StaffeOberg
Medlem
TCR 2026 - Transcontinental Race no 12
Det är väl slutklämmen på Mjölkvegen? Man kommer ut vid Beitostölen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns det andra vägar som uttryckligen är förbjudna, t.ex. de som de inte får cykla på enligt trafikreglerna i respektive land? Jag tänker t.ex. på E6.Kanske har den nämnts men hittade denna som kan vara av intresse (o/tillåtna vägar etc):
Så är det! Lokala regler gäller. Så är det enligt lag/skyltar otillåtet att cykla, så är det förbjudet i tävlingen också.Finns det andra vägar som uttryckligen är förbjudna, t.ex. de som de inte får cykla på enligt trafikreglerna i respektive land? Jag tänker t.ex. på E6.
3an Nicolas Chatelet, inga resultat förutom en start tidigare i TCR 2025, där han cyklade hela sträckan men blev diskad
Ser ut som Moss-Horten färjan är dit det siktas, det är väl lite långt söderut för en sväng runt?Får man ta färja över Oslofjorden? Vill minnas att jag läste något i stil med det. Någon som har koll?
Sandefjord till Strömstad är ju ett annat alternativ, men jag vet inte hur turtätheten är.Får man ta färja över Oslofjorden? Vill minnas att jag läste något i stil med det. Någon som har koll?
Ändå lite udda med TCR och dessa färjejakter (som sannolikt blir avgörande) kan jag tycka men visst, det blir ju som tävlingar i tävlingen.Han verkar pressa på rätt hårt. Men hinner man med en kvällsfärja i t.ex Trelleborg som ingen annan hinner med får man ju många timmar "gratis" mot resten av deltagarna.
Verkligen, Trelleborgfärjan skaver av en hel del km inkl möjlighet till vila och mat.Jag tycker ändå att färjorna i årets upplaga är ganska tidigt i loppet. Och med god turtäthet. Det var värre förra året!
De hade ju kunnat tvingat alla att ta Helsingborg-Helsingör så hade det blivit mindre påverkan men antagligen längre cykling.
Kolfiberstyre med alu raisers och tempopinnar brukar kunna ta rejält med stryk på en sådan här färd. Medan aluminium mot aluminium klarar sig bättre. Inte kul att ha ett trasigt styre, lätt att ramla på många ställen och ofta dåliga vägar med mycket gropar och slag som ökar belastningen och slitaget. Pinnarna kan dock vara i kolfiber.Gemperle kör sin vanliga strategi - ösa på så hårt det bara går i början för att sätta ribban.
Intressant att han kör på "basic" grejer som alustyre och Profile clip ons trots att han rimligtvis borde kunna få tag på betydligt mer fancy grejer via Scott / Syncros.
Verkligen, Trelleborgfärjan skaver av en hel del km inkl möjlighet till vila och mat.
Får dom ha hytt, var det inte ngn regel som förbjöd hytt förra året på färjan Italien-Albanien?
Han gjorde en uppdatering på sin Insta där han pratade om att han nu skulle försöka snitta 30 för att hinna med nästa färja. Så inte omöjligt att det är den färjan han försöker hinna med.Blir det 22:45-färjan från Ystad i morgon för tätgruppen i morgon? Eller väljer de en annan väg? Hur många hinner med den i så fall? 13:00 blir nog för svårt för RG att hinna med, skulle behöva ha snitt på närmare 30 km/h (ruttning via Google).
Det känns tufft med tanke på motvinden, men det är ju inte jag som ska cykla. Hinner han med den rycker han rejält mot de övriga, skulle innebära ca. 10 timmars ledning.Han gjorde en uppdatering på sin Insta där han pratade om att han nu skulle försöka snitta 30 för att hinna med nästa färja. Så inte omöjligt att det är den färjan han försöker hinna med.
Verkar bli kusten. Iaf är han söder om där google tyckte han skulle svänga.Förstår inte riktigt varför google tycker att inlandsvägen är 1 timme snabbare.
Visa bilaga 842593
Tycker att kustvägen ser plattare ut. Han har knappt 20 timmar på sig, blir kul att se vilken väg han tar.
Så här blir det när jag testar:Förstår inte riktigt varför google tycker att inlandsvägen är 1 timme snabbare.
Visa bilaga 842593
Tycker att kustvägen ser plattare ut. Han har knappt 20 timmar på sig, blir kul att se vilken väg han tar.
Var det inte Ystad han skulle sikta på?Så här blir det när jag testar:
Visa bilaga 842609
Borde vara så och ser så ut, dessutom var kustvägen 1 km kortare där jag kollade ifrån. Så skumt att google räknar inlandsvägen som snabbare.Det är väl rätt många fler uppförsmeter i inlandet?
Visst är det så, och då får även jag upp att inlandsvägen är snabbare.Var det inte Ystad han skulle sikta på?
Sen kan det vara så att det bara skiljer sig två minuter men pga avrundningsregler rapporteras det som 1 timme skillnad. Men ändå skumt.Visst är det så, och då får även jag upp att inlandsvägen är snabbare.
Somna inte, håll dig vaken och upplev det exotiska tillfället!Snittar han 30 och siktar på kusten borde han passera Gamlestan vid midnatt ungefärish. Får se om jag orkar hålla mig vaken och agera hejarklack.