Tour de France, 2026, 4-26 juli

Varför säger alla att Pogacar är så bra? Han är en bra cyklist som vinner ofta och mycket såklart. Men han ligger ju inte ens nära rekorden på vinster eller vunna grand tours osv? Eddy Merckx var och är fortfarande vansinnigt mycket bättre än Pogacar.

Visa bilaga 840814

Eller utgår alla bara ifrån att han har potentialen att ta över rekorden och därför säger att han är så bra/den bästa cyklisten någonsin osv? För det är ju en rätt stor skillnad. Kan ta slut när som helst det här, redan innan han ens kommer i närheten.
Merckx var bra när ingen annan var det. Dom sämsta i årets tdf skulle cykla cirklar runt Eddy.

Exakt såhär som Veistroffer kört idag hade jag önskat mig se Pogacar köra om han nu är så bra som alla säger. Inte bara på platta etapper då. Utbrytning direkt, ligga längst fram hela tiden och plocka alla priser längs vägen. Sen vinna etappen på det. Total utklassning. Är det för mycket begärt av ”troligen den bästa cyklisten av vår tid”?
Det du beskriver är ju en 3320km lång TT 😁

Men så här. De duktigaste GC-cyklisterna är duktiga för att de återhämtar i vissa etapper för att sedan explodera i andra. På en platt etapp som idag ligger Pogacar antagligen under 150 Watt i snitt. Dvs lägre (men längre) ansträngning än vad han gör på en vilodag.

Vingegaard vann Giro de Italia överlägset i år. Hans medelkraft på hela tävlingen (3645km) var 218 Watt.

1783709560212.webp

Imponerande hur den generella nivån utför har höjts också. KOM ned från Tourmalet. Pidcocks och O´Connors tider är från TdF 2023 - alla andra från igår (JV loggar inte Strava). Att ens köra lika fort nedför som Pidcock 2023 hade varit en bragd.

När jag började kolla på Tour de France för ca ett kvartssekel sedan så hade jag ungefär samma tankar som @miyatafarfar. Om nu Lance Armstrong och Jan Ullrich är så jäkla bra, varför cyklar de i den den stora klungan hela tiden? Varför cyklar de inte bara ifrån alla andra och vinner med jättemånga minuter? Hur svårt ska det vara?!

När jag började kolla på Tour de France för ca ett kvartssekel sedan så hade jag ungefär samma tankar som @miyatafarfar. Om nu Lance Armstrong och Jan Ullrich är så jäkla bra, varför cyklar de i den den stora klungan hela tiden? Varför cyklar de inte bara ifrån alla andra och vinner med jättemånga minuter? Hur svårt ska det vara?!
I klungan sugs man med och kan nästan frihjula - utom när det går uppför. På så vis sparar man på krutet och kan bida sin tid. Typ.

Exakt såhär som Veistroffer kört idag hade jag önskat mig se Pogacar köra om han nu är så bra som alla säger. Inte bara på platta etapper då. Utbrytning direkt, ligga längst fram hela tiden och plocka alla priser längs vägen. Sen vinna etappen på det. Total utklassning. Är det för mycket begärt av ”troligen den bästa cyklisten av vår tid”?
Så överlägsen är han ju inte. Det skulle ju vara helt sinnessjukt överlägset. Han är väl typ lika överlägsen som Kläbo i längdskidåkning kanske. Det är ju inte som att Kläbo bara drar ifrån hela fältet på en gång i en masstart.

Pogacar är bättre än de andra uppför och bättre än de flesta andra på platten men det finns minst lika bra plattåkare som honom, ex Remco, Ganna och ett gäng till. Pogacar är framförallt inte bättre än en samarbetande klunga på platten, där det är väldigt stor fördel att hjälpas åt med dragjobbet mot en ensam cyklist. Så ja, det är alldeles för mycket begärt.

Merckx var bra när ingen annan var det. Dom sämsta i årets tdf skulle cykla cirklar runt Eddy.
Intressant tankeexperiment att ställa gamla mot nya, men man får fundera vad som egentligen menas med en sån hypotetisk jämförelse. Jag kan tänka mig några varianter:

1. Eddy färdas i tidsmaskin från 70-talet till idag, tillsammans med sin cykel, teambil och kosthållning / träning / fysioterapi från 70-talet.
  2. Eddy färdas till idag men får en plats i ett modernt team och tillgång till allt som dagens cyklister har.
  3. Eddy föds 1998 istället för 1945 och utvecklas i den nya tiden.

Den mest intressanta tycker jag är alternativ 3.

