[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det tittas ju inte på alla bilar i a, kameran triggas ju bara av de som faktiskt kör för fort. I b måste du ju aktivt titta på alla bilar för att via databas identifiera de som inte är besiktigade. Det är en ganska stor skillnad.
Spontant låter det ganska oskyldigt med b men övervakning är alltid en risk.

Sen tror jag att ytterst få dödsfall har med några obesiktigade bilar att göra.

Det är ganska många år sedan som polisbilarnas kameror som automatiskt kontroller om en bil är besiktad, skattad, efterlyst m.m. togs i bruk.
Vet inte hur stor skillnad i integritet jag tycker att det är att en stolpe gör samma jobb.
Fast vi har ju kommit fram till att det knappt finns några polisbilar. Fartkameror däremot...

I övergången från statlig till privatiserad besiktning fungerade inte det. Då körde jag med körförbud i tre månader 😳
Får erkänna att jag ignorerade att sånt mail för ett antal år sedan, tiden passade inte, och glömde bort det. Kom dock på det dagen innan körförbud och bilen blev stående en vecka på semestern. Lite surt.

Visst behövs det kontroll, men Om vi bygger upp en enorm övervakningsinfrastruktur bara för att sätta dit ett relativt litet antal obesiktade bilar öppnar vi dörren för ett samhälle där all rörelse registreras. .

Edit: håller med makten att mera närvaro av farbror blå i trafiken isåfall hade varit bättre.
Ja mer farbror blå har garanterat bättre på de flesta sätt.

Sen tycker jag i motsats till många att trafiken funkar bra. Undviker man bara större städer och Mora är det inga problem. De flesta kör väl helt ok. För mycket bilar blir problem bara

Det finns risker med ändamålsglidning. Även om jag kan tycka att det är ok att skicka brev/böter till de som kör obesiktat, så är det som nämnts ovan en ändring som troligen gör att bilder på alla bilar som passerar skickas in. Det ger i sin tur fler möjligheter till användning.

Ett exempel på detta är de vägavgiftskameror som finns lite här och var. När de infördes så var uppgifterna strikt sekretessbelagda och kunde enbart användas för att skicka ut avgiften. Numera kan även Polisen och SÄPO begära ut uppgifter för att kunna utreda eller förebygga brott.

Även FRA-lagen har haft en ändamålsglidning som gör att det ursprungliga "enbart yttre hot" har luckrats upp.

So far so good, det är ju jättebra att kunna ta hjälp för att kunna lösa och förebygga brott. Terror attacken på Drottninggatan är ett sådant exempel där polisen med hjälp av övervakningskameror kunde gripa gärningsmannen snabbt.
Med hjälp av AI kan detta bli mycket effektivare.

Plötsligt får vi en regering som inte drar sig för att glida lite mer på ändamålen, och inte drar sig för lite övervakning och definierar vad som är "farlig verksamhet" på ett sätt som inte rimmar med de värderingar vi är vana vid. Vad jag förstår är tyskarna väldigt restriktiva mot sådant här för att de har Gestapo och Stasi i relativt färskt minne.

Personligen är jag kluven till det här. Ja, jag tycker att vi behöver "ta i lite" för att kunna nå den allvarliga brottsligheten som förekommer (jag räknar inte körande med obesiktade bilar till det).
Men jag är inte helt obekymrad över vad det KAN leda till i förlängningen.

Det finns risker med ändamålsglidning. Även om jag kan tycka att det är ok att skicka brev/böter till de som kör obesiktat, så är det som nämnts ovan en ändring som troligen gör att bilder på alla bilar som passerar skickas in. Det ger i sin tur fler möjligheter till användning.

Ett exempel på detta är de vägavgiftskameror som finns lite här och var. När de infördes så var uppgifterna strikt sekretessbelagda och kunde enbart användas för att skicka ut avgiften. Numera kan även Polisen och SÄPO begära ut uppgifter för att kunna utreda eller förebygga brott.

Även FRA-lagen har haft en ändamålsglidning som gör att det ursprungliga "enbart yttre hot" har luckrats upp.

So far so good, det är ju jättebra att kunna ta hjälp för att kunna lösa och förebygga brott. Terror attacken på Drottninggatan är ett sådant exempel där polisen med hjälp av övervakningskameror kunde gripa gärningsmannen snabbt.
Med hjälp av AI kan detta bli mycket effektivare.

