Dött vevlager?

GLHF

Aktiv medlem
Dött vevlager?
Hej! Har en enväxlad skitcykel från Fixie Inc som jag haft mycket nöje av under flera år som vardagscykel, köptes beggad för 1000 kr. Rapp och rolig är den, älskar att blåsa förbi elcyklister på väg till jobbet i min platta stad. Min kärlek till den är dock tyvärr inte förknippad med så mycket omsorg, har egentligen bara bytt bromsbelägg och däck någon gång. Till min fasa upptäckte jag dock i morse att vevarna inte riktigt fungerade som de skulle och nu misstänker jag att vevlagret hälsat hem:

1. Vad tror ni kostar det mig att fixa detta i delar, tid och ev specialverktyg?
2. Om det är ovärt att investera mer i cykeln, har ni tips på billiga cyklar som sannolikt är lika roliga? Är det liknande geometri man ska leta efter eller vad tror ni det är som gör att den känns så rapp?

Här har ni en bild på modellen:
fixie-inc-blackheath-black-1.webp

Dött vevlager?
En billig Shimano vevlager kostar 12 euro hos tyska webbutik. En vevarmsavdragare samma. Shimano vevlager behöver dock antagligen ett annat verktyg än nuvarande vevlager, så 2x12 euro till. Sen en stor insexnyckel för vevarmsbulten och två nycklar till vevarmsavdragaren (standardverktyg). Kanske kan du hitta ett vevlager som behöver samma verktyg som nuvarande.

Jag kör en Floater sedan många år med som enda underhåll fett på kedjan och då och då nya däck och en ny kedja. Riktigt nöjd. Jag skulle byta vevlager om den går sönder. Jag har dock nästan alla verktyg.

Dött vevlager?
Tusen tack! Inte alls så farligt som jag befarat. Är det stor skillnad i livslängd på olika vevlager (typ Shimano v Biltema)?
För en hundring hade jag nog chansat. 🤷
Men det finns olika bredder på axeln, så du behöver förmodligen köpa verktyg för att demontera, mäta bredden och därefter köpa rätt lager.

Vad jag minns så sålde Biltema Shimano lager senast jag kollade, vilket sannolikt var kring 20år sedan 😆, så jag vet inte hur det är idag

Dött vevlager?
Är ledig på fredag så är ändå lockande att svänga förbi Biltema och förhoppningsvis lösa allt så snabbt som möjligt istället för att beställa online... Får hoppas att någon av deras modeller matchar.

Dött vevlager?
Skulle verkligen inte rekommendera Biltemas vevlageravdragare dock. Jag köpte den och tänkte "äh så dålig kan den inte vara", men den är verkligen riktigt kass. Varje gång jag försökt använda den för att demontera vevlager så har verktyget halkat och det har blivit flisor, antingen från verktyget eller vevlagret. Fick låna grannens som hade från ett riktigt märke och det var en sån otrolig skillnad.

Dött vevlager?
Jag hade nog också avstått från Biltemas verktyg. Tidigare har vevarmsavdragen fått kritik för att det var lätt skruva in den fel, med förstörda gängor som följd. Jag vet dock inte hur nuvarande modell är.
Med tanke på priset på vevlagret så är det inte troligtvis inte Shimano's. De brukar ligga på omkring det dubbla.

Är du riktigt säker på att vevlagret är slut? Det kan vara så att det har lossnat, pga dåligt ihopskruvad cykel.

Försök möta vevlagret så gott det går, även vevhusbredden. Då kan du säkert få förslag på prisvärda produkter från tyska webbshoppar.

Dött vevlager?
Är ledig på fredag så är ändå lockande att svänga förbi Biltema och förhoppningsvis lösa allt så snabbt som möjligt istället för att beställa online... Får hoppas att någon av deras modeller matchar.
Dränk bara vevarm/axel i rikligt med 5-56 först och låt stå en stund. Vevarmen är antagligen - med tanke på hur kedjan ser ut - fastrostat mot vevaxeln. Och se till att avdragaren är skruvat helt i botten innan du försiktigt börja dra. Risken är stor att du strippar gängan i vevarmen.
Och lägg fett på den nya vevarmsaxeln innan du återmonterar veven.

Dött vevlager?
Slitna vevlager lär det väl vara. Jag skulle dock använda en annan metod för att pröva det. Rörelse i sidled så
k a n ha annan orsak.
Allt mekande och service på den cykeln betalar sig nog bra. ;-)

Dött vevlager?
Jag kan meka själv och har verktyg men ibland ids jag inte. Sist jag bytte vevlager var för tio år sedan på en pendelcykel med lite finare utrustning, jag var förvånad hur "billigt" det blev i verkstad.

Dött vevlager?
Jag kan meka själv och har verktyg men ibland ids jag inte. Sist jag bytte vevlager var för tio år sedan på en pendelcykel med lite finare utrustning, jag var förvånad hur "billigt" det blev i verkstad.
Ja, funderade på att lämna in den, men den enda verkstaden jag har erfarenhet av här är bra men dyr, cykeln är inte värd den behandlingen tyvärr... Har räknat på det någon gång för skojs skull och så länge jag kan göra det själv på runt dubbla tiden (har jag för mig) det tar för en cykelmek tjänar jag på att ta ut jourkomp i tid istället för pengar. Typisk konsekvens av våra höga marginalskatter på arbete, samhällsekonomiskt hade det kanske varit bättre om jag var på sjukhuset och jobbade istället för att svära åt cykeln.

Dött vevlager?
Jag hade nog också avstått från Biltemas verktyg. Tidigare har vevarmsavdragen fått kritik för att det var lätt skruva in den fel, med förstörda gängor som följd. Jag vet dock inte hur nuvarande modell är.
Med tanke på priset på vevlagret så är det inte troligtvis inte Shimano's. De brukar ligga på omkring det dubbla.

