Hahaha

förra året fick Visma kritik för de var passiva o nu för att de försökte de ändra strategin o cykla lite mer offensivt.
Problemet är inte Visma... utan de cyklar mot både UAE o Pogi.
Lätt att ba efterklok, men hur skulle du ha coachat? Säkra andraplatsen?
Jag föredrar offensiva Visma ändå även om dom förlorar.
Jag följer AIK i fotboll som iallafall förr hade en tendens att vinna SM-guld eller placera sig väldigt högt genom att spela massa ”1-0” eller ”0-0”-matcher men ändå klara sig poängmässigt. Andra lag kanske spelar ut ett annat lag med 7-0 en match, en annan match kanske blir 3-1, eller 4-2. Och har större målskillnad i slutet av säsongen pga detta.
Att fokusera på att hålla tätt hela tiden och nöja sig med 1 enda mål (”parkera bussen”) och bara försvara det tills matchen var slut kändes alltid riskabelt. Speciellt mot mindre bra lag där ”vi” skulle ha kunnat chansa och verkligen säkra resultatet med några mål till, även om det också betyder att risken att vi också släpper in ett mål ökade något.
När Vingegaard hela tiden bara håller sig bakom Pogacar utan att själv attackera utan bara vänta på att han ska attackera känns ungefär så. Som att dom försöker ”hålla tätt” eller ”parkera bussen” om Vingegaard nu skulle ha ledartröjan tex.
Det är kul när dom testar nytt istället. Och jag tror cyklisterna själva tycker det är roligare att också utmana lite mer och hitta på egna attacker och annat skoj istället för att bara höra ”här kommer UAE göra si och så, då måste vi svara på det”.
Även om planen inte funkar pga UAE eller Pogacar själv är bättre så är det både roligare att kolla på och säkerligen roligare för cyklisterna. Moralhöjande om inte annat att få känna sig farlig och inte bara hotad hela tiden. Rovdjur vs byte.
Det gör nåt med mentaliteten och välmåendet. Att förlora men veta att man förlorade pga att man tog en risk som skulle kunna ha vänt upp och ner på hela tävlingen och lönat sig vs att förlora pga man var defensiv och avvaktande och känna att man hade kunnat göra något mer, eller att man hade en plan att försvara sig mot XYZ men andra laget hade tänkt helt annorlunda och man blir helt grundlurad..
På tal om strategi och plan…
Del Toro är helt sinnessjukt bra och han och Pogacar har verkligen varit utomordentligt sammansvetsade i år.
Säkert tidigare år också men mitt ”cykelöga” fortsätter utvecklas så jag ser hela tiden nya saker, kan ha missat saker tidigare, och kommer märka nya saker nästa år också förmodligen. Jag ser inte samma sak i Visma? Vingegaard har haft Sepp Kuss med sig upp för bergen en längre bit ibland. Och på andra etapper är det lite blandat med vem som är med honom. Campenaerts har försökt ibland, Tim Rex gjorde också en otrolig insats under girot, men dom är ju inte lika ”all-rounded” som Vingen.. Ofta är han ensam om att kunna hänga på Pogacar vad jag kan se, även fast Del Toro och andra från diverse lag också är där.
För mig känns det som en uppenbar nackdel som påverkar hur ”bra” Vingegaard är. Jag tror han är bättre än såhär egentligen men får ta större smällar själv. Med bättre hjälpryttare hade han nog kunnat utmana Pogacar & Co mycket lättare. Nu får det typ vara tur inblandat tyvärr.