Dött vevlager?

GLHF

Medlem
Dött vevlager?
Hej! Har en enväxlad skitcykel från Fixie Inc som jag haft mycket nöje av under flera år som vardagscykel, köptes beggad för 1000 kr. Rapp och rolig är den, älskar att blåsa förbi elcyklister på väg till jobbet i min platta stad. Min kärlek till den är dock tyvärr inte förknippad med så mycket omsorg, har egentligen bara bytt bromsbelägg och däck någon gång. Till min fasa upptäckte jag dock i morse att vevarna inte riktigt fungerade som de skulle och nu misstänker jag att vevlagret hälsat hem:

1. Vad tror ni kostar det mig att fixa detta i delar, tid och ev specialverktyg?
2. Om det är ovärt att investera mer i cykeln, har ni tips på billiga cyklar som sannolikt är lika roliga? Är det liknande geometri man ska leta efter eller vad tror ni det är som gör att den känns så rapp?

Här har ni en bild på modellen:
fixie-inc-blackheath-black-1.webp

Dött vevlager?
En billig Shimano vevlager kostar 12 euro hos tyska webbutik. En vevarmsavdragare samma. Shimano vevlager behöver dock antagligen ett annat verktyg än nuvarande vevlager, så 2x12 euro till. Sen en stor insexnyckel för vevarmsbulten och två nycklar till vevarmsavdragaren (standardverktyg). Kanske kan du hitta ett vevlager som behöver samma verktyg som nuvarande.

Jag kör en Floater sedan många år med som enda underhåll fett på kedjan och då och då nya däck och en ny kedja. Riktigt nöjd. Jag skulle byta vevlager om den går sönder. Jag har dock nästan alla verktyg.

Dött vevlager?
Det syns inte speciellt väl på filmen, men om jag ska gissa är det ungeför nedan kostnader förknippade med att byta själv för en normalhändig.
Varukorgen är från Biltema.
En cykelmek kanske tar 500 för byte och material.
Screenshot_20260819-223253.webp

Dött vevlager?
Tusen tack! Inte alls så farligt som jag befarat. Är det stor skillnad i livslängd på olika vevlager (typ Shimano v Biltema)?
För en hundring hade jag nog chansat. 🤷
Men det finns olika bredder på axeln, så du behöver förmodligen köpa verktyg för att demontera, mäta bredden och därefter köpa rätt lager.

Vad jag minns så sålde Biltema Shimano lager senast jag kollade, vilket sannolikt var kring 20år sedan 😆, så jag vet inte hur det är idag

Dött vevlager?
Är ledig på fredag så är ändå lockande att svänga förbi Biltema och förhoppningsvis lösa allt så snabbt som möjligt istället för att beställa online... Får hoppas att någon av deras modeller matchar.

Tillbaka
Topp