hur gör ni kring kor med MTB?

Ko med MTB, s.k. drag-ko?
4881.webp

om man är orolig för vilt är det här en bra grunka. för egen del mest älg och vildsvin, som rör sig där jag ibland cyklar. haft ett antal nära kontakter.
.
IMG_3870.webp

Kommunen har delat upp marken, då det är en å mellan de båda betesmarkerna. De har till och med byggt en så kallad "kobro" som gör att de kan gå emellan när bonden vill detta för att beta på olika platser. Samma bro används av vandrare, naturfotografer och av oss MTB cyklister och det är skyltat tydligt. De enda skyltar som är uppsatta överallt är Naturreservatsskyltarna med information. Det står också att kor finns, vad för växter det finns osv mm. Det är vandringsgrindar i båda ändar. Allt är korrekt utom att det inte finns någon text, som säger att kossorna är aggressiva! psykon =)

Vad jag kan hitta är det så här:
Ungefär en person om året dödas av nötkreatur (en av dem kände jag tyvärr i min barndom).
Ungefär 75% av dessa är bönder - alltså var fjärde år dödas en motionär eller dyl av nötkreatur.
Ungefär 80% av dessa har hund med sig (gissningsvis är det hunden som orsakat situationen) - alltså var tjugonde år dödas en hundfri motionär av nötkreatur.
Hur många av dessa som varit överförfriskade och retats med kreaturen framgår inte.

Så svar på TS: ha inte hunden med dig och var nykter så är det oerhört mycket större risk att du dör av att ramla av cykeln någon annanstans på rundan. Hagen är antagligen både mjuk, lättcyklad och bilfri. Inte jättemånga träd att krocka med heller. Det är med stor sannolikhet den säkraste delen på rundan.

Vad jag kan hitta är det så här:
Ungefär en person om året dödas av nötkreatur (en av dem kände jag tyvärr i min barndom).
Ungefär 75% av dessa är bönder - alltså var fjärde år dödas en motionär eller dyl av nötkreatur.
Ungefär 80% av dessa har hund med sig (gissningsvis är det hunden som orsakat situationen) - alltså var tjugonde år dödas en hundfri motionär av nötkreatur.
Hur många av dessa som varit överförfriskade och retats med kreaturen framgår inte.

Så svar på TS: ha inte hunden med dig och var nykter så är det oerhört mycket större risk att du dör av att ramla av cykeln någon annanstans på rundan. Hagen är antagligen både mjuk, lättcyklad och bilfri. Inte jättemånga träd att krocka med heller. Det är med stor sannolikhet den säkraste delen på rundan.
Som tillägg till detta sker det i Sverige ungefär ett mord om året där offret är helt slumpmässigt valt. Så du bör alltså vara, försiktigt räknat, 20 ggr räddare för den där andra motionären du möter än kossan. Måste du välja, kör mot kossan.
Om du dessutom känner motionären är risken många gånger högre...

Ok, du möter kanske fler motionärer än kossor under ett år, så jämförelsen ovan haltar lite, men ger ändå någon form av bild av risken. Sanningen för kalenderbitaren är snarare denna: Över ett år är det minst 20 ggr högre risk att du blir dödad av en okänd människa än en kossa.

Senast ändrad:
Som tillägg till detta sker det i Sverige ungefär ett mord om året där offret är helt slumpmässigt valt. Så du bör alltså vara, försiktigt räknat, 20 ggr räddare för den där andra motionären du möter än kossan. Måste du välja, kör mot kossan.
Om du dessutom känner motionären är risken många gånger högre...

Ok, du möter kanske fler motionärer än kossor under ett år, så jämförelsen ovan haltar lite, men ger ändå någon form av bild av risken. Sanningen för kalenderbitaren är snarare denna: Över ett år är det minst 20 ggr högre risk att du blir dödad av en okänd människa än en kossa.

Alla dessa jämförelser halter inte lite men helt. Hur ofta händer det att en person i Sverige möter ett tjur jämfört med att man möter en annan person eller en bil? Gissar att skillnaden är nåt som en faktor 100000.

Det finns två aspekter här. En är att risken för skador inte är obetydligt när man möter ett tjur. En annan är att det kanske är värt att tar en annan väg när man möter ett tjur. Att tar en annan väg när man möter en person eller en bil gör livet riktigt svårt för de flesta.

