Tour de France, 2026, 4-26 juli

Nja, vet inte vad du såg, men...
De är Pogi som leker med alla övriga
Han är ju totalt överlägsen o de övriga är inte ens nära. Vi visste de innan o kanske hoppades på nån typ av tävling eller att nån skulle kunna utmana.
Han kanske ger bort ytterligare nån etapp, men vill han vinna, så krossar han o även vid en sämre dag kommer han va typ som alla andra. Krossa nästa dag istället.

Nja, vet inte vad du såg, men...
De är Pogi som leker med alla övriga
Han är ju totalt överlägsen o de övriga är inte ens nära. Vi visste de innan o kanske hoppades på nån typ av tävling eller att nån skulle kunna utmana.
Han kanske ger bort ytterligare nån etapp, men vill han vinna, så krossar han o även vid en sämre dag kommer han va typ som alla andra. Krossa nästa dag istället.
Jag undrar hur många tittare TdF tappar pga Pogi. GC är ju redan över.
Hoppas på överraskande etappsegrar för alla andra hjältar i fältet. + fight om de övriga tröjorna.

7min mellan 1a & 10e i gc nu, hoppas det drar ihop sig lite. Men realistiskt kommer nog tidsavstånden bara öka.
Top 4 inom 1min för ungdomströjan är ju lite mer spännande.

Han förlorade nästan 3 minuter på den här etappen, så den sekunden han hade vunnit på att trampa hela vägen till mållinjen spelar ingen roll. Jag tycker han kämpade på starkt mot de som jagade efter honom. Pogacar verkar vara ännu starkare än förra året.
Nej det handlar inte om att han skulle köra in en extra hundradel eller nåt utan om signalen det skickar till alla som tittar/hans konkurrenter och vad det säger om hur han tänker. Såg ut som att han totalt hade gett upp. Och det är helt förståeligt att han är både trött och frustrerad, nedstämd eller whatever. Men det var bara några fåtal meter kvar, kanske en meter till och med. Då kan man vänta lite med att gå ner sig tills man iallafall kommit i mål först. Att göra det innan är ingen idé. Som sagt bara ett dåligt omen. Men det är vad jag tycker. Senare i intervjun sa han att han inte har gett upp och att det fortfarande är ”on”. Han kan ju ha ljugit och försökt hålla minen framför kamerorna osv men jag får ta hans ord för det. Och om det är så att han fortfarande tror att han kan vinna det här och kommer ge allt för det så hade jag fel. Fortfarande inte ok att deppa ihop innan mål dock. Ryggen rak hela matchen. Det är inte över förrän det är över. ”Tänk 1-1” osv.

Och som nästan alltid rapporterar svenska media i princip enbart om krascher i cykeltävlingar.
Kunskapsnivån om cykeltävlingar hos s k journalister lämnar också en hel del att önska.
Det är väl i o f s ingen nyhet men det får mig att undra kring nivån på allt annat som media
rapporterar kring, är kunskapsnivå och urval lika dåligt på andra områden, jadå är det illa ställt.

Pogacar är en av de bästa genom historien, kanske den bästa. En fröjd att se honom bjuda på show efter show i lopp efter lopp. Han är inte heller rädd för att ställa upp i lopp där han inte är storfavoriten.

Touren är fantastisk ändå och bjuder grymma prestationer på många nivåer även av övriga deltagare. De är rätt bra cyklister liksom, typ världsklasscyklister i toppform, mer eller mindre. Pogacar är bara den bäste. Varför det är så vette fan.

Och som nästan alltid rapporterar svenska media i princip enbart om krascher i cykeltävlingar.
Kunskapsnivån om cykeltävlingar hos s k journalister lämnar också en hel del att önska.
Det är väl i o f s ingen nyhet men det får mig att undra kring nivån på allt annat som media
rapporterar kring, är kunskapsnivå och urval lika dåligt på andra områden, jadå är det illa ställt.
Filtrerade ”cykel” på SVT och tog ett skärmklipp på de 8 st första artiklarna.
IMG_0846.webp

2 av 8 handlar om krasch under rejset. Den översta är delad krasch/superryck.