Är du riktigt säker på att vevlagret är slut? Det kan vara så att det har lossnat, pga dåligt ihopskruvad cykel.

Försök möta vevlagret så gott det går, även vevhusbredden. Då kan du säkert få förslag på prisvärda produkter från tyska webbshoppar.

Alltså jag har ingen koll alls på hur man undersöker ett vevlager, är glad att jag ens vet vad ordet betyder. Men kan det verkligen lossna pga dålig montering efter flera års användning? Ska jag då bara testa att skruva ur och i det igen eller hur hade du resonerat?

Dött vevlager?
Alltså jag har ingen koll alls på hur man undersöker ett vevlager, är glad att jag ens vet vad ordet betyder. Men kan det verkligen lossna pga dålig montering efter flera års användning? Ska jag då bara testa att skruva ur och i det igen eller hur hade du resonerat?
Fyrkantlager kommer mest som kassett och att hitta annat än Shimanos 300 eller billigare i Sverige är inte lätt.
De slits som allt annat, i synnerhet om de inte sköts om.
Går man utomlands finns det väldigt fina och dyra fyrkantvevlager att köpa men även de kräver en del - eller ganska mycket - TLC om de ska överleva.
Exvis Square Taper Bottom Brackets – https://share.google/llsSjvDocRUgwOWtK
eller White Industries White Industries Stainless Steel Square Taper BB | bike-components https://share.google/zh9AkKxenJSQNF3t5
Köp du Shimano BB-UN300 Square Taper Bottom Bracket | bike-components https://share.google/eqSddwtRZFA59TBkW

Dött vevlager?
Missförstår jag något eller undanhåller du information med mening? 🤔
Typiskt så trampar man hårt på en pedal, hårt: Ger den efter utan att kedjan liksom rör sig är det helt säkert omfettning som gäller, eller en av lagerkulorna som inte vill vara med längre. Man brukar också kunna höra ofettade kulor när man cyklar.
Den förskjutning i sidled, som din film visar, är jag inte van vid. Något som behöver dras åt?

Dött vevlager?
Fyrkantlager kommer mest som kassett och att hitta annat än Shimanos 300 eller billigare i Sverige är inte lätt.
De slits som allt annat, i synnerhet om de inte sköts om.
Går man utomlands finns det väldigt fina och dyra fyrkantvevlager att köpa men även de kräver en del - eller ganska mycket - TLC om de ska överleva.
Exvis Square Taper Bottom Brackets – https://share.google/llsSjvDocRUgwOWtK
eller White Industries White Industries Stainless Steel Square Taper BB | bike-components https://share.google/zh9AkKxenJSQNF3t5
Köp du Shimano BB-UN300 Square Taper Bottom Bracket | bike-components https://share.google/eqSddwtRZFA59TBkW
Brukar de serva vevlagret om man lämnar in cykeln? Inget de berättade när jag lämnade in graveln sist, kanske borde serva den själv. Det är återfettning som avses då?

Dött vevlager?
Brukar de serva vevlagret om man lämnar in cykeln? Inget de berättade när jag lämnade in graveln sist, kanske borde serva den själv. Det är återfettning som avses då?
Beror på. De vanligaste fyrkantlager, ja även moderna, rullar på maskinlager som dels är täta dels är ”nästan” omöjliga att fetta upp. Men är det bra lagerkvalitet håller de länge.
Så nej, de brukar inte serva vevlager hos cykelmeken om man inte specifikt ber om det. Då lär de byta lagren.
Fast det är en enkel operation som man bör lära sig i likhet med de flesta servicearbeten man kan göra på en cykel.

Dött vevlager?
Det är omöjligt att bedöma skicket om inte lagerytor rengörs på axel och i kopparna. Jag har gjort i ordning många koniska vevlager som sett ut på liknande vis där enbart rengöring och nytt fett behövts.
Ja, tyvärr var det några metallringar på själva axeln som knäckts, vet inte om det skett tidigare eller nu när jag öppnade den... Så tänker att jag köper en kassettvariant istället, frågan nu är hur jag ska mäta längden på den.
20260821_115917.webp

Dött vevlager?
Det beror nog på hur klingan ligger/låg an på ditt vevlager. Kassettvevlager är "platta" i ändarna, i varje fall de jag har, så där är det inte någon tvekan. Jag tror det framförallt är viktigt med rätt vevaxellängd på cyklar med framväxel, så att växeln kan nå alla klingor. Men du har ju ingen framväxel, så 1-2 mm fel tror jag inte gör så mycket. Kolla din klinga och dra en slutsats. F.ö bra att du får ordning på grejorna och har lärt dig hur du byter lager. Nästa gång är det bara ett lager som behöver köpas.

Jag tror att det är det övre strecket.

PS. Jag har lite fel i ovanstående, glömde bort hur vevpartiet ligger an på lageraxeln. Men jag tror inte det har någon större betydelse hur du mäter.

Senast ändrad:
Dött vevlager?
Ja, tyvärr var det några metallringar på själva axeln som knäckts, vet inte om det skett tidigare eller nu när jag öppnade den... Så tänker att jag köper en kassettvariant istället, frågan nu är hur jag ska mäta längden på den.
Visa bilaga 848472
Det där är ett maskinlager. Vanligt kullager om du vill. Med tätningar och har då beteckningen 2RS i slutet.
Du kan mäta det hela kullagret, innerdiameter, ytterdiameter och tjocklek (i nån ordning) och söka nya lager på nätet om du har tålamod att vänta på Postnord, och använda den gamla axeln igen. Och kopparna om de är hela.
Annars, vilket jag tror du kommer att göra, köp nytt.

Tillbaka
Topp