men hur skulle du ha coachat? Säkra andraplatsen?
Jag föredrar offensiva Visma ändå även om dom förlorar.

Jag följer AIK i fotboll som iallafall förr hade en tendens att vinna SM-guld eller placera sig väldigt högt genom att spela massa ”1-0” eller ”0-0”-matcher men ändå klara sig poängmässigt. Andra lag kanske spelar ut ett annat lag med 7-0 en match, en annan match kanske blir 3-1, eller 4-2. Och har större målskillnad i slutet av säsongen pga detta.

Att fokusera på att hålla tätt hela tiden och nöja sig med 1 enda mål (”parkera bussen”) och bara försvara det tills matchen var slut kändes alltid riskabelt. Speciellt mot mindre bra lag där ”vi” skulle ha kunnat chansa och verkligen säkra resultatet med några mål till, även om det också betyder att risken att vi också släpper in ett mål ökade något.

När Vingegaard hela tiden bara håller sig bakom Pogacar utan att själv attackera utan bara vänta på att han ska attackera känns ungefär så. Som att dom försöker ”hålla tätt” eller ”parkera bussen” om Vingegaard nu skulle ha ledartröjan tex.

Det är kul när dom testar nytt istället. Och jag tror cyklisterna själva tycker det är roligare att också utmana lite mer och hitta på egna attacker och annat skoj istället för att bara höra ”här kommer UAE göra si och så, då måste vi svara på det”.

Även om planen inte funkar pga UAE eller Pogacar själv är bättre så är det både roligare att kolla på och säkerligen roligare för cyklisterna. Moralhöjande om inte annat att få känna sig farlig och inte bara hotad hela tiden. Rovdjur vs byte.

Det gör nåt med mentaliteten och välmåendet. Att förlora men veta att man förlorade pga att man tog en risk som skulle kunna ha vänt upp och ner på hela tävlingen och lönat sig vs att förlora pga man var defensiv och avvaktande och känna att man hade kunnat göra något mer, eller att man hade en plan att försvara sig mot XYZ men andra laget hade tänkt helt annorlunda och man blir helt grundlurad..

På tal om strategi och plan…
Del Toro är helt sinnessjukt bra och han och Pogacar har verkligen varit utomordentligt sammansvetsade i år. Säkert tidigare år också men mitt ”cykelöga” fortsätter utvecklas så jag ser hela tiden nya saker, kan ha missat saker tidigare, och kommer märka nya saker nästa år också förmodligen. Jag ser inte samma sak i Visma? Vingegaard har haft Sepp Kuss med sig upp för bergen en längre bit ibland. Och på andra etapper är det lite blandat med vem som är med honom. Campenaerts har försökt ibland, Tim Rex gjorde också en otrolig insats under girot, men dom är ju inte lika ”all-rounded” som Vingen.. Ofta är han ensam om att kunna hänga på Pogacar vad jag kan se, även fast Del Toro och andra från diverse lag också är där.

För mig känns det som en uppenbar nackdel som påverkar hur ”bra” Vingegaard är. Jag tror han är bättre än såhär egentligen men får ta större smällar själv. Med bättre hjälpryttare hade han nog kunnat utmana Pogacar & Co mycket lättare. Nu får det typ vara tur inblandat tyvärr.

Jag är absolut i campet att Pogacars dominans förtar en del av njutningen.

Etapperna kommer köras på ett annat sätt (se senare delen av TdF förra året, rätt tradiga bergsetapper). Förr om åren hade Visma bättre lag än UAE och kunde köra på ett annat sätt men i år och förra är det tvärt om. Visma kommer säkert fortsätta försöka men det kommer se trött ut och mestadels misslyckas. Vad ska man göra mot Del Toro och Pogacar liksom?

Kampen om tredjeplatsen ser ut att bli spicy dock. Inte osannolikt att Pogacar kör FÖR Del Toro i något läge.
Vilka hade Visma tidigare som gjorde att laget var bättre? Är inte så insatt i olika cyklister själv utöver dom riktigt stora namnen, och speciellt inte åren innan i år/förra. Vore kul att kolla upp tänker jag. Med tanke på min teori om just svagare lag/hjälp till Jonas som även jag med svagt cykelsportsöga ändå kan märka av tydligen.

Tyckte de va intressant som Bradley Wiggins tog upp igår. Kommer verkligen Jonas fullfölja o cykla hem en till andra plats eller om han kommer stiga av?
Menar du att han inte fullföljer hela touren om han inser/tror att han inte kommer vinna? Då hade jag tappat det totalt.. om du menar att han lägger cykelskorna på hyllan efter säsongen om han blir tvåa igen så har jag själv fått den känslan både förra året och i år. Men han verkar inte vilja ge upp än iallafall. Även om familjen verkar vara väldigt viktig för honom, så det lockar nog ändå lite. Kliver han av efter säsongen är slut så ska han ändå vara nöjd med vad han lyckats med hittills.

