Vallåsen, the tråd

Vallåsen, the tråd
Fine by me
1774006055141.webp

Vallåsen, the tråd
Håller de inte på och bygger en xc-bana ihop med Buktens cykelklubb? Eller är det de 700m?

Undrar hur det funkar om man löser trailpass för att cykla upp till toppen själv, förväntar de sig ändå att man har fullface? Uppförsbacken är ju inte jätteskoj med den hjälmen på...

Vallåsen, the tråd
Undrar hur det funkar om man löser trailpass för att cykla upp till toppen själv, förväntar de sig ändå att man har fullface? Uppförsbacken är ju inte jätteskoj med den hjälmen på...
Skall man läsa det bokstavligen är det ju inte liftburen cykling... Men rimligen menar de krav på fullface i utförsleder. Det finns ju anpassade hjälmar och tom avtagbara hakskydd

Vallåsen, the tråd
Nu var det en del år sedan jag var på Vallis sist. Pga folkskygg så gillade jag nog det bäst när det var ankarlift och reservdels-container där 😆. Men, nu är det nog dags att fara dit och kolla läget igen. Vad tror ni, kommer det vara supermycket folk på måndag? Har det varit full rulle hela sommaren? Finns det något en 3,5 åring på springcykel kan hitta på när föräldrarna turas om i dh-spåren?

Vallåsen, the tråd
Nu var det en del år sedan jag var på Vallis sist. Pga folkskygg så gillade jag nog det bäst när det var ankarlift och reservdels-container där 😆. Men, nu är det nog dags att fara dit och kolla läget igen. Vad tror ni, kommer det vara supermycket folk på måndag? Har det varit full rulle hela sommaren? Finns det något en 3,5 åring på springcykel kan hitta på när föräldrarna turas om i dh-spåren?
Ganska lugnt i dag, inga köer värda namnet. Lär vara klart lugnare på måndag när många svenskar jobbar.
Finns lite trähinder vid parkeringen (som funkar för 40-åring på springcykel såg jag precis) och en liten grushoppsbana som ev kan funka.

Vallåsen, the tråd
Jahapp. Då har vi varit på Vallis i två dagar. Trevligt! Inte mycket folk alls. Kan konstatera att den där sittliften brevid ankarliften är precis lika aggressiv som vanligt. Tacksam för de tålmodiga liftvärdarna som hjälpte till. Pump tracken blev barnets favorit.
Ja den liften har jag lyckats tappa cykeln i både vid påhopp och avstigning. Så tacka klanten mig för att det nu finns personal på båda sidorna och i båda ändarna 😂.

Vallåsen, the tråd
Tycker Vallåsens är lagom snabb, annars hade man behövt vila lite mellan åken istället, som på Isaberg.
Förutsatt kort kö då såklart.

Men har heller aldrig förstått problemet med på och avstigning.

Vallåsen, the tråd
Tycker Vallåsens är lagom snabb, annars hade man behövt vila lite mellan åken istället, som på Isaberg.

Men har heller aldrig förstått problemet med på och avstigning.
Det är ju en aspekten av det hela.

Haha, jag har nog gjort bort mig i alla lifttyper som finns, både på skidor och med cykel. Får väl skylla på dåliga nerver i samband med på- & avstigning 🤣🤷‍♀️

Vallåsen, the tråd
Isabergs lift är väl ingen raket i sammanhanget, annars håller jag med.
I Ulricehamn så går liften snabbare däremot. Det var tre åkare där en onsdag för ett par veckor sedan då de har öppet 10-19 och körde 10000 hm. Backen är 110 m i höjd så det innebar strax över 90 åk.

Vallåsen, the tråd
De har öppet till kl 20 men ändå imponerande gjort. Eftersom de lagt ut det på insta så kan jag väl länka till det också.

Vallåsen, the tråd
I Ulricehamn så går liften snabbare däremot. Det var tre åkare där en onsdag för ett par veckor sedan då de har öppet 10-19 och körde 10000 hm. Backen är 110 m i höjd så det innebar strax över 90 åk.

Den är kanske långsammare nu än för 6-7 år sen?

Det är rejält, som mest hinner jag 24 åk på Vallåsen om man tar sittliften. Lätt dubbla om man åker ankare men det är färre höjdmeter per åk så.

Vallåsen, the tråd

Det låter rimligt. I Järvsö tar en runda kring 10 minuter. Jag och sonen vill alltid köra, så om vi vaknar tillräckligt tidigt blir det 6:30 timer cykling minus 30 minuter för lunch och lite till för att fixa saker och snack. Så lite mer än 30 åk. Med 190 höjdmeter blir det kring 6000 hm totalt.

Många kommer dock sent, lämnar en eller två timmar innan liften stänger, tar lång lunch och snackar nere, ovan och på led. Jag förstår det inte helt när man har åkt länge till en riktigt rolig bikepark. Eller så tappar folk kanske koncentrationen när de inte tar paus, då är det såklart bra att tar en längre lunch och snacka längs leden.

EDIT: eller så har vi kanske kört för många åk förra veckan. Jag ligger på soffan med magproblem och sonen är trott och lite konfus.

Senast ändrad:
Vallåsen, the tråd
Ja hetsköra ska man nog inte uppmana till. Alla har inte kondis att köra 6000hm och som pappa vill jag inte dra "det är dyrt så kör nu för helvete".
Däremot är det illa hur svårt det varit att komma upp på morgonen den här sommaren

Vallåsen, the tråd
Tycker det kan vara gött med lite långlunch i fint väder o kanske ngn kaffe-paus. Men så börjar jag väl bli lite medelålders och behöver vila lite då o då för att hålla koncentrationen uppe. Vi är väl alla olika men jag vill gärna ha en behaglig upplevelse än att trycka in så många åk som möjligt. I skidbacken är jag nog tvärtom... :unsure:

Vallåsen, the tråd
Ja hetsköra ska man nog inte uppmana till. Alla har inte kondis att köra 6000hm och som pappa vill jag inte dra "det är dyrt så kör nu för helvete".
Däremot är det illa hur svårt det varit att komma upp på morgonen den här sommaren

Såklart. Med min son är det ingen problem alls. Men det är en utmaning jag har: hur ser man att kompisar till sonen har blivit för trött innan de ramlar. Framförallt när de alltid svarar nej när man frågar om de är trötta och behöver en paus.

Vallåsen, the tråd
Tycker det kan vara gött med lite långlunch i fint väder o kanske ngn kaffe-paus. Men så börjar jag väl bli lite medelålders och behöver vila lite då o då för att hålla koncentrationen uppe. Vi är väl alla olika men jag vill gärna ha en behaglig upplevelse än att trycka in så många åk som möjligt. I skidbacken är jag nog tvärtom... :unsure:

Behaglig håller jag helt med om. Skulle helst har att lifterna stänger senare. Varför redan vid 16:00 i de flesta bikepark i Sverige? I Val d'Aosta stänger lifterna 17:00 eller lite senare. Jag vill göra åk minst fem timmar på en dag. I Val d'Aosta körde vi ungefär lika långt som i Sverige men med en timme mer paus, perfekt!

Tillbaka
Topp