Shimano Deore bakväxel 6200 vs 7200? (clutch eller ej?)

johan12345

Aktiv medlem
Har dessvärre en dålig vana att köra sönder mina bakväxlar med jämna mellanrum. Kör man enduro/DH så är dom ju lite av en förbrukningsvara tyvärr (speciellt om man kraschar...) Så vill ogärna gå över Deore eller mostsvarande SLX med tanke på att jag kör sönder minst en bakväxel per säsong (ibland flera). (Eller så får jag sluta krascha...)

Nu har min nuvarande bakväxel (Deore RD-M6100-SGS) fått en sån rejäl smäll att den är bortom räddning. Frågan är då om jag ska satsa på Shimanos nyare versioner som väl kom alldeles nyss? Dvs 6200 och 7200. Skillnaden verkar vara att 6200 fortfarande har clutch medan 7200 har något slags nytt fjädersystem istället. Har inte varit superimponerad av clutchen om jag ska vara ärlig men har bara haft Shimano bakväxel på min mtb sen i höstas (har kört SRAM GX tidigare). När bakväxeln är helt ny brukar chainslap vara knappt hörbart men väldigt fort blir det väldigt sladdrigt på dom högsta växlarna (och detta trots korrekt inställd och servad clutch). Och ja, jag är fullt medveten om att clutchen måste servas med jämna mellanrum för att fungera optimalt men det har ärligt talat inte hjälpt i mitt fall.

Så frågan är om jag ska satsa på modellen utan clutch (dvs 7200) och hoppas att chainslapen är bättre på den? Nån som har egen erfarenhet av dessa och kan jämföra? Är det inte så att Shimanos dyrare bakväxlar numera saknar clutch dessutom? Vad är att föredra om man vill ha en så tyst och tålig växel som möjligt?

Hit me.

Recensioner på internet antyder att det nya fjädersystemet fungerar bra med short cage, men sämre än clutch för long cage. När grejerna är nya iaf. Det lär ju inte bli sämre på samma sätt som clutchen blir.

Det räcker inte för dig att spänna clutchen en aning då? Det brukar räcka lång för mig. Sen är det snarare axeln i växelns huvudpivot som rostar ihop efter någon vintersäsong och behöver service före clutchen.

Vore ju spännande om den billigare utan riktig clutch är bättre.
Förutom att serva clutch kan man ju spänna den

Recensioner på internet antyder att det nya fjädersystemet fungerar bra med short cage, men sämre än clutch för long cage. När grejerna är nya iaf. Det lär ju inte bli sämre på samma sätt som clutchen blir.

Det räcker inte för dig att spänna clutchen en aning då? Det brukar räcka lång för mig. Sen är det snarare axeln i växelns huvudpivot som rostar ihop efter någon vintersäsong och behöver service före clutchen.
Hade stora problem med chainslap på första bakväxeln i höstas. Spände clutchen men för min del gjorde det inte mer än marginellt i skillnad. Lät t.o.m. cykelverkstaden gå över den när jag hade hojen inlämnad för en annan grej. Den nuvarande har helt enkelt blivit sned efter en rätt rejäl krasch i Flottsbro.

Jag kör nu trådlösa XT kort modell (9-45) utan clutch och tycker att det funkar bra, absolut inte tyst, men lite bättre än min tidigare RD-M8000-GS

Trådlös har även fördelen att man lätt plockar bort dom och byter till parkhjulet med singlespeed.
Har dock nackdelen att man gråter om man kör av dom ändå.

nya designen skall väl hålla lite bättre om inte annat

Det hjälper dock inte när man kraschar sönder bakväxeln inom ett år. Jag tror att lösningen är att krascha bättre. Min son har på sommaren kraschad fyra gånger i park på stökiga, steniga leder utan att skada bakväxeln (men med flera skador på kroppen i form av skrapsår). Men kanske svårt att lära sig på ditt ålder ... Vi kör fo GX 11-delat. Lite kortare cage, om det spelar nån roll.

Det hjälper dock inte när man kraschar sönder bakväxeln inom ett år. Jag tror att lösningen är att krascha bättre. Min son har på sommaren kraschad fyra gånger i park på stökiga, steniga leder utan att skada bakväxeln (men med flera skador på kroppen i form av skrapsår). Men kanske svårt att lära sig på ditt ålder ... Vi kör fo GX 11-delat. Lite kortare cage, om det spelar nån roll.
Man kan ju också kvadda bakväxlar utan att krascha. De flesta av mina går åt vid andra tillfällen än när jag klotar. De flesta blir bara skeva och dåliga till slut men några går också katastrofalt av.

Man kan ju också kvadda bakväxlar utan att krascha. De flesta av mina går åt vid andra tillfällen än när jag klotar. De flesta blir bara skeva och dåliga till slut men några går också katastrofalt av.

Ja, sonens brukade ofta skar backväxel i sten när han körde 20" och 24", då är växeln och cagen mycket närmare marken. När han ramlade böjdes ofta växelorat, som jag så böjde tillbaka. Han har dock aldrig förstört en backväxel trots många islag och fall.

Hehe. Med tanke på hur bra din son är förvånar det mig inte att han även lyckas krascha utan att skada cykeln nämnvärt. Jag är dock inte bara en ganska medioker cyklist, jag är rätt usel på att krascha också! 😉

Men har faktiskt funderat lite på 11-delat. Tyvärr kräver det ju både ny kassett och nytt växelreglage så det blir ju en extra kostnad initialt (har dessutom precis bytt både kassett och kedja). Men kanske i framtiden. Verkar ju vara lite mindre känsligt när det gäller justering och om saker blir lite sneda.

Hehe. Med tanke på hur bra din son är förvånar det mig inte att han även lyckas krascha utan att skada cykeln nämnvärt. Jag är dock inte bara en ganska medioker cyklist, jag är rätt usel på att krascha också! 😉

Ja, det mestadels skojade. Dock riktigt bra att köra sig att ramla bra tidigt ålder.

Men har faktiskt funderat lite på 11-delat. Tyvärr kräver det ju både ny kassett och nytt växelreglage så det blir ju en extra kostnad initialt (har dessutom precis bytt både kassett och kedja). Men kanske i framtiden. Verkar ju vara lite mindre känsligt när det gäller justering och om saker blir lite sneda.

Jag är mycket nöjd att jag standardiserade alla mtb i familjen på gammal Sram 11-delat. Fyra cyklar vi har (haft) kam med det, tre byggdes från ram och på nyaste behövde jag byta. Enkelt att ställa i, kort cage och relativt tyst. Och då och då hittar man reservdelar med 50% rabatt på redan låga priser hos tysken. Reserv bakväxeln har nu åkt med på flera resor utan att behövas.

Om man behöver byta efteråt blir det dock dyrare. 12-delat kedja kan man behålla men då sparar man inte mycket.

Jag har bara provkört nya elektroniska XT utan clutch en tur, men helsicke vad kedjan fladdrade och lät. Inte imponerad. Gamla SLX 7100 som jag hade på min hardtail var tystare.

Kollade på brittiska mtb kanalen hmmm gmtb ? De testade nya Deore Xt som då är Grunden för Mtb cyklande sedan 80talet . Det var väl delade meningar där å jag hade satsat på en xt xtr slx före Deore .

Tillbaka
Topp