Scott Scale 940 alu eller 940 kolfiber?

pigmtb

Medlem
Letar efter en mountainbike. Kollar just nu på Scott scale 940 aluminum (12000kr) och 940 kolfiber (17000kr). Är det någon större skillnad eller kan man lila gärna gå för den i aluminium och spara lite pengar 😅

Rammaterialet spelar nog mindre roll än typen av framgaffel. Vissa Scale 940 verkar ha coilframgaffel i stället för luftdämpad (som du ska ha! 🙂). Länka gärna till websidorna så kommer du att kunna få mer synpunkter från läsare här 😄

En snabb sökning ger att alu-versionen väger ca 14 kg och kolfiber-versionen ca 12.7 kg (vilket är mycket för en kolfiber-hoj, visar på hur billiga hjul och framdämpare den har).

För mig på ca 70 kg halvsvag men seg cyklist märks den typen av viktskillnad över ett kg tydligt och gör stor skillnad på stig när det går uppför eller är stökigt med sten och rötter.

Scott Scale 940 skulle jag köpa om jag provcyklat den hos en riktigt bra lokal handlare och det känns riktigt bra. Men cykeln är rätt dyr för vad man får så om du tänkt köpa online utan att ha det mervärdet skulle jag utöka sökningen.

hittar ingen kol 940 på scotts hemsida. Tidigare har de haft olika nummer. Enligt sidan har AL 940 en TK Coil. Det är väldigt väldigt enkelt på en cykel för 12 000 om det stämmer och det är nog bla det som väger inte bara ramen

Senast ändrad:
Enligt scott sport så får man jämföra 920 vs 925 och då har 920 väldigt väldigt enkla komponenter men i alla fall en TK AIR. 925 ALU är lättare... antar att det mesta sitter i gaffeln för den har också väldigt enkla komponenter,

Är det en scott scale 940 från 2019 som kostade 17000:- 2019 vi pratar om?

I så fall hade jag köpt AL 940 eftersom det verkar vara den som går att köpa
Det är dessa jag kollar på och funderar på om det är värt eller inte att köra kolfiber. Kanske finns någon annat bättre alternativ inom samma prisklass?

Kolfiber:

Alu:

Titta på de tyska hemsidorna eller om du vill ha svenskt tex TCM. Sen även om AI ofta har fel så prova använd Googles AI för att jämföra och hitta bättre alternativ, den funkar ändå okej om man dubbelkollar uppgifterna den tar fram. Bara länka den cykel du funderar på och be om bättre alternativ inom din budget som är tillgängliga i Europa.

Det är dessa jag kollar på och funderar på om det är värt eller inte att köra kolfiber. Kanske finns någon annat bättre alternativ inom samma prisklass?

Kolfiber:

Alu:
Ok, det verkar specifikt för Stadium.
Jag är inte övertygad om att det är samma ALU ram som på scotts sida

och det finns andra alternativ med luft EDIT. Å den ser ut som på bilden hos scott.

Kolfiber vet jag inte. Är det en ram man är intresserad av så är väl 17 000 kanske billigaste sättet att få tag på en HMF ram.

Vill man inte sitta och forska på internet och jämföra bilder så kan det vara enklare att handla hos Sportson eller liknande

Vill man inte sitta och forska på internet och jämföra bilder så kan det vara enklare att handla hos Sportson eller liknande
Den här är rimlig om man vill handla i butik hos Sportson tycker jag och vill ha en svart cykel som väger under 12 kg (även om den gula är mycket snyggare enligt mig).

SPECIALIZED Chisel HT Comp
17621:-

Den har en av de finaste och lättaste alu-ramar som finns, lätt vikt på hela cykeln, och jämn vettig spec.

En enklare cykel hos Cykelkrafts butiker skulle kunna vara:

Orbea Alma H30
9999:-

Rimlig med Suntour Raidon 32 framgaffel, vettiga däck, Deore drivlina. Hittade någon post som sa att den väger ca 13,3 kg.
Edit: Förutsatt att det är Raidon32 *air* och inte *coil*.

Senast ändrad:
Den här är rimlig om man vill handla i butik hos Sportson tycker jag och vill ha en svart cykel som väger under 12 kg (även om den gula är mycket snyggare enligt mig).

Den har en av de finaste och lättaste alu-ramar som finns, lätt vikt på hela cykeln, och jämn vettig spec.

Orbea Alma H30

Rimlig med Suntour Raidon 32 framgaffel, vettiga däck, Deore drivlina. Hittade någon post som sa att den väger ca 13,3 kg.
Ja, den är fin. Väger nästan som min dotters som har mycket finare komponenter så måste vara lätt ram (och smalare hjul)

Orbea Alma H30

Edit: Förutsatt att det är Raidon32 *air* och inte *coil*.
SPECIALIZED Chisel HT Comp låter ju som ett bättre alternativ här. Ska kolla närmare på den. Tack!

