Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fast enda gången jag blivit jagad av en flock kor var när några cyklister jag hade en bit bakom mig fick hjorden att sätta fart...Se alltid till att ha med dig någon när du cyklar, som är långsammare än du ;) Gäller i alla lägen och alla miljöer :D
nej, nu ska jag ut och skörda linserna innan de har ihjäl nån
Allt är korrekt utom att det inte finns någon text, som säger att kossorna är aggressiva! psykon =)
Jag tycker mer det ser ut som de håller på några andra galna stockholmare. Kommer inte på vilket lag det kan vara?
De kossorna kanske är Djurgårdssupportrar?![]()
Inte jag heller. Men den där galna kon ser ut att höra hemma i Solna.Jag tycker mer det ser ut som de håller på några andra galna stockholmare. Kommer inte på vilket lag det kan vara?
Det finns ju en annan lösning på trampa-"problemet" men jag vågar inte nämna den i kombination med terrängcykling, då får tråden 100 sidor om det. Så jag nämner det inte.Men utan hund måste jag ju trampa.....![]()
Som tillägg till detta sker det i Sverige ungefär ett mord om året där offret är helt slumpmässigt valt. Så du bör alltså vara, försiktigt räknat, 20 ggr räddare för den där andra motionären du möter än kossan. Måste du välja, kör mot kossan.Vad jag kan hitta är det så här:
Ungefär en person om året dödas av nötkreatur (en av dem kände jag tyvärr i min barndom).
Ungefär 75% av dessa är bönder - alltså var fjärde år dödas en motionär eller dyl av nötkreatur.
Ungefär 80% av dessa har hund med sig (gissningsvis är det hunden som orsakat situationen) - alltså var tjugonde år dödas en hundfri motionär av nötkreatur.
Hur många av dessa som varit överförfriskade och retats med kreaturen framgår inte.
Så svar på TS: ha inte hunden med dig och var nykter så är det oerhört mycket större risk att du dör av att ramla av cykeln någon annanstans på rundan. Hagen är antagligen både mjuk, lättcyklad och bilfri. Inte jättemånga träd att krocka med heller. Det är med stor sannolikhet den säkraste delen på rundan.
Det där ser ju mer ut som en biffig Elfsborgssupporter?Jag tycker mer det ser ut som de håller på några andra galna stockholmare. Kommer inte på vilket lag det kan vara?
Som tillägg till detta sker det i Sverige ungefär ett mord om året där offret är helt slumpmässigt valt. Så du bör alltså vara, försiktigt räknat, 20 ggr räddare för den där andra motionären du möter än kossan. Måste du välja, kör mot kossan.
Om du dessutom känner motionären är risken många gånger högre...
Ok, du möter kanske fler motionärer än kossor under ett år, så jämförelsen ovan haltar lite, men ger ändå någon form av bild av risken. Sanningen för kalenderbitaren är snarare denna: Över ett år är det minst 20 ggr högre risk att du blir dödad av en okänd människa än en kossa.
Jo, det var därför jag gjorde just det tillägget. Men för den som är rädd för att ge sig in i en hage finns det ändå någon relevans (per år då, det per möte var ju medvetet tillspetsat).Alla dessa jämförelser halter inte lite men helt. Hur ofta händer det att en person i Sverige möter ett tjur jämfört med att man möter en annan person eller en bil? Gissar att skillnaden är nåt som en faktor 100000.
Det finns två aspekter här. En är att risken för skador inte är obetydligt när man möter ett tjur. En annan är att det kanske är värt att tar en annan väg när man möter ett tjur. Att tar en annan väg när man möter en person eller en bil gör livet riktigt svårt för de flesta.
Jo, det var därför jag gjorde just det tillägget. Men för den som är rädd för att ge sig in i en hage finns det ändå någon relevans (per år då, det per möte var ju medvetet tillspetsat).
Sen kan väl konsekvensen bli att man blir mindre rädd för kossor eller mer rädd för människor, jag tar inget ansvar där.
Sen har jag sällan sett fria tjurar i hagar där "oskyldiga" människor normalt rör sig, och där de finns är det ofta tydligt skyltat. Däremot har jag träffat stadsbor som tror att det är tjurar om de har horn.
Ja det händer. Tex människor med hund där hunden och kossan börjar bråka och människan går emellan.Jag har aldrig hört att nån blev skadad av kor, förutom kanske bonden. Händer det? Det ända jag skulle kunna tänka mig som är farligt är att placera sig mellan en ko och hennes kalv.
Precis. Och TS fråga gällde kor i kohagar. Om ett cykelstråk, mer eller mindre officiellt, går genom hagen är det alltså högst osannolikt att det finns en fritt gående tjur i hagen. Statistiken jag hittade gällde nötkreatur, rensar man bort tjurar är vi alltså överens om att risken borde vara ännu mindre.Det var riktigt länge sen att jag var i samma hage med en tjur.
Usch vad läskiga de ser ut
Antagligen huliganer hela högen!Usch vad läskiga de ser ut![]()
Nae, det här var nog inte i Sverige, så jag är tveksam om de verkligen är AIKareAntagligen huliganer hela högen!
Mtb kan jag förstå, men lvg?Har träffat på kor både på mtb och lvg, det är väl bara att ta det lugnt.
Nääää 4 ben och två armar. Borde haft en tandemcykel för att optimera kraften.Sex ben!![]()
![]()
Sex ben!![]()
![]()