Plötsligt får vi en regering som inte drar sig för att glida lite mer på ändamålen, och inte drar sig för lite övervakning och definierar vad som är "farlig verksamhet" på ett sätt som inte rimmar med de värderingar vi är vana vid. Vad jag förstår är tyskarna väldigt restriktiva mot sådant här för att de har Gestapo och Stasi i relativt färskt minne.

Personligen är jag kluven till det här. Ja, jag tycker att vi behöver "ta i lite" för att kunna nå den allvarliga brottsligheten som förekommer (jag räknar inte körande med obesiktade bilar till det).
Men jag är inte helt obekymrad över vad det KAN leda till i förlängningen.
Alla system som kan missbrukas kommer att missbrukas.

Det är bara en fråga om när och om den som missbrukars vilja linjerar med din egen. Med det sagt känns det lite hopplöst att ens försöka hålla emot.

Alla system som kan missbrukas kommer att missbrukas.

Det är bara en fråga om när och om den som missbrukars vilja linjerar med din egen. Med det sagt känns det lite hopplöst att ens försöka hålla emot.
Men innebär det att du vill avveckla alla existerande mänskliga system? Vissa kanske ger mer nytta än kostnad (i vid mening) även vid ett missbrukande som man försöker hålla till ett rimligt minimum?

Men innebär det att du vill avveckla alla existerande mänskliga system? Vissa kanske ger mer nytta än kostnad (i vid mening) även vid ett missbrukande som man försöker hålla till ett rimligt minimum?
Jag säger öht inte att detta är en mall för hur man skall agera.
Bara en sak att räkna med när man ger större makt till någon.
Att backa är som bekant i princip omöjligt.

Hur mycket ingrepp i pesonliga integriteten som är acceptabelt är en banansgång som beror på omständigheterna. Med den kraftiga ökning av grov organiserad brottslighet vi sett, tycker jag det är det motiverat att öka myndigheternas möjligheter och resurser att bekämpa denna.
Ändamålet helgar medlen. :)

Hur mycket ingrepp i pesonliga integriteten som är acceptabelt är en banansgång som beror på omständigheterna. Med den kraftiga ökning av grov organiserad brottslighet vi sett, tycker jag det är det motiverat att öka myndigheternas möjligheter och resurser att bekämpa denna.
Ändamålet helgar medlen. :)
Ja, att bekämpa den organiserade brottsligheten är väl anledningen till varför infrastrukturen nu byggs upp, och så länge som demokratiska partier (som L, M, S, C, MP, V, och Kd) har makten så känner jag mig ganska trygg att den inte kommer att missbrukas allt för mycket. 👍

Tjena!

Jag tycker jag ser polisbilar rätt ofta, rullar mycket mer civiliare nuförtiden.
Blev för ett tag sedan förbannad på en XC60 som körde som en idiot. Ni vet en sån där som blir galen för att man råkade komma före i blixtlåset, antagligen pga för mycket testosteron, och då lägger sig precis bakom för att sedan blåsa om när det nästan finns utrymme bara för att visa att han skall vara före. Vad såg jag när han blåste om (men inte riktigt lyckades så vi låg bredvid varandra några sekunder)? Det var en civilare.
Finns alltså idioter även i blåljusbilar tyvärr. Även om det må vara ovanligt.

Jag får mail från Bilprovningen i god tid om att det är dags att besikta bilen samt förslag på tid. Dessutom rabatt om jag väljer den föreslagna tiden. Lösningen finns alltså men kräver väl att man uppger sin mailadress.

Edit: inte riktigt samma sak men ett sätt att förekomma…
Jag har en bil som skall besiktas i september.
Tror jag fått tre eller möjligen fyra riktiga fysiska brev senaste veckan. Utan överdrift är minst hälften av de brev som kommit under den veckan förslag på besiktningstid.
Om man inte har hemlig adress el dyl måste man alltså jobba rätt hårt för att missa den.

Jag har en bil som skall besiktas i september.
Tror jag fått tre eller möjligen fyra riktiga fysiska brev senaste veckan. Utan överdrift är minst hälften av de brev som kommit under den veckan förslag på besiktningstid.
Om man inte har hemlig adress el dyl måste man alltså jobba rätt hårt för att missa den.
Jag har inte fått en ”påminnelse” på två år.

Men däremot får man ett meddelande om körförbud när man inte besiktat i tid 😛

Lite på tangenten, men det kanske finns folk här (looking at you @Kneecap :-)) som vet vad som gäller. Frågan lyder kort:

- Kan jag köpa en tyskregistrerad bil i Sverige?