Vilka hade Visma tidigare som gjorde att laget var bättre? Är inte så insatt i olika cyklister själv utöver dom riktigt stora namnen, och speciellt inte åren innan i år/förra. Vore kul att kolla upp tänker jag. Med tanke på min teori om just svagare lag/hjälp till Jonas som även jag med svagt cykelsportsöga ändå kan märka av tydligen.
WvA?

Jonas lag vs. Pogs lag åren Jonas vann touren:

2023
1000032976.webp

2022:
1000032978.webp

Menar du att han inte fullföljer hela touren om han inser/tror att han inte kommer vinna? Då hade jag tappat det totalt.. om du menar att han lägger cykelskorna på hyllan efter säsongen om han blir tvåa igen så har jag själv fått den känslan både förra året och i år. Men han verkar inte vilja ge upp än iallafall. Även om familjen verkar vara väldigt viktig för honom, så det lockar nog ändå lite. Kliver han av efter säsongen är slut så ska han ändå vara nöjd med vad han lyckats med hittills.

De va mer en fråga, att Jonas såg helt förstörd ut när han kom i mål samt intervjun efteråt. Hur han kan Jonas ladda om o hålla sig motiverad för att bli tvåa igen (för 3je året?) De är dag 6 o två veckor kvar
Jonas har redan en seger i Girot o Visma kunde välja att spara på han.

Men är man lite konspiratorisk, skulle man ju kunna tolka Wiggle lite annorlunda.

De va mer en fråga, att Jonas såg helt förstörd ut när han kom i mål samt intervjun efteråt. Hur han kan Jonas ladda om o hålla sig motiverad för att bli tvåa igen (för 3je året?) De är dag 6 o två veckor kvar
Jonas har redan en seger i Girot o Visma kunde välja att spara på han.

Men är man lite konspiratorisk, skulle man ju kunna tolka Wiggle lite annorlunda.
Hade det inte varit en enorm kostnad både rent monetärt och gentemot sponsorer osv att vaska Jonas i touren? Så mycket tid, pengar, planering och annat som bara kastas bort. All tid med familjen som han prioriterat bort för att satsa på det här. Alla lagkamrater som ägnat minst lika mycket tid på att göra allt för att han ska vinna… Mycket uppofAllt hänger ju på honom och det är det här alla (inklusive han själv) har väntat på. Nej, jag tror han fullföljer såklart om han inte blir skadad på något sätt. Börjar det bli ett dramatiskt fiasko och han halkar ner till plats 20+ så hittar dom nog på en ursäkt och drar ut honom, men då ringer ändå varningsklockorna långt innan om att något är allvarligt fel. Så risken för det är inte så stor skulle jag tro.

Han kör nog in i kaklet får vi hoppas. Skandal annars ju.

Kan ju hända hur mycket som helst, vurpor, tekniska problem, magsjuka etc så det är ju bara att köra på och fokusera på det man själv kan påverka. Tror inte att han för en sekund tänker på att kasta in handduken.

Nån gång kan de ju bli hans första, men Pogi har aldrig brutit ett fler dagars lopp. (På sina 12år) 💪 😂
Han har däremot brutit en dagars race ex 2023.

Nån gång kan de ju bli hans första, men Pogi har aldrig brutit ett fler dagars lopp. (På sina 12år) 💪 😂
Han har däremot brutit en dagars race ex 2023.
Saker kan ju hända som gör att han tappar tid utan att han för den sakens skull bryter. Det kan ju hända saker med hans hjälpryttare också som skulle kunna påverka.

Varför ingen av de två i utbrytningen handskar? Har det med värmen att göra eller med gårdagens diskussion om hur det hölls i styret?
Har reagerat på detta tidigare i proffstävlingar att få kör med handskar. Har nog mer med stil att göra än det praktiska som värmen eller grepp. Lvg-cyklingen är ju väldigt konservativ på det sättet. Några få aerofanatiker kör med aerohandskar om dom testat och sett att det är snabbare. Tror det var Remco eller någon som blev intervjuad inför en TT-etapp om varför han inte kör med handskar och han hade då testat det i vindtunnel och irl och insett att just han är snabbare utan.

Har reagerat på detta tidigare i proffstävlingar att få kör med handskar. Har nog mer med stil att göra än det praktiska som värmen eller grepp. Lvg-cyklingen är ju väldigt konservativ på det sättet. Några få aerofanatiker kör med aerohandskar om dom testat och sett att det är snabbare. Tror det var Remco eller någon som blev intervjuad inför en TT-etapp om varför han inte kör med handskar och han hade då testat det i vindtunnel och irl och insett att just han är snabbare utan.
Intressant, jag har inte noterat det tidigare (och personligen gillar jag verkligen inte att cykla utan handskar).

Nej, så menade jag inte. Jag sade att jag kom att tänka på norrmannen, och inte att Pogacar agerar som Petter.

