Tour de France, 2026, 4-26 juli

Minskningen mellan klungan och honom beror det på att klungan ökat eller att han börjar bli trött nu tro?
Svårt att riktigt veta om hans effekt sjunkit eller inte. Oavsett så är han ju, exceptionella händelser oaktade, chanslös att hålla undan. Klungan kan på denna typ av etapp ta mkt på en ensam cyklist som varit loss i 15+ mil.

Brukar sällan reflektera över det då alla cyklisterna brukar se så normala ut i jämförelse med varandra. Men i jagargruppen såg man verkligen hur smal Quickstep-cyklisten var i jämförelse. 53 kg fördelat på 178 cm tydligen. Shit.

Får medge att jag inte riktigt trodde på Kooij, men starkt av er som lyfte han tidigt i tråden o trodde på han. Överlägset!

Ska bli mycket intressant att se hur det går för Kooji - och om Decathlon lärt sig något från 2024 då sprintsatsningen med Sam Bennett (bokstavligen) slutade mellan två soptunnor och ett karaktärsmord på Vincent Lavenu i L’Équipe.

Kooji är bättre idag än Bennet var då - men jag sticker ut hakan och säger att han inte vinner någon sprint detta år. Och att Girmay vinner idag.
haha - noll rätt. Decathlon har lärt sig 👀

Igår fick Mads dom andra att se ut som pendlare I spurten. Idag fick spurtarna Mads att se ut som en pendlare.
Klasskillnad.
Reck nämnde i en intervju att Mads inte är lika vass spurtare längre och behöver köra mer offensivt för att behålla gröna tröjan. Så förmodligen mer av gårdagens taktik än att förlita sig på rena spurtetapper

Blir spännande att se hur morgondagens etapp utvecklar sig. Med tanke på att avslutningsbacken är tämligen lättåkt är min fundering att det anting blir fyrverkerier redan på Tourmalet eller en etapp som inte ger så stort utslag i totalen.

1783537502667.webp

Jag tror på det förstnämnda och att det kommer att bli tydligare vilka som har benen för att slåss i GC topp10. Den efterföljs ju ändå av två platta etapper.
Men jag tror inte att det blir några stora avstånd mellan favoriterna.

Tror inte favoriterna vill ta över gula riktigt ännu, men jag tror uno-x kommer få det jobbigt att behålla gula om andra mindre lag vill få 15min i rampljuset. EF kanske tar en chans att få ta över både gula och prickiga

Jag tror på det förstnämnda och att det kommer att bli tydligare vilka som har benen för att slåss i GC topp10. Den efterföljs ju ändå av två platta etapper.
Men jag tror inte att det blir några stora avstånd mellan favoriterna.
Om UAE eller Visma pressar upp tempot på Tourmalet och det blir en mindre grupp som kommer över passet i täten tänker jag att de ändå kan komma att vilja köra på. Att "vänta in" en massa andra cyklister gör ju att Tourmaletkörningen mest skulle ha varit eldande för kråkorna. Och om klungan "exploderat" uppför Tourmalet så är det inte säkert att det kommer att finnas så mycket krut bakom och att det som finns kan vara "oorganiserat".

För Pogacars del kan han ju troligen ställa av de andra uppför Tourmalet. Frågan är dock om det är ett mål att gå solo över Tourmalet och sedan köra individuellt tempo till målet med målsättningen att skapa en buffer till de övriga "riktiga" totalåkarna (räknar inte riktigt in nuvarande topp-3 där). Eller kommer han mer att försöka få med sig några andra s.a. de kan jobba tillsammans i slutbacken och att han tar etappen + minskar ner antalet konkurrenter en del?

En sak man kan fundera på är om det kommer att bli någon utbrytning som får en bra lucka till "järngänget". Det är trots allt över 10 mil till Aspin. Om några av GC-lagen har riktigt bra hjälpryttare som kommer över Tourmalet före "järngänget" skulle de kunna hjälpa sina kaptener i alla fall i början av slutbacken. Exempelvis McNulty, Piganzoli eller Hindley. Känns dock lite som en "papperskalkyl" som kommer att var väldigt svårt att få till i verkligheten.

Oavsett lär det ju, som du är inne på, säkert några att visa på att de inte har ben för att slåss om topplatser i totalen.

Tror mycket beror på om Vingen eller Pogi kör ifrån varandra, är de tillsammans över tourmalet tror jag inte det kommer hända så mycket förrän sista kilometern för etappseger

Om UAE eller Visma pressar upp tempot på Tourmalet och det blir en mindre grupp som kommer över passet i täten tänker jag att de ändå kan komma att vilja köra på. Att "vänta in" en massa andra cyklister gör ju att Tourmaletkörningen mest skulle ha varit eldande för kråkorna. Och om klungan "exploderat" uppför Tourmalet så är det inte säkert att det kommer att finnas så mycket krut bakom och att det som finns kan vara "oorganiserat".

För Pogacars del kan han ju troligen ställa av de andra uppför Tourmalet. Frågan är dock om det är ett mål att gå solo över Tourmalet och sedan köra individuellt tempo till målet med målsättningen att skapa en buffer till de övriga "riktiga" totalåkarna (räknar inte riktigt in nuvarande topp-3 där). Eller kommer han mer att försöka få med sig några andra s.a. de kan jobba tillsammans i slutbacken och att han tar etappen + minskar ner antalet konkurrenter en del?

