Tour de France, 2026, 4-26 juli

Precis så! Detta är det enda rimliga alternativet i detta kontrafaktiska historiska experiment. På den tiden delade man inte bara misär och vind utan också vin, kvinnor och cigg.

Hur hade Vingegaard klarat en veckas kedjerökning, och Pogacar en månads diet på dåligt jäst vin? Och framförallt - hur hade Remco undvikit att bli mördad i Bordeaux till följd av sitt temperament?

Jag tror dagens cyklister hade dukat under tidigt. Dock... av någon anledning som jag inte kan förklara - så tror jag Egan Bernal hade trivts som fisken i vattnet.
Visa bilaga 841010
Det bästa var när Eugene Christophe var tvungen att smida ihop sin egen framgaffel, och fick ett antal straffsekunder/-minuter för att en liten pojke stod och blåste med en bälg på elden i smedjan. Man fick ju inte få någon hjälp… 😅

Senast ändrad:
Det var nog direktsänt, men det var väl ofta bara de sista 1-2 timmarna som de sände? 🙂
Möjligen kunde de som hade tallrik plocka in Eurosport från ugf 1990 men innan dess var det nog 5 minuter på Sportnytt. På finaldagen. Eller, i Skåne, se lite på dansk TV1 som gick att se med en VHF-antenn på taket. I sammandrag dock.

Etapp 9 (imorgon) kortad pga värme. Mellanspurten efter bara 13 (?) kilometer, så jag antar att Lidl-Trek kör hårt för Mads P. Får se om Biniam mfl orkar hänga på. Kan nog bli ett fint lopp med starka cyklister i utbrytning. Blandning av åkstarka klättrare och uppförstarka lastbilar.

Dubbeln är inte en i mängden av resultat, tycker jag, utan något alldeles extra.

Det bör tilläggas att Merckx körde nästan alla större (och ibland mindre) lopp i kalendern medan Pågatshar knappt tävlar alls.
Det är andra tider. Eddy Merckx förflyttad i en tidsmaskin till 2026 hade inte haft en chans att vinna 50+ lopp på en säsong om han hade kört ett likartat tävlingsprogram som han gjorde då.

Pogacar har förvisso gått mot att fokusera närmast uteslutande på de riktigt stora loppen och därigenom också minskat sitt tävlande jämfört med tidigare i karriären. men snittet vad gäller antal tävlingsdagar har generellt gått ner markant sedan Merckx dagar. Och jag undrar om inte utvecklingen är tydligare för stjärnorna än för hjälpryttarna

Å andra sidan kan man ju vända på det och titta på segerprocent i lopp eller antal vunna lopp i rad (räknandes etapplopp som ett lopp). Då gissar jag att Pogacar slår Merckx rätt klart.

Om Pogacar skulle vinna Il Lombardia i höst skulle han bli den första med fyra monument på en säsong. Klart mer speciellt än dubbeln vilken gjorts 13 gånger. Visst, han har inte vunnit den ännu, men med fem raka i Il Lombardia är det inte osannolikt.

Ovanstående absolut inte sagt som argument gör att Pogi skulle vara ensam nummer ett. Jag tycker bara att Pogacars resultat är så starka att det med tanke på hur annorlunda cykelsporten är nu och då inte längre är klart att Merckx är så klar etta.

Och Merckx själv verkar vara inne på samma spår - ojämförbara pga hur annorlunda cykelsporten ser ut idag.

Möjligen kunde de som hade tallrik plocka in Eurosport från ugf 1990 men innan dess var det nog 5 minuter på Sportnytt. På finaldagen. Eller, i Skåne, se lite på dansk TV1 som gick att se med en VHF-antenn på taket. I sammandrag dock.

Jag såg tdf tidigt 90-tal på dansk tv och det var betydligt mer än sammandrag. Kan inte minnas om de visade hela etapperna men det var iaf direktsändning.

Och Merckx själv verkar vara inne på samma spår - ojämförbara pga hur annorlunda cykelsporten ser ut idag.
Det är korrekt. Alltså blir det lite löjligt att prata om att Pågatshar skulle vara ”den bäste någonsin” o.s.v.

Dubbeln är självklart mycket mer speciell om man vinner den fyra gånger under en karriär. Två stycken tunga etapplopp på en säsong är enormt slitigt. Att då vinna båda två fyra gånger är… nästan omänskligt.