Alla dessa jämförelser halter inte lite men helt. Hur ofta händer det att en person i Sverige möter ett tjur jämfört med att man möter en annan person eller en bil? Gissar att skillnaden är nåt som en faktor 100000.

Det finns två aspekter här. En är att risken för skador inte är obetydligt när man möter ett tjur. En annan är att det kanske är värt att tar en annan väg när man möter ett tjur. Att tar en annan väg när man möter en person eller en bil gör livet riktigt svårt för de flesta.
Jo, det var därför jag gjorde just det tillägget. Men för den som är rädd för att ge sig in i en hage finns det ändå någon relevans (per år då, det per möte var ju medvetet tillspetsat).
Sen kan väl konsekvensen bli att man blir mindre rädd för kossor eller mer rädd för människor, jag tar inget ansvar där 😂.

Sen har jag sällan sett fria tjurar i hagar där "oskyldiga" människor normalt rör sig, och där de finns är det ofta tydligt skyltat. Däremot har jag träffat stadsbor som tror att det är tjurar om de har horn.

Jo, det var därför jag gjorde just det tillägget. Men för den som är rädd för att ge sig in i en hage finns det ändå någon relevans (per år då, det per möte var ju medvetet tillspetsat).
Sen kan väl konsekvensen bli att man blir mindre rädd för kossor eller mer rädd för människor, jag tar inget ansvar där 😂.

Jag har aldrig hört att nån blev skadad av kor, förutom kanske bonden. Händer det? Det ända jag skulle kunna tänka mig som är farligt är att placera sig mellan en ko och hennes kalv.

Sen har jag sällan sett fria tjurar i hagar där "oskyldiga" människor normalt rör sig, och där de finns är det ofta tydligt skyltat. Däremot har jag träffat stadsbor som tror att det är tjurar om de har horn.

Det var riktigt länge sen att jag var i samma hage med en tjur.

Jag har aldrig hört att nån blev skadad av kor, förutom kanske bonden. Händer det? Det ända jag skulle kunna tänka mig som är farligt är att placera sig mellan en ko och hennes kalv.
Ja det händer. Tex människor med hund där hunden och kossan börjar bråka och människan går emellan.
Det var riktigt länge sen att jag var i samma hage med en tjur.
Precis. Och TS fråga gällde kor i kohagar. Om ett cykelstråk, mer eller mindre officiellt, går genom hagen är det alltså högst osannolikt att det finns en fritt gående tjur i hagen. Statistiken jag hittade gällde nötkreatur, rensar man bort tjurar är vi alltså överens om att risken borde vara ännu mindre.

Edit: om man ser "varning för tjuren"-skylten är det med stor sannolikhet för att bonden inte vill ha in folk i hagen. Det är långt ifrån säkert att det finns en tjur där.

Senast ändrad:
När sonen var liten besökte vi med dagiset en köttgård och picknickade med barngruppen i hagen vid en sjö mitt bland de stora tjurarna. Vi fick instruktionen att vi skulle hålla oss undan om de började gruffa med varandra, så vi inte kom ikläm, men att de annars var helt ofarliga för oss…märklig känsla att trampa runt mitt bland dem, hur snälla som helst (jag kommer inte ihåg om de hade totalt 1100 djur och att de fullvuxna i hagen vägde 1250kg, eller om det var tvärt om…). Det enda aggressiva djuret vi träffade på var en ko med kalv (som var säkert inhängnad).

IMG_1186.webp

Jag är egentligen lite ko-rädd men efter att tittat på ko-bilder på telefonen så verkar jag inte vara så speciellt rädd längre.

Har aldrig haft en ko som betett sig aggressivt eller hotfullt. Snarare vill de se vad som händer eller så bryr de sig inte alls

Dock minns jag att när denna ko följde mej så var man inte helt kaxig. Brukar inte vilja passera bakom djur och gärna prata lite med dem när man passerar så de inte så få nått ryck..

IMG_3006.webp

Lite mer fina ko-bilder (kanske bör startas en cykel med djur tråd?):

IMG_3005.webp

IMG_6371.webp

Var även rätt nervös inför att cykla förbi denna tjur..
IMG_6360.webp

Och när kossorna bjuder på öl så brukar passagen gå lättare.. =D

IMG_3593.webp

IMG_4332.webp

Bonus bild:
IMG_4340.webp

Tillbaka
Topp