Vilsen nybörjare med sliten Epic Comp, vad göra?

SebVS

Medlem
Jag har alltid gillat att cykla terräng, men är numera en ganska oatletisk och otränad 45-åring. För ca 4-5 år sen tänkte jag att stigcykling kan bita som hälsoresa och köpte en begagnad Specialized Epic Comp 2015.
Jag har cyklat kanske 5-10 kortare turer per år hemma i Västerås på röda stigar, och först i år kommit igång bättre. Jag har nu börjat förstå hur löjligt komplex mtb-världen är, och dess produkter. Sinnessjukt verkligen.

Jag har insett att min fina Epic inte mår så bra, och att det kanske inte ens går att hitta service till den (var hittas bra mtb-service i Västerås?)
Brain är ganska död, men den fungerar ju i skogen ändå.
Bromsarna är fina, men växlarna får jag inte ordning på heller, trots ny kedja i höstas.

Så, jag antar att bakkrans behöver bytas, kanske växelörat, och kanske t o m framkrans (byta till större krans bak och single fram?). Går detta att få tag i så att det passar? Är det ens värt investeringen?
Är det bättre att sälja billigt till någon annan prova-på:are och satsa på nyare?

Jag har just varit några dagar i Isaberg, och hyrde cykel på plats istället för att testa på nyare grejor. Körde en Ghost Riot EN (enduro?) och tyckte att den kändes väldigt tung, men fungerade ju bra i både trail och blå downhill.

Jag har ingen särskild budget, vill bara satsa på något prisvärt i mellanklass som är roligt nog att cykla på för att få mig att fortsätta, men vill nog inte lägga över 35k ändå. Lägger gärna några tusen på min Epic om det kan ge den några år till.
Jag är nog ganska låst på fulldämpat, och förstår numera att det kräver service varje år, och hemmaservice oftare än så.

växlarna borde ju gå att få ordning på enkelt. Frågan är vad en full service på dämparna kostar. Troligen smärtsamt på en 2015.

Ingen expert på området MTB, men förutom möjligen dämparna räcker nog en allmän service väldigt långt. Minst 1 500 kr går det på. Kedjor varar inte hur länge som helst. En mek blir strålande glad om cykeln är ren och snygg, utan att vara avfettad.

Hej,

Skulle själv sålt och köpt nytt; kör själv denna som
”allround-mtb”, är väldigt nöjd och finns till bra pris i olika färger storlekar här

Lycka till!

Jag fick tag i en utbytesbrain till min Epic från 2017 för några (2-3?) år sedan, går nog fortfarande. Men det var dyrt och det finns så mycket trevligare och mångsidigare nya cyklar att lägga pengarna på än en gammal Epic.

MTB från den tiden har daterad geometri. De flesta MTB från kring 2021 har flackare vinklar och längre reach som gör de mycket mer kapabla i stök och utför. Nu behövs det inte riktigt kring Västerås, men om du kör bikepark då och då är modern geometri trevligt. Det är en anledning att investera i en ny cykel isf i att fixa den gamla.

Om man ska göra det själv, vad kostar verktyg och delar?
Brain och ett antal andra versioner är kluriga. Rockshock gafflar inte så mycket verktyg. Lite biltema och för charger ett luftningskit. Bak ska det vara lite klurigar vad jag förstått.

Delar utöver service kit är nog svårt?
Service kit för recon kostade 130 spänn men charger är väl runt 1000 lappen.

Lämpligen börjar man med halvservice. Väldigt enkelt

Min personliga åsikt är att om cykeln passar din åkning tycker jag du ska underhålla den. Inte lägga stora pengar men det kanske inte behövs. En kasett, kedja och framdrev av lite billigare slag och en växeljustering räcker för fungerande växlar om inget är trasigt.

Gällande dämpare med brain är jag dåligt insatt. Är funktionen bra på dämparen i övrigt och det bara är så att Brain är inaktivt som en vanlig dämpare räcker det säkert långt med en underbensservice med packboxar och foamrings och lite ny olja.

Jag är lite allergisk mot att alla hela tiden ska uppgradera till det senaste. Visst den är lite annorlunda mot vad cyklarna nu är. Men det gick super att cykla på den då och då gör det det nu oxå. Speciellt om den passar den terräng du kör. Kör du tuffare terräng och vill ha en annan typ av cykel är det en helt annan sak!

Många bra svar här, tack så mycket alla. Jag funderar såklart på nyare cykel (bl a Stumpjumper 15 comp alloy verkar finnas med bra pris just nu... 30k superpris?).
Får se om jag kan fixa växlar nog på nuvarande för att sälja den billigt så att jag slipper slänga den i så fall. Köpte den för 16k för 5 år sen, så skulle vilja få lite mer värde ur den.

Det var ingen som hade koll på bra serviceställe i Västerås för MTB? Cykloteket har tyvärr övergivit oss så vet inte jag skall kolla med Sportson eller liknande. Ska nog kolla med Velospeed på Hälla.

Så, lite saker jag kan kolla på:
  • Kolla med MK Cycling om det alls går att serva dämparna
  • Kolla med lokal service vad som går att göra med drivlinan

Du är väldigt vag i.din felbeskrivning.
En ny kedja löser inte växelproblem - växelproblem beror på att växeln inte rör sig som den ska i relation till kassetten och beror ofta på:
- böjt växelöra = bakväxeln får en felaktig position i relation till kassetten
- vajer/ hölje, dvs. av någon anledning är det onödig friktion i systemet och därför rör sig inte växeln som den ska
- felaktigt justerade ändlägen, men då brukar det innebära att kedjan hoppar av kassetten (oftast inåt) eller att man inte kommer åt högsta / lägsta växeln
- stela länkar i kedjan
- böjd eller på annat sätt skadad bakväxel
- trasigt reglage

Att fixa drivlinan behöver inte bli särskilt dyrt om du gör det själv och det är nog så nyttigt att lära sig hur växlar funkar.

Framdämpare är rätt enkelt att göra en mindre service på också. Ska du gå loss på kompressionsenheten behövs specialverktyg / tekniskt mer krävande.

Cykeln i sig är tyvärr inte värd mycket idag. Ska du lämna in den för att serva dämpare och fixa växlar har du snart lagt met pengar på den än den är värd.

Funkar dämparna hyfsat hade jag lagt min energi på att själv försöka fixa växlarna (happy hjälper) och cykla på den så länge det är kul för att sen satsa på.en ny hoj om intresset håller i sig.
-

Tillbaka
Topp