Lite längre:

Jag vil köpa en bil från Tyskland. Har kollat upp hur man gör med exportskyltar och interimförsäkring där och ursprungskontroll samt regbesiktning här. Men jag skulle kunna ha alternativet att ägaren kör bilen hit och vi gör upp affären här. Skulle det underlätta eller försvåra eller tom omöjliggöra affären? Jag antar att för ägaren är det bara att skruva loss regplåtarna och jazza in på ett bilregistreringskontor hemma med dessa och köpekontraktet för att regga av bilen där efter hemkomst. Men här, kan jag köra bilen till ursprungskontroll och regbesiktning utan skyltar? Eller ska jag fixa det medan tyska skyltarna fortfarande är på? Finns det fler fallgropar? Ni får gärna spekulera (det är ändå happy vi snackar om), men markera gärna hur säker du är på det du säger :-)

Senast ändrad:
Tjena!

Du behöver inte skyltar för att göra ursprungskontroll och regbesiktning. Bara se till att alla papper är korrekta.
Sen vad det gäller köp av tysk bil i Sverige har jag inte en susning om vad tyska lagar säger.

Ett litet sidospår, men i Tyskland följer inte reg.numret bilen. Säljer du bilen får den ett nytt reg.nummer.
Om jag fattar det rätt beror det lite på, om bilen stannar inom samma "län" kan den få behålla skyltarna, men inte nödvändigtvis. Men det har väl inte med mitt fall att göra ändå, jag tänker inte köra den tyskskyltad.

Lite på tangenten, men det kanske finns folk här (looking at you @Kneecap :-)) som vet vad som gäller. Frågan lyder kort:

- Kan jag köpa en tyskregistrerad bil i Sverige?

Lite längre:

Jag vil köpa en bil från Tyskland. Har kollat upp hur man gör med exportskyltar och interimförsäkring där och ursprungskontroll samt regbesiktning här. Men jag skulle kunna ha alternativet att ägaren kör bilen hit och vi gör upp affären här. Skulle det underlätta eller försvåra eller tom omöjliggöra affären? Jag antar att för ägaren är det bara att skruva loss regplåtarna och jazza in på ett bilregistreringskontor hemma med dessa och köpekontraktet för att regga av bilen där efter hemkomst. Men här, kan jag köra bilen till ursprungskontroll och regbesiktning utan skyltar? Eller ska jag fixa det medan tyska skyltarna fortfarande är på? Finns det fler fallgropar? Ni får gärna spekulera (det är ändå happy vi snackar om), men markera gärna hur säker du är på det du säger :-)
Du behäver tyska registreringshandlingar i original, samt detaljerat kvitto med chassienummer, datum, säljarens och köparens namn med underskrifter.

Hade det varit OK om man använde trängselskatt-kamerorna till besiktningsövervakning?
Nu börjar Classic Car Week vilket betyder att 30.000 raggare invaderar Rättvik (med under 5.500 invånare) och ~100 poliser skall hålla ordning på dem
Rättvik_ClassicCarWeek.webp

Men poliserna skall inte enbart hålla ordning på raggarna och dämpa fyllan,
även bilarna kan komma att kontrolleras
"Även trafikpoliser med besiktningsförordnande kommer att finnas på plats och göra flygande besiktningar. Brister på fordonen kan leda till böter eller körförbud."

REDIGERAT: Korrigerade siffrorna

Senast ändrad:
Nu börjar Classic Car Week och 10.000 raggare invaderar Rättvik och ~100 poliser skall hålla ordning på dem
Visa bilaga 843082

Men poliserna skall inte enbart hålla ordning på raggarna och dämpa fyllan,
även bilarna kan komma att kontrolleras
"Även trafikpoliser med besiktningsförordnande kommer att finnas på plats och göra flygande besiktningar. Brister på fordonen kan leda till böter eller körförbud."
Äntligen är de här, som vi har längtat!

Fast du verkade mest ha problem med vad som triggar avbildandet:

"Den stora skillnaden är att i a tas en bild NÄR någon gjort fel och i b tas en bild oavsett
Jätteskillnad i min bok"

Trängselskattskamerorna håller ju ändå på att ta bild och slå i databaser.
Ja, det är en gråzon.
Jag stöter på övervakningsliberaler då och då och jag förstår att det uppstår dilemman och gråzoner väldigt lätt eftersom det är ett komplext område.
En sak är dock given. Om ändamålen hälgar medlen eller ej är högst personligt.
För egen del anser jag att övervakning i förebyggande syfte inte har plats i en demokrati och bör minimeras.

