Vilken cykelhållare behöver jag?

Accident

Medlem
Hej,
Jag har en Radon Deft 9.0 i storlek XL och kollar efter en cykelhållare för plats för 2 cyklar, verken mer eller mindre.
De som jag hittar tycker jag verkar för korta. Behöver jag köpa till eller hemmasnickra någon adapter?

Har ni tips på en cykelhållare som passar min cykel?
Det ska vara en sån man hänger på dragkroken och ställer cykeln på (ingen sån man hänger cykeln på).

Stort tack på förhand! :)

Thule velo compact för 3st cyklar. Har du cyklarna på innersta och yttersta så är det gott om mellanrum så man slipper använda skavskydd som rörisolering osv. Har en Transition Sentinel i XL som är längre an din cykel och den passar bra. Vill du lägga mer pengar så finns Thule Epos också

Senast ändrad:

Thule velo compact för 3st cyklar. Har du cyklarna på innersta och yttersta så är det gott om mellanrum så man slipper använda skavskydd som rörisolering osv. Har en Transition Sentinel i XL som är längre an din cykel och den passar bra. Vill du lägga mer pengar så finns Thule Epos också
Så man behöver ställa cykeln diagonalt för att den ska få plats? Hade önskat en med bara två platser som är tillräckligt långa för två cyklar.

Thule epos. Gott om utrymme mellan cyklarna. Jag har två stumpjumper. Går att ta av den inre när den yttre står kvar. Dyra ja. Men underbar att använda. Du lastar 2st cyklar lätt på under 2minuter.

Thule epos. Gott om utrymme mellan cyklarna. Jag har två stumpjumper. Går att ta av den inre när den yttre står kvar. Dyra ja. Men underbar att använda. Du lastar 2st cyklar lätt på under 2minuter.
Tycker skenorna är för korta ut kontra cykelns hjulbas men det kanske är jag som missar något? :/

Här är en stumpy i stl S4 med wheelbase på 1244mm på epos.

Bilagor

• 20260812_143846.webp
    20260812_143846.webp
    1 MB · Besök: 14
  • 20260812_143851.webp
    20260812_143851.webp
    783.8 KB · Besök: 14
  • 20260812_143855.webp
    20260812_143855.webp
    997.6 KB · Besök: 14
Så man behöver ställa cykeln diagonalt för att den ska få plats? Hade önskat en med bara två platser som är tillräckligt långa för två cyklar.
Nej, förslaget handlar om att det ska bli tillräckligt brett mellan två cyklar utan att de ska gå i varandra, och för det stället behöver man då nyttja plats 1 för den ena cykeln och plats 3 för den andra. Det handlar inte om att cykeln ska placeras diagonalt.

Mäter jag hjulbasen på min cykel så är den ca 1400 mm. Så 1400 mm så är jag i stort sett på gränsen till att cykeln får plats och hade helst haft lite mer så man får lite spelrum på några cm.
Var är det du tänker att den blir för kort? Det är ju bara på en punkt som däcket vilar mot stället, och den kontaktpunkten blir inte mer stabil om man förlänger skenan bortanför denna punkt. Eller missförstår jag något här? Du är långt från ensam om att cykla på en cykel i storlek XL, och jag har aldrig hört om någon som inte kan använda ett dragkroksställ på grund av storleken.

Om man har en rysligt stor cykel så kan man vrida styret ett halvt varv (om vajrar och slangar räcker, och om man inte har något styrstopp eller liknande). Då blir den lite kortare. Det är så klart trevligare att slippa, men det kan ju vara en lösning om inget annat funkar.

Cykelstället måste ju inte heller vara precis lika brett som hjulbasen.

Tillbaka
Topp