Vad behöver jag för att göra en monstercross

pennan

Aktiv medlem
Har en gammal HT med hydrauliska skivbromsar, 1x10 xt grupp.
Jag undrar vad det behövs för att göra den till en monstercross?
Gravelstyre har jag.
Kan jag ha kvar min bakväxel?
Vill bara ha en funkis växel/broms behöver inte vara det bästa, långt ifrån.

Har en gammal HT med hydrauliska skivbromsar, 1x10 xt grupp.
Jag undrar vad det behövs för att göra den till en monstercross?
Gravelstyre har jag.
Kan jag ha kvar min bakväxel?
Vill bara ha en funkis växel/broms behöver inte vara det bästa, långt ifrån.
Det bestämmer du helt själv; hur du vill utrusta den och vad du vill kalla det färdiga resultatet. Bara du blir nöjd.
FB_IMG_1784408552981.webp

En elegant lösning:
Growtac Control Levers - https://growtac.com/eng/products/equal-control-lever-list/
Ett slags friktionsreglage som funkar med det mesta i växelväg.

Kompletteras med ett par BB7 mekaniska skivbromsok. Då behöver du bara byt två grejer.

Reglagen kostar dock en slant och är svåra att få tag på.

Enklast / mest ekonomiskt är nog att hitta en mekanisk minigrupp och byta kassett+ bromsar + reglage+ bakväxel + kedja så kommer den nog sluta som 10-11 eller 12 delad. Finns också billiga kinaalternativ Typ LTwoo GRT. Kan du hitta för runt 2000 kr, komplettera med kassett + kedja så är du hemma under 3000 kr och har en modern 12 delad drivlina.

Vevar och framdrev kan du ha kvar men kanske vill byta till lagom drev för nya utväxlingen.

En elegant lösning:
Growtac Control Levers - https://growtac.com/eng/products/equal-control-lever-list/
Ett slags friktionsreglage som funkar med det mesta i växelväg.

Kompletteras med ett par BB7 mekaniska skivbromsok. Då behöver du bara byt två grejer.

Reglagen kostar dock en slant och är svåra att få tag på.

Enklast / mest ekonomiskt är nog att hitta en mekanisk minigrupp och byta kassett+ bromsar + reglage+ bakväxel + kedja så kommer den nog sluta som 10-11 eller 12 delad. Finns också billiga kinaalternativ Typ LTwoo GRT. Kan du hitta för runt 2000 kr, komplettera med kassett + kedja så är du hemma under 3000 kr och har en modern 12 delad drivlina.

Vevar och framdrev kan du ha kvar men kanske vill byta till lagom drev för nya utväxlingen.
Mekaniska skivbromsar då? Jag antar att hydraliskt kostar väldigt mycket mer?

Tillbaka
Topp