Pogacar är en av de bästa genom historien, kanske den bästa. En fröjd att se honom bjuda på show efter show i lopp efter lopp. Han är inte heller rädd för att ställa upp i lopp där han inte är storfavoriten.

Touren är fantastisk ändå och bjuder grymma prestationer på många nivåer även av övriga deltagare. De är rätt bra cyklister liksom, typ världsklasscyklister i toppform, mer eller mindre. Pogacar är bara den bäste. Varför det är så vette fan.
Jag är med dig. 🥰

Jag håller med att Touren är fantastisk och bjuder på grymma prestationer på många nivåer. Här ligger nöjet idag.

Däremot tycker jag inte alls att det är "en fröjd att se honom bjuda på show efter show i lopp efter lopp".
Det har blivit tråkigt.
Pogis överlägsenhet har gjort GC rent skit-tråkigt.
Pogi har iofs utstrålning helt överlägsen Vingen - men hans många prestationer och vinster har gjort hela TdF lite mindre intressant och lite mindre spännande. (Pogi själv verkar helt reko)
Det fanns en liknande diskussion i världen på den tiden Sverige hade ett helt knippe världsstjärnor i Tennis. Tennis blev lite tråkigare att titta på (global nivå) då det var för många spelare från lilla skit-landet Sverige som vann för ofta.
Många var oroliga för att intresset för Tennis på global nivå skulle sjunka.
När Svenskarna till sist försvann från världstennisen ökade intresset igen.

Senast ändrad:
Hade inte varit så svårt att hålla upp huvudet tills han iallafall rullat över mållinjen. Detta tyder på svag mentalitet. Han har redan förlorat i huvudet. Blir svårt att komma tillbaka med losermentalitet.
Du får väl åka ner och tävla mot Pogi i Pogi challenge och visa lite anti-losermentalitet efter att ha åkt ner i diket efter att Pogi blåst förbi dig. 😏

Filtrerade ”cykel” på SVT och tog ett skärmklipp på de 8 st första artiklarna.
Visa bilaga 840706
2 av 8 handlar om krasch under rejset. Den översta är delad krasch/superryck.
1 av 8 handlar inte alls om cykeltävlingar.
3 av 7 handlar om krascher under cykeltävlingar (utan att ha läst de andra artiklarna).
Och jag står fast vid vad jag skrev i första meningen.
Men både matematik och språk är svårt, kanske för svårt i "värmeböljan".

Man undrar ju lite vad SVT-journalisten trodde Traen skulle göra utför Tourmalet efter vurpstället och i avslutningsbacken? Kört fortare än Pogi i alla fall, vilket känns rätt förvånande.

”Tadej Pogacar utnyttjade en norsk krasch och tog över ledningen i Tour de France.”

Pogacar bjuder på show allt som oftast. Jag tycker att det är kul att se honom, och jag kom att tänka på den norska längdskidåkaren Petter Northug som var expert på att hänga med täten i många lopp, för att sedan med sin styrka explodera på slutet och spurta om de som gjort stora delar av grovgörat. Om han agerade sportmannamässigt får andra svara på, men skulle en svennebanan vinna så gällde det att ha Petters agerande i åtanke när det närmade sig avslut om han var med i täten.

Pogacar imponerar på mig i alla fall.

Nej det handlar inte om att han skulle köra in en extra hundradel eller nåt utan om signalen det skickar till alla som tittar/hans konkurrenter och vad det säger om hur han tänker. Såg ut som att han totalt hade gett upp. Och det är helt förståeligt att han är både trött och frustrerad, nedstämd eller whatever. Men det var bara några fåtal meter kvar, kanske en meter till och med. Då kan man vänta lite med att gå ner sig tills man iallafall kommit i mål först. Att göra det innan är ingen idé. Som sagt bara ett dåligt omen. Men det är vad jag tycker. Senare i intervjun sa han att han inte har gett upp och att det fortfarande är ”on”. Han kan ju ha ljugit och försökt hålla minen framför kamerorna osv men jag får ta hans ord för det. Och om det är så att han fortfarande tror att han kan vinna det här och kommer ge allt för det så hade jag fel. Fortfarande inte ok att deppa ihop innan mål dock. Ryggen rak hela matchen. Det är inte över förrän det är över. ”Tänk 1-1” osv.
Alltså...om man är trött så vill man avsluta så snart man kan. Jag förstår Jonas och hur han tog sig an de sista 10 metrarna. All heder åt Jonas.