Dessutom kan vi omedelbart lägga ned snacket om att det skulle vara hårdare motstånd nu än när Merckx körde (som vissa verkar hävda), självklart är det inte så. Skillnaden i dag är att allt är så fruktansvärt mycket mer optimerat, med effekten att det går betydligt fortare men att cyklisterna lever ännu mer extremt än tidigare. De tycks också blomma tidigare, troligen för att talanger upptäcks och formas tidigare då sporten innehåller så otroligt mycket mer pengar i dag än förr.

Att Eddy Merckx är tidernas mest framgångsrika cyklist sett till de allra flesta parametrar är väl troligen ställt bortom de flesta tvivel, både gällande antal segrar och vilka lopp han segrat i. Möjligt att Pågatshar kan komma ikapp eller förbi på vissa punkter.

Ska man tro att dagens etapp kan bli något för en utbrytning? Denna gång lär det i så fall dock knappast bli så att UAE släpper den gula tröjan.

Kommer en ny fråga från mig imorgon
Exempel: Varför kommer Merlier alltid etta ELLER 65:a i en spurt? Hur klarar sig Merlier så bra utan Bert Van Lerberghe? Varför tappar Stuyven alltid bort Merlier? Hur förbannad är Roodhofts att de satsade på Philipsen istället för Merlier? Eller var det ens så? Vilken av bröderna Roodhoft är vem?

Du lär inte få lika många svar men kanske kan någon skriva något intressant för en gångs skull.

Exempel: Varför kommer Merlier alltid etta ELLER 65:a i en spurt? Hur klarar sig Merlier så bra utan Bert Van Lerberghe? Varför tappar Stuyven alltid bort Merlier? Hur förbannad är Roodhofts att de satsade på Philipsen istället för Merlier? Eller var det ens så? Vilken av bröderna Roodhoft är vem?

Du lär inte få lika många svar men kanske kan någon skriva något intressant för en gångs skull.
Svar:
- Det gör han inte.
- Han är duktig.
- Han vet inte hur Merlier ser ut.
- 27,6 på förbannadhetsskalan.
- Ja, delvis.
- Den äldre är den med högre ålder och den yngre är den andre.

Se nu att både Kooij o Girmay fick varning i sprinten. Farligt o onödigt av Girmay o Sören i Uno-X hade enkelt kunnat ha hamnat i planket i sista kurvan

Om spurtpriset kommer i dom första 10-15km idag, och bara 2a:kat ser riktigt tuff ut. Kommer Mads köra hårt för spurten och sen fortsätta med en utbrytning för etappen?

1989 var det första året Eurosport sände Tour de France. Det var också det första året jag satt som klistrad framför TV:n för att se allt och lyssna på David Duffield. Jag kommer inte ihåg hur mycket av etapperna som sändes, men det var några timmar per dag har jag för mig. Det året var det dessutom spännande ända tills siste man kom i mål på sista etappen.

1989 var det första året Eurosport sände Tour de France. Det var också det första året jag satt som klistrad framför TV:n för att se allt och lyssna på David Duffield. Jag kommer inte ihåg hur mycket av etapperna som sändes, men det var några timmar per dag har jag för mig. Det året var det dessutom spännande ända tills siste man kom i mål på sista etappen.
Ikonisk upplaga. Åtta sekunders vinstmarginal.. 😱

Hur förbannad är Roodhofts att de satsade på Philipsen istället för Merlier?
När de först visade att de prioriterade Philpsen över Merlier tyckte jag det var väldigt märkligt. Merlier var den klart bättre. Men dock hade han ju svagheten att han verkade ha svårt överleva över andra veckan i treveckorslopp. Ganska snart så började ju Philpsen vinna mer och mer, och då tänkte man att det nog var rätt beslut ändå. Det var väl från förra säsongen som Merlier kom tillbaka igen, och nu starkare än någonsin. Samtidigt som Philpsen börjat tappa det lite.

Jag tror att en del av förklaringen i att Philipsen verkar tappat en del av sin spurt är att han lite för mycket fokuserat på bli en starkare allroundcyklist, köra bra på klassikerna och hålla i backar. Kanske var hans bra placeringar Paris–Roubaix inte bara bra för honom i perspektiv.

