Rädda böjd växelväxel genom att byta cage?

zinkpasta

Aktiv medlem
Är det nåt som är värt att ge sig på? Har två kassa XT-bakväxlar pga böjning (varav en bara hade levt ca 2h på cykel). Vad jag kan se är det ffa cagen som är böjd, men den är ju det mest uppenbara man ser.. Hur som helst, nån som lyckats få en böjd bakväxel att prestera bra igen genom att byta parallellogrammet, eller är troligtvis mer delar böjda, och det är bara att ge upp den tanken? Eller nåt annat hett knep?

Är det nåt som är värt att ge sig på? Har två kassa XT-bakväxlar pga böjning (varav en bara hade levt ca 2h på cykel). Vad jag kan se är det ffa cagen som är böjd, men den är ju det mest uppenbara man ser.. Hur som helst, nån som lyckats få en böjd bakväxel att prestera bra igen genom att byta parallellogrammet, eller är troligtvis mer delar böjda, och det är bara att ge upp den tanken? Eller nåt annat hett knep?
Testa att skruva loss cagen och rikta den.
Annars kanske någon har en defekt växel med rak cage att sälja. Till vissa växelförare finns cagen som reservdel.

På nåt sätt överlevde växelörat störande nog.. men det är ju ofta enkelt att rikta annars, mha verktyg. Men får väl ge mig på att försöka rikta cage också..

Här är ett exempel på böjd cage men intakt växelöra fö.

skulle dubbelkolla riktningen av växelörat först, med lämpligt verktyg, alltså med avmonterad växel.

när det är sagt har jag ett antal gånger både lagat cager, och böjt tillbaka dem. handkraft kan i många fall räcka.

det viktiga är att övre trisshjulet står korrekt. det nedre har större marginal, och står här och var även original lite random, särskilt på sram.

Jag har en fullt fungerande RD8000 som består av delar från två hårt körda växlar samt lite löst köpta reserver, har alltid gått att få ordning på utan problem.

Men just 11delade 8000-serien tycker jag är ovanligt lätt att få att fungera bra

Ja, robustheten i Shimanos 11-delade är en klar anledning till att jag klamrar mig kvar vid HG och vägrar 12spd, det är enkelt att justera in och klarar att vara ganska snett utan att strula. Men det finns uppenbarligen gränser där med. :-)

@kais01 Växelörat är bekräftat rakt (både med verktyg plus att det växlar finfint med ny bakväxel), men bra poäng att ffa fokusera på övre trissan.

Tror det är i första hand växelörat, i andra hand cagen och sällan resten av bakväxeln som blir skev. Värt att försöka böja tillbaka iallafall.
Min erfarenhet med moderna växelöron är att det är cage och växelns övriga delar, kanske 2/3 och 1/3 av gångerna vardera, men aldrig örat om det inte varit en katastrofal smäll.

Dvs det kan funka att rikta cagen.

Men 12-delad shortcage är också mer robust och svårare att slå i om man vill köpa sig mer fri från problemet.

Senast ändrad:
Jag har också riktat och köpt nya cagear till kraschade bakväxlar och på det viset återställt funktion. Tror även på en 12-delad mekanisk SRAM. Så jo, det kan vara värt att prova. Ofta kan man ju passa på att få på lite mer coolfiber på cykeln också om man vill unna sig.

Tillbaka
Topp