Hjul till Canyon Endurace Allroad

Hej,

har nyligen börjat med lvg-cykling och har införskaffat det viktigaste till cykeln (ljus, verktyg, hållare mm). Kör just nu på orginalhjulen (Alexrims GX26P) med 40mm graveldäck men har funderat på att skaffa ett par aero hur i kolfiber då jag hört att det är ett av de bästa kr per prestanda uppgraderingar man kan göra efter däck/slang. Har inte vägt själv men enligt internet väger orginalhjulen cirkus 2,2kg (oklart ifall inklusive kassett/bromsskivor).

Därav har jag kollat runt lite och sett att kolfiberhjul från erkända kinesiska tillverkare som Elite Wheels och Superteam Wheel är välrenommerade budgetalternativ. Exempelvis dessa från Superteam för 4,2k är intressanta. Vad är era erfarenheter med att inhandla hjul från kina? Skulle Superteam hjulen vara en stor/värd uppgradering mot mina nuvarande hjul? Eller vore det att köpa grisen i säcken?

Har även fråga gällande frihjulkompabilitet med min kassett och Superteam hjulen då kassetten är en CS-LG300-10 och därmed verkar klassas som HG Spline M medan Superteam hjulen enbart stödjer HG spline L (men att med en 1,85mm lower spacer kan jag "uppgradera" till rätt frihjulstyp). Shimanos kompatibilitetstabell och den specifika kassettens produktsida.

PS, tanken är att byta till TPU-slangar och slicks ifall det bli nya hjul, är även fattig student så budget ligger på max 5k).

Kr per prestanda i praktiken vet jag inte, men kr per fartkänsla absolut.
Lite att jämföra med en bil som får fler hästkrafter utan att för den delen få så mycket högre topphastighet. Acceleration är kul.

Jag är ledsen om jag låter negativ, men jag tycker att du bör nöja dig med att uppgradera däck (och slang) till de bästa och bredaste som får plats (den skall väl klara hela 40mm?), klarar du dig med 32mm är Conti GP5000 (slangversionen) ett bra och prisvärt alternativ, hos tex Rose kostar de under 490 SEK/däck
(de bredare versionerna av GP5000 är endera för tubeless eller punkteringsskyddade "vinterdäck" och då en hel del dyrare och även tyngre. Billiga och även bra TPU-slangar finns hos tex AliE
De 4,2kSEK för kolfiberhjulen bör du spara som en grundplåt till nästa cykel
Din Canyon Allroad kan du ha kvar som pendlare och kanske även som bikepackingcykel, Allroad skall ju ha fästen för skärmar.

Kr per prestanda i praktiken vet jag inte, men kr per fartkänsla absolut.
Lite att jämföra med en bil som får fler hästkrafter utan att för den delen få så mycket högre topphastighet. Acceleration är kul.
Ah jag förstår, antar att det är en försumbar skillnad med djupa hjul ifall man alltid cyklar i motvind (Linköping)?

Jag är ledsen om jag låter negativ, men jag tycker att du bör nöja dig med att uppgradera däck (och slang) till de bästa och bredaste som får plats (den skall väl klara hela 40mm?), klarar du dig med 32mm är Conti GP5000 (slangversionen) ett bra och prisvärt alternativ, hos tex Rose kostar de under 490 SEK/däck
(de bredare versionerna av GP5000 är endera för tubeless eller punkteringsskyddade "vinterdäck" och då en hel del dyrare och även tyngre. Billiga och även bra TPU-slangar finns hos tex AliE
De 4,2kSEK för kolfiberhjulen bör du spara som en grundplåt till nästa cykel
Din Canyon Allroad kan du ha kvar som pendlare och kanske även som bikepackingcykel, Allroad skall ju ha fästen för skärmar.
Ingen fara är ute efter andras åsikter så jag kan göra en bedömning. Just nu har kör jag Tufo Thundero HD och Schwalbe G-one RS pro i 40mm så har maxat utrymmet. Eftersom jag även kör gravel är tanken att köra orginalhjulen med nuvarande däck och köpa kolfiberhjul med slicks&tpu så jag kan byta hjulen beroende på vilken rutt jag vill köra. Verkar vara en populär kombo på YT och Reddit att köra kinahjul med just Allroaden. Men ska åtminstone uppgradera till TPU-slangar och kanske ett par GP500 eller Pirelli P Zero ifall jag inte köper nya hjul.

Ah jag förstår, antar att det är en försumbar skillnad med djupa hjul ifall man alltid cyklar i motvind (Linköping)?

Ingen fara är ute efter andras åsikter så jag kan göra en bedömning. Just nu har kör jag Tufo Thundero HD och Schwalbe G-one RS pro i 40mm så har maxat utrymmet. Eftersom jag även kör gravel är tanken att köra orginalhjulen med nuvarande däck och köpa kolfiberhjul med slicks&tpu så jag kan byta hjulen beroende på vilken rutt jag vill köra. Verkar vara en populär kombo på YT och Reddit att köra kinahjul med just Allroaden. Men ska åtminstone uppgradera till TPU-slangar och kanske ett par GP500 eller Pirelli P Zero ifall jag inte köper nya hjul.
Jag kör själv Kinahjul (Ican) på min räser och Hunt på min stålgravel. Båda har snabba däck, hjulen gjorde dem lite roligare. Men definitivt mer nice to have än need to have.

Noterat! Får fundera ett par varv ifall det är värt att investera i kinahjul..
Finns en tråd om Ican-hjul här nånstans, borde vara ganska sökbart.

Edit:

Senast ändrad:
Finns en tråd om Ican-hjul här nånstans, borde vara ganska sökbart.

Edit:

Tack för rekommendationen dock lite över min budget. Föll för SuperTeam hjulen iom allt är inkluderat i priset (import mm) jmf med om man köper EliteWheels via Aliexpress.

Tydligen vanligt problem att standardhjulens hubbar (Shimano TC500) börja glappa efter några hundra km (har 500km so far) så byter nog hjulen när det händer till Kina-hjul/DT Swiss E1800..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp