Skum punka... Bontrager XR1 20x2.25

swerider

Aktiv medlem
Tjena.

En tjejpolare till mig behövde nya/lite bättre däck på hennes vikcykel, det blev ett par Bontrager XR1, 20x2.25 (57-406) för en större volym luft.
Nu har hon kört ett litet tag, typ 3-5mil och fått 2 punkteringar på bakdäcket, i dag så fick hon hjälp av en mek på orten där hon är, det visade sig att korden inne i däcket nött
hål på slangen, ett tecken på överbelastning eller fabrikationsfel?
Screenshot 2026-08-08 at 15-57-52 Facebook.webp

Kan det vara. För stora däck, tänker jag, ty annars borde däck och slang snurra fint tillsammans.

Nu kan inte jag se hur det var eller på vilket ställe det hände, men man måste krama in däcken innanför fälgen, så det sitter jämnt. ...Ha inte för bråttom med att flänga däck: Snigeln med fina däck passerar haren medan den lagar punktering. ;-))

Som jag skrivit tidigare; ett tips gammalt som gatan men väl fungerande är att talka insidan av däcket med rikliga mängder. Det smörjar och hindrar friktion mellan däck och slang.
Om man nu envisas med att använda slang.

Känns underligt att väven i däcket är ytligt sticker ut och gör hål på slangen. Det har aldrig hänt mig och låter som ett fabrikationsfel. Är det möjligt att sandpappra bort den vassa delen som sticker ut eller att sätta en laglapp över?

Det här talkpulvret använder jag till slangar i däck. Dock lätt att förväxla med Myrr...

Babypuder går lika bra. Det är parfymerad talk. Då lukter det gott om hjulen.

Kan det vara. För stora däck, tänker jag, ty annars borde däck och slang snurra fint tillsammans.

Nu kan inte jag se hur det var eller på vilket ställe det hände, men man måste krama in däcken innanför fälgen, så det sitter jämnt. ...Ha inte för bråttom med att flänga däck: Snigeln med fina däck passerar haren medan den lagar punktering. ;-))
Inga problem med monteringen, däcket gled på med rimligt motstånd.

Tror inte talk hade hjälpt här...
Å (tjejkompisen):
"Hur som helst får jag hjälp med punkteringen i Järvsö.
Killen här visade mig att det blivit en massa småhål från metallkorden på insidan av däcket.
😠
Så nu får jag köpa ett (till) nytt däck."
Jag:
"Ovanligt att korden gjorde hålen, har inte hört talas om det..."

Å:
"Nej, men han visade, och metallen i däcket sticker ju verkligen ut."

Tror inte talk hade hjälpt här...
Å (tjejkompisen):
"Hur som helst får jag hjälp med punkteringen i Järvsö.
Killen här visade mig att det blivit en massa småhål från metallkorden på insidan av däcket.
😠
Så nu får jag köpa ett (till) nytt däck."
Jag:
"Ovanligt att korden gjorde hålen, har inte hört talas om det..."

Å:
"Nej, men han visade, och metallen i däcket sticker ju verkligen ut."

Tråkigt när man bara försöker hjälpa och lagt ner tid och energi och så blir det knas :(

Jag har inte varit med om det själv annat än med otroligt slitna billiga däck men skulle kunna tänka mig nåt i stil med:

- Däcket är tänkt till barn med 20” cykel där total systemvikt är ca 35 kg och där funkar det fint.

- Med en vuxen med kanske ryggsäck och matkasse så är systemvikten hög, kanske 100+ kg, och främst på bakhjulet och däcket klarar inte av att deformeras så mycket utan korden går sönder och gör senare hål i slangen?

Skulle vara intressant att titta, och känna!, hur insidan på bakdäcket är nu. Är det överallt eller på ett visst ställe?

Är det orsakat av smal fälg med brett däck som kränger vid svängar och orsakar skador på korden då?

Tråkigt när man bara försöker hjälpa och lagt ner tid och energi och så blir det knas :(

Jag har inte varit med om det själv annat än med otroligt slitna billiga däck men skulle kunna tänka mig nåt i stil med:

- Däcket är tänkt till barn med 20” cykel där total systemvikt är ca 35 kg och där funkar det fint.

- Med en vuxen med kanske ryggsäck och matkasse så är systemvikten hög, kanske 100+ kg, och främst på bakhjulet och däcket klarar inte av att deformeras så mycket utan korden går sönder och gör senare hål i slangen?

Skulle vara intressant att titta, och känna!, hur insidan på bakdäcket är nu. Är det överallt eller på ett visst ställe?

Är det orsakat av smal fälg med brett däck som kränger vid svängar och orsakar skador på korden då?
Däcket ligger i hennes bil så vi ska kolla på det när hon kommer hem, och jo vi visste om att det är ett däck för mindre cyklister men tänkte att med lugn körning och ett anpassat tryck i den stora luftkammaren så borde det fungerat. Jag har ingen uppgift om fälgbredd men jag upplevde att det inte var något onormalt.

Ledsen, men gled på är inte riktigt vad det handlar om. Det kan vara ett tecken på att däcken är för stora, men grejen med att krama in däcket innanför fälgkanten är, att det skyddar slangen, förhindrar "skevhet" och vara säker på att däcket når ända ner i rätt fälgspår. I värsta fall kan slangen bli klämd mellan däck och fälg, så när du pumpar...
Ha blott litet luft i när du kramar, gå hela varvet runt och ta andra sidan när däcket slutar liksom knaka. Det tar kanske femton sekunder per sida, men sen kommer ni att kunna lita på det väldigt, väldigt länge.

Tillbaka
Topp