Däck, P-zero race, vill inte "bädda sig" i fälgen.

dejv

Medlem
Söker stöttning i mitt däck/hjulproblem.

Har idag kämpat för att få på ett par Pirelli P-Zero 40/622 på mina Rar even 24 (hooked).
Aldrig varit med om mer svårflörtade däck men till slut gick det, dock med slang i framhjulet, bak lyckades jag lösa med golvpump & utan slang.

Saken är att på framhjulet vill inte däcket bädda in sig ordentligt utan den linje på däcket som brukar vara någon mm från fälgkanten som visar att det "ploppat i" går till del innanför fälgkanten.

Har använt vatten med diskmedel i, masserat däcket och pumpat så hårt jag vågar men det vill fortfarande inte "knäppa till" och lägga sig.

Ska låta däcket vara nu över natten så får jag se i morgon men vad tror ni; kommer det tänja sig lite och ploppa i och vågar man cykla på det trots att det inte sitter helt som det ska?

Finns det något annat jag kan pröva?

Hoppas jag gjort mig förstådd & i morgon bifogar jag gärna bilder om det kan hjälpa.

/David

Ibland är det kärvt... 😬

Hur många bar har du tryckt i?

Har du pumpat utan ventilkägla?
Pumpat till ~4,5bar. Däcket har ett max på 5 för hooked fälg, hjulet något oklart.

Nu på morgonen är det fortfarande ca 30% av däcket, på varje sida, som inte bäddat in sig..

Ja, försökte först att sätta det utan slang med kompressor men det ville inte, nu är det slang i.

Vill helst inte ta av det igen med tanke på hur stökigt det var men funderar på om det går att tänja däcket något för att få ordning på det..

Jag har nog aldrig lyckats "massera det på plats", utan man brukar få börja om från början.
Ordentligt med nåt som smörjer och sen pumpa, och när man börjar närma sig maxtryck pumpa försiktigt.

Tänk på att din manometer med största sannolikhet visar fel åt nåt håll, respektive att däck / fälg är testade i regel till 120-150% av angivet maxtryck, så lite marginal finns det.

Jag hade börjat på nytt, i ett normaltempererat rum (dvs. inte stå i direkt solljus), smort in så in i bänken, och sen pumpat upp och vill det fortfarande inte poppa vid 4,5 hade jag fortsatt pumpa ett pumptag i taget till 5 bar. Har det inte poppat då, brukar jag ibland back av lite och släppa upp, och göra om samma resa igen och sakta pumpa upp.
Jag hade inte dragit mig för att pumpa något förbi 5 bar på pumpmanometern heller, men liiiite i taget, och väntar man några sekunder mellan varje pumptag brukar det efterlängtade poppet komma smygandes :)

När däcket väl är på plats, släpp ut trycket så du inte låter det stå "maxxat" och som sagt, undvik direkt solljus / stora temperaturskiftningar så du inte lägger ett fullpumpat däck i en varm bil och drar iväg :)

Jävligare däck än pirelli på lvg vet jag inte om det finns. Det är så jag längtar efter contis 23mm tubdäck..
Men det går med sån däcktång att dra upp det sista av däcket på kanten. Nu är det ju få som har en sådan, men ändå 🙃

Det är ju några proffslag som kör pirelli, undrar vad för knep dom har

Har wtb däck på wtb fälg som uppför sig precis på samma sätt. Nu sist så monterade jag däcket och sedan tog jag sealant och la på fälgkanten hela vägen runt. Pumpade upp till typ 3,5 och sedan studsade däcket där det inte poppat. Pumpade sedan till 4,0 och gjorde likadant. Det funkade. Sen kanske det var tur men jag tror att något som det glider på och att bråka lite med det så att det rör sig är en bra kombo

Mina P-Zero satte sig fint utan issue.
När jag tidigare haft problem med andra märken har det funkat att cykla några hundra meter på en småskumpig grusväg, pumpa, cykla, pumpa, osv. Så det får röra lite på sig.

Slangen hjälper till att klämma däcket i sida och motverka poppet (lite).
Montera tubeless med Schwalbes monteringsvätska så funkar det.
Då sitter dessutom däcket kvar i position vid ev punka och kanar inte ner som med fattigmansdiskmedel.

Pirelli har för mig alltid varit ganska jobbiga att få på, men å andra sidan busenkla att poppa ut (slanglöst). P-zero SL-R som jag monterade för någon dag sedan var förvånansvärt enkla dock. Kunde till och med få på dem utan verktyg.

Hur ser tejpen ut? Inget strävt fälgband eller dylikt som kan skapa problem?

Tack alla för tips, nu sitter framdäcket. Iofs med slang vilket inte var planen men det får duga i dagsläget, tänker att det kanske kommer anpassa sig till hjulen och vara lite lättare att få på/av i framtiden.

Löste det iaf genom att släppa ut luften och pensla med bodylotion mellan däck och fälg sen pumpade jag försiktigt upp till nästan 5bar då dom ploppade på plats.

Nu ska bakdäckt, som för övrigt inte läckt något på ett dygn trots avsaknad av TL-gegga, stansas sen får det bli premiärtur 😊

Jävligare däck än pirelli på lvg vet jag inte om det finns. Det är så jag längtar efter contis 23mm tubdäck..
Men det går med sån däcktång att dra upp det sista av däcket på kanten. Nu är det ju få som har en sådan, men ändå 🙃

Jag kör Pirelli D-A C50. Klockers!

Jag kör med ett par "PIRELLI P ZERO™ Race TechBELT 127 TPI SmartEVO 700C x 28" på DT Swiss ERC1400. De nästan ramlade på av sig själva.

Tillbaka
Topp