Pogacar bjuder på show allt som oftast. Jag tycker att det är kul att se honom, och jag kom att tänka på den norska längdskidåkaren Petter Northug som var expert på att hänga med täten i många lopp, för att sedan med sin styrka explodera på slutet och spurta om de som gjort stora delar av grovgörat. Om han agerade sportmannamässigt får andra svara på, men skulle en svennebanan vinna så gällde det att ha Petters agerande i åtanke när det närmade sig avslut om han var med i täten.

Pogacar imponerar på mig i alla fall.
Menar du att Northug skulle varit längdskidåkningens motsvarighet till Pogacar? Får i så fall erkänna att jag har lite svårt att få ihop liknelsen.

… För Pogacars del kan han ju troligen ställa av de andra uppför Tourmalet. Frågan är dock om det är ett mål att gå solo över Tourmalet och sedan köra individuellt tempo till målet med målsättningen att skapa en buffer till de övriga "riktiga" totalåkarna (räknar inte riktigt in nuvarande topp-3 där) …
Det var tydligen det som var målet.

Menar du att Northug skulle varit längdskidåkningens motsvarighet till Pogacar? Får i så fall erkänna att jag har lite svårt att få ihop liknelsen.
Nej, så menade jag inte. Jag sade att jag kom att tänka på norrmannen, och inte att Pogacar agerar som Petter.

Pogacar är en fantastisk cyklist och har kapacitet som i nuläget är svår för övriga att matcha.

Med det hoppas jag att vi kan släppa denna liknelse, som inte är en generell liknelse, utan bara jag som kom att tänka på att Petter hade en speciell teknik för att han var urstark.

Pogacar vinner för egen maskin...sorry om jag förvirrade det med min tanke.

Förvånad att Jorgenson var uppe och körde så tidigt. Antar att de ville få iväg honom i utbrytning men det kändes lite desperat.

Inte för att det hade spelat någon roll med tanke på hur etappen utvecklade sig.

Ja, även Campenaerts attack tillsammans med Mats Pedersen var ju helt bortkastad energi. Alla visste ju att MP var klar när han tagit spurtprispoängen. Kändes lite panikartat från VLB.

Skulle kunna bli att GC-åkarna inte kommer att köra fullt igen förrän nästa lördag. Etapper med viss kupering på söndag, tisdag och fredag men inte uppenbart att det kommer att attackeras. Tisdagen kanske är mest trolig. Skulle kunna vara att Pogi vill ha revansch på Vingegaard för förlusten i Le Lioran för ett par år sen.

Människor sade samma sak när Merckx var på topp 1969-1973, det är ”tråkigt” och så vidare. Skillnaden var förstås att Merckx var ännu mycket mer överlägsen än Pågatshar samt tävlade och vann så mycket mer, överallt och hela tiden. Ingen kommer att kunna matcha det, tror jag.

Men alla sagor har ett slut, det är bara att vänta ett par-tre år. Sedan blir det roligare igen. Jag tippar att vi kommer att få se många fler slovener i pelotonen de kommande 15 åren, om Pågatshars framgångar får samma effekt där som Björn Borgs fick i Sverige.

Vinge får vara best of the rest. Pgacar kör sitt eget race i sin egen klass. Spänning får man hitta i annat.

Jag tycker det är intressant att Pogacar bara blir starkare jämfört med de övriga konkurrenterna. Talangen verkar vara helt exceptionell.

Tillbaka
Topp