Kollar vidare. Svårt när man inte har koll längre. Var lättare för 30 år sedan. Lx, xt, xtr.. 😅😅

Denna då? Är det något att ha:
??
Det är en helt annan cykel än en kolfiber scale.

en 130mm Recon RL och enligt google

The Cannondale Habit HT hardtail mountain bike weighs between 15.1 kg and 15.7 kg (approximately 33.3 lbs to 34.6 lbs) depending on the specific model build, frame size, and components

Denna då? Är det något att ha:
??
Tycker den är väldigt dyr med en Recon Silver och Cues och väger säkert 15-16 kg. Halvok om den kostade 10000 men inte för 17000.

Om du är sugen på just en Cannondale Trail-cykel så finns ju denna heldämpade och som jag tror några här på forumet köpt och är nöjda med. Den är *betydligt* mer prisvärd:

Ett annat väldigt prisvärt alternativ är Radon Cragger 7.0 om man vill ha en trail hardtail.

Skulle gissa att priset blir ca 12000 med svensk moms och frakt.

Tycker den är väldigt dyr med en Recon Silver och Cues och väger säkert 15-16 kg. Halvok om den kostade 10000 men inte för 17000.

Om du är sugen på just en Cannondale Trail-cykel så finns ju denna heldämpade och som jag tror några här på forumet köpt och är nöjda med. Den är *betydligt* mer prisvärd:

Wow det var ju ett sjukt bra pris om inte annat. Har medlemmar köpt från den sidan?

det här eskalerade snabbt från "en mtb som jag tänkte köra lite i skogen med tillsammans med min 8 åring men ska såklart funka lite allround" till 140 mm heldämpad som bör servas för flera tusen kr om året.

inget fel i få ett plötsligt mer seriöst stigcyklingsintresse, men jag hade kanske börjat med något enklare, typ https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-6.0 eller möjligtvis https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-7.0-4 som föreslagits.
Tack för det inspelet. Du har helt rätt. Å jag är inte intresserad av en cykel som måste servas ständigtför flera tusen. Jag söker en lättskött lättservad mtb. Bra tips där på radoncyklarna. Skulle du säga att det är bättre alternativ än ex. Scottsen och Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1?

Tack för det inspelet. Du har helt rätt. Å jag är inte intresserad av en cykel som måste servas ständigtför flera tusen. Jag söker en lättskött lättservad mtb. Bra tips där på radoncyklarna. Skulle du säga att det är bättre alternativ än ex. Scottsen och Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1?
alla är säkert bra cyklar på sitt sätt. radon jealous har kortare geometri som är anpassad för mer balanserad och bekväm sittcykling på platten, medan radon cragger, scott och cannondale har "modernare" geometri som är anpassad för bekvämare nedförscykling i terräng, ståendes på pedalerna, vilket generellt sett betyder lite obekvämare sittcykling med mer vikt på händerna.

Det verkar vara länkat till gamla Jealouse för 899 euro. Det går lika mycket att jämföra med en aktuell Scale HMF som en 140mm Habit fully.

Det är kanske en damtralla vi ska ha?

Off topic, den aktuella modellen är en rätt snygg cykel med konvervativ geo. Borde vara fullt möjligt att cykla grusväg med
men snäppet dyrare

1787143622719.webp

Jag tror du kan ha roligt på alla cyklar som vi på forumet tipsat om här och de är prisvärda i sin kategori.

Köp rätt storlek bara. De billigaste Radon Jealous finns bara kvar i stora storlekar, ok om du är ca 185 cm eller längre.

Ska cykeln gå just i skogen så rekommenderar jag att börja med en trail-cykel med 130-140 mm i fram. Det är tryggt, lekfullt och bekvämt även med lite stenar och rötter.

Är det mer grusväg, aningen enkel skogsstig, och några turer på asfalt till mataffären så är en trail-cykel inte riktigt optimalt. Då är nog en Jealous eller liknande bättre.

Ja, vill man testa stigcykling så är inte gamla Jealous ett säkert kort och scale ska vara rätt version och man kanske är säker på att det är en typen man vill ha.
Men behöver man en intro till sporten så är 130-140 (minst 120) och en gaffelvinkel på 66 grader att rekommendera. Sen kan man lägga på pengar för att gå gå från 16kg mot 11-12 och/eller modernare cykel.

EDIT. Så Cragger mao

Stort tack för all input. Superlärorikt. Ska titta närmare på cragger. Är 180 så ska mäta lite för att se om M eller L är bäst.
Finns fler men många har gått i konkurs så dålig koll på aktuellt läge. Men billigast riktig o modern är nog grand canyon om du nu börjar kolla på nätet.

I butik finns ju trek roscoe och orbea laufey.

Edit kanske även habit finns i butik. Spec fuse finns nog inte längre? Annars fin cykel som kan funka m 120mm

Tillbaka
Topp