Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Förklara till henne att den uppfattningen om fotbroms på barncyklar är föråldrad. Du har ju bevis att t.o.m. cykeltillverkare har mest övergivit sådan bromskonfiguration. Överallt förutom i USA p.g.a. ett uråldrigt lag:

Varför skulle man köpa till sitt barn en underlägsen produkt?

Jo jag är inne på samma spår och har nämt att det är lite föråldrat med fotbroms.
Lilleman har just nu en Easy Rider springcykel med handbroms på bakhjulet och han är riktigt duktig..

Hade ju helst köpt en med skivbromsar..Har tittat på Easy Rider, Orbea Kimu etc.
Men men, får se om jag lyckas övertala Mamma att skirvbromsar är det bästa.

Barncyklar samlingstråd
Lilleman har just nu en Easy Rider springcykel med handbroms på bakhjulet och han är riktigt duktig..
Att gå över till en fotbroms på nästa cykel skulle bli en nedgradering för honom. Att han redan kan handbromsa är ännu ett bevis till att barnet är tillräckligt vant och utvecklat för att fortsätta använda handbromsar framöver.

Hade ju helst köpt en med skivbromsar..Har tittat på Easy Rider, Orbea Kimu etc.
Jag håller med detta. Men, som det sägs i videon jag länkat till, även dagens V-bromsar är vida överlägsna till 1970-talets usla cantileverbromsar (dem enda man hade när de reglerna för barncyklar skrevs). En vanlig fyraåring kan stanna på säkert sätt med dem. Så länge man inte struntar i minimalt underhåll, men i detta fall är hydrauliska skivbromsar är ännu bättre bombsäkert val.

I slutet tror jag att resonemanget: "det säljs inte några barncyklar med fotbroms längre, för de är ju mindre säkra än moderna alternativ" skulle funka. Annars kan mamman till barnet gå och handla en cykel själv.

Barncyklar samlingstråd
Man får nog låta föräldrarna bestämma trots allt.... det där skulle, precis som all annan uppfostran, hanterats innan mamman fyllde 13

EDIT. Det är heller ingen permanent skada för barnet.
Utom om stackaren vill testa pump eller skatepark. Då funkar det inte alls med fotbroms.

Barncyklar samlingstråd
Vart hittar man prisvärda ungdomscyklar nuförtiden när XXL gett upp?

MTB, helst helstel, gärna hydrauliska skivbromsar, 4000 - 6000kr för en ny hoj. Kollat runt lite på olika reor men hittar mest skräp. Cyklisten är 165cm lång.

Kört diverse White-cyklar mer eller mindre sen start, antingen på rea eller till fullpris. Varit extremt prisvärda per rullad mil och lätta att få sålt på andrahandsmarknaden. En XC Lite 25 hade kunnat ta vidare den traditionen men finns inte i lager, och enligt personal i Sisjön så är ingen ersättare på gång in.

Barncyklar samlingstråd
165cm lång, vilket är i vuxen-territoriet. Junior-segmentet verkar ta slut vid just 165cm

Just nu är detta det rimligaste alternativet jag hittat:

Barncyklar samlingstråd
165cm lång, vilket är i vuxen-territoriet. Junior-segmentet verkar ta slut vid just 165cm

Just nu är detta det rimligaste alternativet jag hittat:

Stålfjäder? Orbea har eventuellt nåt också. Problemet är att om man ska ha luft så blir det ofta dyrare än en Grand Canyon - men sämre. Det finns eventuellt några alternativ med kina luft - men ska den gå still skola på vintern är väl stål bättre.

Tillbaka
Topp