Självklart var Merckx en minst lika stor ”talang” som Pågatshar är. Han tävlade mot världens då bästa cyklister, i början mot Ric II, sedan mot Luis Ocaña, Lucien van Impe (en av världens genom tiderna bästa klättrare) och Freddy Maertens (kanske den mest begåvade spurtaren någonsin) med flera. Merckx tävlade otroligt mycket mer än Pågatshar och dominerade cyklingen totalt i sex-sju år på alla underlag, i endagstävlingar, i etapplopp, på velodromer. Han satte ett nytt timrekord.

Sorry, Merckx är tidernas absolut bäste cyklist och kommer antagligen så förbli. Ingen har, varken förr eller senare, dominerat sporten så totalt. Dessutom skulle jag vilja påstå att Merckx gjorde en större del av arbetet och slitet i sitt Molteni än vad Pågatshar gör i sitt UAE.

För min del är både Merckx och Pogi cyklister som dominerat oerhört under sina respektive eror. Sen är det olika tider så att dominera innebär olika saker.

Om ponerar att Merckx varit född samtidigt som Pogacar men att Merckx tävlat så frekvent som han gjorde under sin karriär är jag rätt övertygad om att han vunnit färre lopp och ffa vunnit klart färre stora lopp.

Huvudargumentet för Merckx är väl att meritlista totalt sett är tyngre än Pogis om man tittar på de riktigt stora loppen, Men skillnaden minskar och det ganska snabbt.

Om drygt två veckor kan det stå 5-5 i TdF.

I andra GT har Merckx klart övertag, 5-1 i girot och 1-0 i vueltan. Det senare skulle ev. kunna bli 1-1 innan året är slut.

Om några månader kan det stå 3-3 i VM-titlar då banan i Montreal passar Pogi bra. Och även banorna 2027 och 2028 lär vara hans kopp te, så potentiellt skulle han om drygt två år kunna stå på 5 VM-titlar.

Merckx leder fortfarande 19-13 i monument. Med inte osannolik Pogi-seger i Il Lombardia i oktober är det 19-14 och då skulle Pogi ha 4 segrar och 1 andraplats i monument under 2026. Merckx bästa år gav tre segrar, en andraplats och en sjätteplats (1975).

Men, som sagt, jag tror inte att det skulle vara möjligt för någon att tävla på det sättet det gjordes på Merckx tid och vinna så mkt som han gjorde då.

Ännu mer intressant… vem hade varit bättre? Om man med tidsmaskin ersatt Merckx vid födseln med Pogacar och vice versa? Pogacar får racea på Merckx tid och Merckx får racea på Pogacars tid… tänkvärt?

Ännu mer intressant… vem hade varit bättre? Om man med tidsmaskin ersatt Merckx vid födseln med Pogacar och vice versa? Pogacar får racea på Merckx tid och Merckx får racea på Pogacars tid… tänkvärt?
Båda hade säkert lyckats väl. Inte säker på att de lyckats lika bra som den andre i verkligheten gjorde/hittills gjort.

Dock är det så spekulativt att det är måttligt intressant i mina ögon.

Veisstroffer-körning = gå i lång (självmords)utbrytning, bli inhämtad och ifrånåkt med ett par minuter?

Merckx testades positivt för doping tre gånger.
Någon mer än jag som tycker att det påverkar hans eftermäle i cykelhistorien?
Praktiskt, kanske inte. "Alla" dopade sig och förväntningarna var att detta förekom allmänt på toppnivå. Dvs, de han jämfördes med var tveksamt rena, de också. Vi ser detta annorlunda idag, och det är bra, särskilt för "vanligt folk". Etiskt, naturligtvis.

Sedan skall man inse att den träningsregim som elitcyklister (och skidåkare etc) underkastar sig för att bli "jättebra" inte nödvändigtvis är hälsosam över lång tid. Till exempel kan man fundera på simulerad höghöjdsträning (=konstant syrebrist), och viktkontroll på gränsen till anorexi (t ex, någon som inte lyckas och stjärnan till "tränare" förklarar att "det beror på att man är för tung för att klättra bra").

Cykling på TdF-nivå är en extremsport.

För min del är både Merckx och Pogi cyklister som dominerat oerhört under sina respektive eror. Sen är det olika tider så att dominera innebär olika saker.

Om ponerar att Merckx varit född samtidigt som Pogacar men att Merckx tävlat så frekvent som han gjorde under sin karriär är jag rätt övertygad om att han vunnit färre lopp och ffa vunnit klart färre stora lopp.

Huvudargumentet för Merckx är väl att meritlista totalt sett är tyngre än Pogis om man tittar på de riktigt stora loppen, Men skillnaden minskar och det ganska snabbt.