Det var hemskt att bara åka via leksand idag så rättvik kommer man undvika i en vecka nu
Den där med bakluckan öppen såg jag i Bollnäs idag, eller så var det ett likadant vrak, på väg in till ICA Maxi. Aktern slog i asfalten flera ggr… Hoppas de bara skulle proviantera för vidare färd mot Rättvik.

Roomstern gick igenom med blanka papper igen. Men jag lyckades åstadkomma detta på väg dit:
1000022270.webp

Jag antar att ett så stort hål går inte att laga?

Tjena!

Som det ser ut så räcker det med ett däck. Verkar vara gott om mönster kvar och det sitter på icke drivande axel vilket gör att det spelar ingen större roll om det skiljer några mm i diameter.
Problemet är nu att just det däcket i den dimensionen verkar inte finnas kvar längre :-( (Michelin energy saver + 195/55 R15) Iaf lyckas jag inte hitta den. Räcker det med 2 likadana däck på en axel (dvs 2 nya däck) eller måste alla 4 matcha (4 nya däck) ? Jag antar att ingen här har en lagom sliten sån liggande hemma i garaget :-)

Problemet är nu att just det däcket i den dimensionen verkar inte finnas kvar längre :-( (Michelin energy saver + 195/55 R15) Iaf lyckas jag inte hitta den. Räcker det med 2 likadana däck på en axel (dvs 2 nya däck) eller måste alla 4 matcha (4 nya däck) ? Jag antar att ingen här har en lagom sliten sån liggande hemma i garaget :-)

Tjena!

Det är ju inget måste att ha samma märke och modell på däcken, finns massor av däck att få tag på i den dimensionen.
Frågan är också hur gamla däcken är? Står fyra siffror in en oval någonstans på däcket. Första två är vecka och andra är år som dom är tillverkade. Är dom två sista siffrorna lägre än 2018 så är det hög tid att byta oavsett.

Lite OT.
Olycka mellan en EPA och en dam i vanlig bil. Damen hade stått och skällt på den stackars grabben som körde epan. Hoppas att hon bad om ursäkt när hon fick förklarat för sig att hon själv hade brutit mot högerregeln.
Skall man skälla ut folk är det bra att ha på fötterna.

Lite OT.
Olycka mellan en EPA och en dam i vanlig bil. Damen hade stått och skällt på den stackars grabben som körde epan. Hoppas att hon bad om ursäkt när hon fick förklarat för sig att hon själv hade brutit mot högerregeln.
Skall man skälla ut folk är det bra att ha på fötterna.
Högerregeln? Är inte den frivillig? Störst-och-rakast-väg-kör-först-regeln verkar de flesta trafikskolor lära ut

Högerregeln? Är inte den frivillig? Störst-och-rakast-väg-kör-först-regeln verkar de flesta trafikskolor lära ut
Det gäller i Göteborg iaf.

Blir lika ställd varje gång jag är på vischan och någon stannar för mig i onödan.

Eller, det är nog mest i Småland.

Fast körskolan lärde nog ändå ut högerregeln.

Tjena!

Min åsikt är att högerregeln borde vara gälla i fyrvägskorsningar. I T-Korsningar finns det ingen logik alls i att ha den.
Jag var bilburen tonåring en gång i tiden i Mariestad och funderade då ibland på vad som skulle hända den dagen nån fick för sig att följa högerregeln här:

SmartSelect_20260731_202752_Maps.webp

Det tråkiga med högerregeln är att man ofta inte kan veta om den gäller eller inte, eftersom eventuella väjningspliktskyltar och hajtänder inte pekar mot den som kör på den större vägen (som i de tveksamma fallen alltså inte är huvudled). Det blir inte ett dugg roligare av att man som icke lokalbo ofta inte har en aning om vad fan som är en "utfart" (där utfartsregeln gäller istället) eller inte. Det ser man ofta först när man är mitt för, och då är det för sent.

Högerregeln borde bara gälla uppenbart lika stora vägar. Det är knappt nån som gör rätt när så inte är fallet ändå, så det är bara förvirrande att ha en regel som ingen följer.

Edit: Eller så bör det sitta en "kryss"-skylt i alla korsningar med högerregel där det är det minsta oklart att det är just högerregeln som gäller. Fattar inte varför man ska behöva sitta och gissa om nåt så viktigt.

Tillbaka
Topp