En sak man kan fundera på är om det kommer att bli någon utbrytning som får en bra lucka till "järngänget". Det är trots allt över 10 mil till Aspin. Om några av GC-lagen har riktigt bra hjälpryttare som kommer över Tourmalet före "järngänget" skulle de kunna hjälpa sina kaptener i alla fall i början av slutbacken. Exempelvis McNulty, Piganzoli eller Hindley. Känns dock lite som en "papperskalkyl" som kommer att var väldigt svårt att få till i verkligheten.

Oavsett lär det ju, som du är inne på, säkert några att visa på att de inte har ben för att slåss om topplatser i totalen.

Mads Pedersen vill nog absolut hämta 25p vid Pouzac efter dryga 60km, så ett scenario är väl att han får med sig en utbrytning tidigt, som följer med så billigt som möjligt dit - för att därefter attackera vidare mot Col d'Aspin.

Lite oklart om GC-lagen har någon som man vill avvara som också är tillräckligt stark för att gå med (?).

UAE siktar nog på ta över vita tröjan och Pogacar vill säkerligen ha med Del Toro över krönet på Tourmalet.

Visma och Vingegaard vill nog ha minst Jorgensen, Campenaerts och Kuss med så långt som möjligt och Kuss med över Tourmalet. Så, ja - Piganzoli är kanske den som skulle kunna klara ett sådant (ovanstående) scenario. UAE borde också vara ok med att släppa iväg honom (inom rimliga gränser) utan egna cyklister i en utbrytning.

I ett huvudscenario där en utbrytning inte kommer först över Tourmalet tror jag att de som orkar följa med Visma och UAE blir fåtaliga. Mest spännande blir att se om både Ayuso och Seixas kan vara med där eller om någon av dem får vika ner sig. Många spännande bataljer att se fram emot imorgon!

Traenn är väl bättre än Quinn i bergen, men EF o deras cyklister är väl ett av de mest svårlästa lagen. De ger ju ofta sina cyklister ganska fria tyglar och är inte rädda för att köra lite udda.

Jag tror de, EF kommer utmana o ge Uno-X en del huvudbry imorgon.

Traenn är väl bättre än Quinn i bergen, men EF o deras cyklister är väl ett av de mest svårlästa lagen. De ger ju ofta sina cyklister ganska fria tyglar och är inte rädda för att köra lite udda.

Jag tror de, EF kommer utmana o ge Uno-X en del huvudbry imorgon.
Nu är det ju inte så konstigt med tanke på hur tidigt i loppet det är och att varit ovanligt tuffa etapper i starten, men visst hade jag ändå först blivit lite överraskad om jag hade hört att en bit in i touren ligger Pog 7:53 efter i totalen och Uno-X och EF slåss om gula tröjan. 🙂

Knepig spurt. Blev ju fel för de flesta team som hade något slags uppdrag. Ibland är det ju klart bättre att bara gå själv på andra. Om ens tåg inte kommer fram i tid gör det ju bara att spurtaren hamnar längre bak. Drabbade ju Philipsen hårt idag.

Senast ändrad:
Jag antar att man inte ens får pengar tillbaka om man spelar på Pogi idag. 🤷‍♂️

Om de blir avslaget o ingen ordentlig körning, så hoppas jag på att UAE låter Del Toro gå för en ny etappseger o sätter ytterligare press på Visma men även Sxs

Knepig spurt. Blev ju fel för de flesta team som hade något slags uppdrag. Ibland är det ju klart bättre att bara gå själv på andra. Om ens tåg inte kommer fram i tid gör det ju bara att spurtaren hamnar längre bak. Drabbade ju Philipsen hårt idag.
Var ju ett väldigt uppdraget tempo innan spurten också vilket var coolt. 🙂 Kan nog kostat en del på krafterna för vissa av spurtarna och även försvårat lag samarbetena något.

Synd men kan ju samtidigt inte säga att jag är helt överraskad, små marginaler, massvis med cyklister, höga hastigheter. Egentligen ett mindre underverk att det inte sker mer incidenter än vad det idag gör inom cykelsporten. Förutom hjälmen är ju inte en cyklist jätteskyddad. Cykling på proffsnivå är verkligen ingenting för veklingar eller för folk som är rädda för att slå sig, den saken är klar, krävs lite av en kontrollerad kamikaze mentalitet. Dvs du måste ha full koll, vara koncentrerad etc, men samtidigt verkligen våga köra när det krävs (tex utför, i spurter men även under vissa trånga situationer).

Vingen hade tur igår, kunde blivit att antal sekunder mellan honom och Pogi om inte den där cyklisten hade varit i gapet mellan grupperna.

Inga DNS:er idag heller enligt hemsidan? Och inga DNF:er igår? Har för mig att det var nån som slog sig riktigt illa? Kämpar som fortsätter isåfall om det nu stämmer och är uppdaterat.

Ja. Jag förstår inte hur han fick varning för det där? Nästa bild är på klungan där alla greppar hoodsen på samma sätt. Enda skillnaden var att hans underarmar var parallella?

Edit: Jaha, han hade greppat hoodsen på insidan? Men det visade dom inte i reprisen isåfall.

Senast ändrad:
Svårt när två av ens favoriter kör i utbrytning. Vet inte vem jag ska heja på. Som den där memen på en snubbe som inte vet vilken knapp han ska trycka på. Dubbel glädje kanske vissa skulle säga? Inte jag. Det måste finnas en vinnare och en förlorare.

Tillbaka
Topp