Pogacar är en fantastisk cyklist och har kapacitet som i nuläget är svår för övriga att matcha.

Med det hoppas jag att vi kan släppa denna liknelse, som inte är en generell liknelse, utan bara jag som kom att tänka på att Petter hade en speciell teknik för att han var urstark.

Pogacar vinner för egen maskin...sorry om jag förvirrade det med min tanke.
Även om Northug kanske mer var lik Vingegaard om man ser på hur man lägger upp lopp taktiskt och attackerar sent - så har ändå Pogacar och Northug en del gemensamt.

Båda gillar att köra fort i bergen med en kommissarie efter sig. Pogacar på en Colnago och Northug skitfull i en Audi.

Senast ändrad:
Ska dom ha handskar kan dom lika gärna ha sådana där skumgummimuffar på öronen också.
Handskar på landsvägscykel, pffft.
Nu har vi ju så sent som igår sett att det lätt går i hastigheter över 100 km/h för boysen, och händerna är något av det första man reflexmässigt tar emot sig med vid en krasch. Klarar man sig från en olycklig smäll så är det ändå lätt att man glider en stund, och händer är känsliga instrument med mycket nerver och annat. Blir lätt köttigt. Ett par tunnare MTB-handskar (full finger med padding) kan då skydda bra. Bättre än inget iallafall. Hörde Safa Brian prata om detta och tog åt mig direkt. Han kör regelbundet snabbt nedför och vet vad han pratar om. Särskilt varmt blir det inte och jag tycker inte det blir jätte-osnyggt heller.

Men förmodligen gör det ingen skillnad med ett par tyglappar lycra som aerohandskarna dessa cyklister kör med.

Nu har vi ju så sent som igår sett att det lätt går i hastigheter över 100 km/h för boysen, och händerna är något av det första man reflexmässigt tar emot sig med vid en krasch. Klarar man sig från en olycklig smäll så är det ändå lätt att man glider en stund, och händer är känsliga instrument med mycket nerver och annat. Blir lätt köttigt. Ett par tunnare MTB-handskar (full finger med padding) kan då skydda bra. Bättre än inget iallafall. Hörde Safa Brian prata om detta och tog åt mig direkt. Han kör regelbundet snabbt nedför och vet vad han pratar om. Särskilt varmt blir det inte och jag tycker inte det blir jätte-osnyggt heller.

Men förmodligen gör det ingen skillnad med ett par tyglappar lycra som aerohandskarna dessa cyklister kör med.
Har bara vurpat en ggn ordentligt på racer, nedanför kungabakken i Oslo i en stenbelagd cirkulationsplats. Inga handskar i världen hade hjälp då. Bruten handled och skinnflådd på benen. Jag kör utan handskar sen dess.

Jag märkte förra hösten att det hade varit ganska bra med handskar. Vurpade och skrapade upp båda händerna. Bestämde mig då för att börja använda handskar. Kom på nu att jag inte alls har börjat använda handskar. Måste nog ta mig en funderare till på det där.

Efter de uppvisningar Pogi har levererat de senaste åren är det lite underligt att/om Visma verkligen satsar på gc-seger. Mer fokus på placering för JV och etapper verkar rimligare.

Jag har ganska stora (men nu knappt synliga) ärr i handflatorna efter krascher för mer än 20 år sedan. (Ja krascher i plural, vissa lär långsamt om öht...) Där någonstans började jag med handskar.

Exakt såhär som Veistroffer kört idag hade jag önskat mig se Pogacar köra om han nu är så bra som alla säger. Inte bara på platta etapper då. Utbrytning direkt, ligga längst fram hela tiden och plocka alla priser längs vägen. Sen vinna etappen på det. Total utklassning. Är det för mycket begärt av ”troligen den bästa cyklisten av vår tid”?

Exakt såhär som Veistroffer kört idag hade jag önskat mig se Pogacar köra om han nu är så bra som alla säger. Inte bara på platta etapper då. Utbrytning direkt, ligga längst fram hela tiden och plocka alla priser längs vägen. Sen vinna etappen på det. Total utklassning. Är det för mycket begärt av ”troligen den bästa cyklisten av vår tid”?
Ja. Som att begära att Verstappen skull köra en lådbil för att visa hur bra han är

Varför säger alla att Pogacar är så bra? Han är en bra cyklist som vinner ofta och mycket såklart. Men han ligger ju inte ens nära rekorden på vinster eller vunna grand tours osv? Eddy Merckx var och är fortfarande vansinnigt mycket bättre än Pogacar.

IMG_4608.webp

Eller utgår alla bara ifrån att han har potentialen att ta över rekorden och därför säger att han är så bra/den bästa cyklisten någonsin osv? För det är ju en rätt stor skillnad. Kan ta slut när som helst det här, redan innan han ens kommer i närheten.

Tillbaka
Topp