Senast ändrad:
När de först visade att de prioriterade Philpsen över Merlier tyckte jag det var väldigt märkligt. Merlier var den klart bättre. Men dock hade han ju svagheten att han verkade ha svårt överleva över andra veckan i treveckorslopp. Ganska snart så började ju Philpsen vinna mer och mer, och då tänkte man att det nog var rätt beslut ändå. Det var väl från förra säsongen som Merlier kom tillbaka igen, och nu starkare än någonsin. Samtidigt som Philpsen börjat tappa det lite.

Jag tror att en del av förklaringen i att Philipsen verkar tappat en del av sin spurt är att han lite för mycket fokuserat på bli en starka allroundcyklist, köra bra på klassikerna och hålla i halvtuffa backar. Kanske var hans bra placeringar Paris-Robuaix egentligen inte så bra för honom.
I slutändan har Philipsen varit bättre än Merlier på det stora hela, och det är nog inte så att Philipsen är slut bara för att de inte fått till det ännu. Men Merlier kan inte varit jättedyr 2023 och framåt men har gång på gång visat att han är snabbast i klungan (förutom möjligen Milan med 5 gubbar framför sig).

I slutändan har Philipsen varit bättre än Merlier på det stora hela, och det är nog inte så att Philipsen är slut bara för att de inte fått till det ännu. Men Merlier kan inte varit jättedyr 2023 och framåt men har gång på gång visat att han är snabbast i klungan (förutom möjligen Milan med 5 gubbar framför sig).
Jo absolut är det så att Philipsen totalt sett har levererat mer än Merlier. Nej Philpsen är inte slut. Han har ju vunnit ett par tunga segrar i år, frömförallt In Flanders Fields-segern. Han har ju dock helt klart tappat i sin absolut spurtfinish även om han visat att han är bland topp-5 i det här loppet. Har inte jättekoll på hur etapperna framåt ser ut nu men finns säkerligen möjligheter att han kan vinna nån än.

Jo absolut är det så att Philipsen totalt sett har levererat mer än Merlier. Nej Philpsen är inte slut. Han har ju vunnit ett par tunga segrar i år, frömförallt In Flanders Fields-segern. Han har ju dock helt klart tappat i sin absolut spurtfinish även om han visat att han är bland topp-5 i det här loppet. Har inte jättekoll på hur etapperna framåt ser ut nu men finns säkerligen möjligheter att han kan vinna nån än.
Ja han lär ju som du säger bli bättre relativt de andra framåt andra och sista veckan. Han bör också vara en av favoriterna i sista etappen.

På tal om historia. Denna dök precis upp i mitt flöde. Nu snackar vi Frankrike runt.

IMG_6734.webp

Tror ni Remco till slut kommer acceptera att dela stjärnstatus med Lipowitz? Känns i intervjun han gjorde att han försökte kräva att Lipowitz skulle köra för honom, men Lipowitz hade då (enligt Remco) vägrat vilket ledde till att Remco tappade det och blev sur. Tror den här divigheten och hans ego kommer leda till hans fall till slut. Kul att se på men kan inte vara så kul att ha honom i ett lag till slut om han inte levererar heller?

Har kollat på hans YouTube och där verkar han ändå vara rätt skön och som en bra person. Det är som att han förvandlas under tävling.

Tror ni Remco till slut kommer acceptera att dela stjärnstatus med Lipowitz? Känns i intervjun han gjorde att han försökte kräva att Lipowitz skulle köra för honom, men Lipowitz hade då (enligt Remco) vägrat vilket ledde till att Remco tappade det och blev sur. Tror den här divigheten och hans ego kommer leda till hans fall till slut. Kul att se på men kan inte vara så kul att ha honom i ett lag till slut om han inte levererar heller?

Har kollat på hans YouTube och där verkar han ändå vara rätt skön och som en bra person. Det är som att han förvandlas under tävling.
Till den dagen Lipo vinner TdF får han nog nöja sig med att stå i Remcos skugga.

Jag gillar Remco. Han är lite hetlevrad och är väldigt ärlig med vad han tycker och tänker - vilket är en härlig omväxling från PR-maskineriet som gör de flesta cyklister rätt tråkiga. Fotbollskille-mentalitet på något sätt. Lite diva men det har han rätt att vara.

Tillbaka
Topp