Om drygt två veckor kan det stå 5-5 i TdF.

I andra GT har Merckx klart övertag, 5-1 i girot och 1-0 i vueltan. Det senare skulle ev. kunna bli 1-1 innan året är slut.

Om några månader kan det stå 3-3 i VM-titlar då banan i Montreal passar Pogi bra. Och även banorna 2027 och 2028 lär vara hans kopp te, så potentiellt skulle han om drygt två år kunna stå på 5 VM-titlar.

Merckx leder fortfarande 19-13 i monument. Med inte osannolik Pogi-seger i Il Lombardia i oktober är det 19-14 och då skulle Pogi ha 4 segrar och 1 andraplats i monument under 2026. Merckx bästa år gav tre segrar, en andraplats och en sjätteplats (1975).

Men, som sagt, jag tror inte att det skulle vara möjligt för någon att tävla på det sättet det gjordes på Merckx tid och vinna så mkt som han gjorde då.
Du glömde att han måste vinna dubbeln tre gånger till.

En annan intressant tanke eftersom det inte finns tidsmaskiner. Man kryo-fryser Mercx nu och spolar fram till år 2076, och återupplivar Mercx. Då borde Mercx och Pogi vara ungefär lika gamla. Orkade inte kolla exakt ålder på de båda och orkade inte räkna ut vilket år han skulle defrostas för att de skulle bli lika gamla.
Sen får de tävla mot varandra på Nürburgring där VM gick 1927 med den senaste De Rosan (Grande Mollo) från 2076. Vem tror ni skulle vinna då?

En annan intressant tanke eftersom det inte finns tidsmaskiner. Man kryo-fryser Mercx nu och spolar fram till år 2076, och återupplivar Mercx. Då borde Mercx och Pogi vara ungefär lika gamla. Orkade inte kolla exakt ålder på de båda och orkade inte räkna ut vilket år han skulle defrostas för att de skulle bli lika gamla.
Sen får de tävla mot varandra på Nürburgring där VM gick 1927 med den senaste De Rosan (Grande Mollo) från 2076. Vem tror ni skulle vinna då?
Break it down Miyatafarfar, minst 3000 tecken, Go!

Det vet man ju inte, men man får se i tiningen...

Nu blev jag nyfiken, men eftersom jag är 117 år då så får jag nog beställa en nedfrysning för att få se den matchen.
Länk ?

Du glömde att han måste vinna dubbeln tre gånger till.
Det finns mängder av resultat och kombinationer av resultat jag inte tog upp.

Ska man göra en jämförelse nu så bör man på något sätt korrigera för att Merckx hela karriär är inräknad medan Pogis karriär inte är avslutad,

Som sagt tycker jag dock det är svårt att jämföra dem pga hur olika cyklingen varit då de varit aktiva.

Det finns mängder av resultat och kombinationer av resultat jag inte tog upp.

Ska man göra en jämförelse nu så bör man på något sätt korrigera för att Merckx hela karriär är inräknad medan Pogis karriär inte är avslutad,

Som sagt tycker jag dock det är svårt att jämföra dem pga hur olika cyklingen varit då de varit aktiva.
Dubbeln är inte en i mängden av resultat, tycker jag, utan något alldeles extra.

Det bör tilläggas att Merckx körde nästan alla större (och ibland mindre) lopp i kalendern medan Pågatshar knappt tävlar alls.

Pogacar tävlar knappt alls men har ändå råkat vinna alla monument (förutom P-R) flera gånger, i tillägg till en massa Grand Tour-segrar och VM? 😅

Pogacar tävlar knappt alls men har ändå råkat vinna alla monument (förutom P-R) flera gånger, i tillägg till en massa Grand Tour-segrar och VM? 😅
Hur många tävlingsdagar har han per år i jämförelse med Merckx?

Extremt få, skulle jag säga. Det mest imponerande med Kannibalen var ju att han ville vinna allt och hela tiden, istället för att välja ut vissa tävlingar á la Pågatshar och Läääns Armstark samt andra, modernare cyklister. Av ett annat virke, Eddy.

Dubbeln är inte en i mängden av resultat, tycker jag, utan något alldeles extra.

Det bör tilläggas att Merckx körde nästan alla större (och ibland mindre) lopp i kalendern medan Pågatshar knappt tävlar alls.
Har vi inte konstaterat att Merckx dopade och att Pogacar är jätteren och bara har bra cykelgener?

En av de mest talande historier jag har hört om Eddy Mercx utspelade sig någon gång under tidigt 70-tal. Patric Sercu från Brooklynteamet skulle ersätta Roger de Vlaeminck i LBL. På väg till Liège i bil i snöblandat regn körde hans farsa och han om en cyklist. Det var Merckx som kände sig tvungen att träna lite extra för att han inte vann Flèche Wallonne tidigare i veckan, och därför cyklade från Bryssel till starten. Dagen efter vann han förstås LBL med fem minuters marginal.

Intressant tankeexperiment att ställa gamla mot nya, men man får fundera vad som egentligen menas med en sån hypotetisk jämförelse. Jag kan tänka mig några varianter:

1. Eddy färdas i tidsmaskin från 70-talet till idag, tillsammans med sin cykel, teambil och kosthållning / träning / fysioterapi från 70-talet.
  2. Eddy färdas till idag men får en plats i ett modernt team och tillgång till allt som dagens cyklister har.
  3. Eddy föds 1998 istället för 1945 och utvecklas i den nya tiden.

Den mest intressanta tycker jag är alternativ 3.
#2 är nog det de flesta tänker sig i jämförelsen.

Peak Merckx mot Pogi, på modern utrustning och nutritionsplan. Hur lång tid skulle ha få att anpassa sig?

Skulle han enligt #1 starta med sitt lag och utrustning från ~71-74, som jag mer syftade på i min kommentar tror jag min tanke håller.

Bara i närtid har snitthastigheten ökat markant för totalsegraren.
  • 1969: 35.41 km/h
  • 1970: 35.59 km/h
  • 1971: 38.08 km/h
  • 1972: 35.51 km/h
  • 1973: 33.41 km/h
  • 1974: 35.24 km/h
  • 1975: 34.91 km/h
långsammaste inom parentes
  • 2025: 42.85 km/h (40,5)
  • 2024: 41.81 km/h (39.5)
  • 2023: 41.41 km/h (38.8)
  • 2022: 42.10 km/h (39.8)
  • 2021: 41.16 km/h (38.8)
  • 2020: 39.87 km/h (37.6)
Åren Lance tävlade som jämförelse
  • 1999: 40.3 km/h
  • 2000: 40.6 km/h
  • 2001: 40.1 km/h
  • 2002: 39.9 km/h
  • 2003: 40.9 km/h
  • 2004: 40.6 km/h
  • 2005: 41.7 km/h

Senast ändrad:
Jag skulle däremot vilja se Pogi börja köra åt Del Toro resten av touren, att han ska ta vita och andraplatsen.
Det är väl bara Pogis ev önskan om 36 segrar som skulle vara ett hinder för det.

Varför säger alla att Pogacar är så bra? Han är en bra cyklist som vinner ofta och mycket såklart. Men han ligger ju inte ens nära rekorden på vinster eller vunna grand tours osv? Eddy Merckx var och är fortfarande vansinnigt mycket bättre än Pogacar.

Visa bilaga 840814

Eller utgår alla bara ifrån att han har potentialen att ta över rekorden och därför säger att han är så bra/den bästa cyklisten någonsin osv? För det är ju en rätt stor skillnad. Kan ta slut när som helst det här, redan innan han ens kommer i närheten.
Nu skojar du igen.
Han vinner ju…och då är man bra.

Angående rekord…ja, blir intressant att se hur länge han håller sig i toppen.

Pah! Syltryggar!
Nä, 1919 då var det cyklister! 5560 km, då var det Frankrike RUNT. Ingen jävla radiokommunikation, följebilar, soigneurer eller mekaniker utan var man fick klara sig själv på dåtidens grus- och i bästa fall kullerstensvägar.

Eller var tid har sina förutsättningar 😉

Pah! Syltryggar!
Nä, 1919 då var det cyklister! 5560 km, då var det Frankrike RUNT. Ingen jävla radiokommunikation, följebilar, soigneurer eller mekaniker utan var man fick klara sig själv på dåtidens grus- och i bästa fall kullerstensvägar.

Precis så! Detta är det enda rimliga alternativet i detta kontrafaktiska historiska experiment. På den tiden delade man inte bara misär och vind utan också vin, kvinnor och cigg.

Hur hade Vingegaard klarat en veckas kedjerökning, och Pogacar en månads diet på dåligt jäst vin? Och framförallt - hur hade Remco undvikit att bli mördad i Bordeaux till följd av sitt temperament?

Jag tror dagens cyklister hade dukat under tidigt. Dock... av någon anledning som jag inte kan förklara - så tror jag Egan Bernal hade trivts som fisken i vattnet.
1783792661550.webp

Pah! Syltryggar!

Just 1919 var troligen det tuffaste loppet i TdF:s historia. Läser precis en bok om detta.

Tillbaka
Topp