[OT] Klimatförnekare

[OT] Klimatförnekare
Det finns ungefär 1 400 miljoner kubikmeter vatten på jorden. Mänskliga utsläpp, skogsavverkning och vissa andra aktiviteter har höjt havstemperaturen, där det mesta finns. Sedan industrialiseringen började har temperaturen stigit en knapp grad, 0,9 C. Säg 1 C för enkelhets skull.
Om jag har räknat rätt, vilket händer ibland, har använts 1 624 000 000 kWh för att åstadkomma den temperaturförändringen.

[OT] Klimatförnekare
Där satte du pricken mitt i "ooms". Frågan är bara vad försäkringarna kommer att kosta? Kommer någon att kunna betala!
'Bolagen vägrar nu försäkra objekt i många drabbade eller hotade områden. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att för Sveriges del kuster i Götaland så småningom blir förvägrade fastighetsförsäkringar.

[OT] Klimatförnekare
Det finns ungefär 1 400 miljoner kubikmeter vatten på jorden. Mänskliga utsläpp, skogsavverkning och vissa andra aktiviteter har höjt havstemperaturen, där det mesta finns. Sedan industrialiseringen började har temperaturen stigit en knapp grad, 0,9 C. Säg 1 C för enkelhets skull.
Om jag har räknat rätt, vilket händer ibland, har använts 1 624 000 000 kWh för att åstadkomma den temperaturförändringen.
Kubikmeter? Då får du nog skyffla in nio nollor till!

[OT] Klimatförnekare
'Bolagen vägrar nu försäkra objekt i många drabbade eller hotade områden. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att för Sveriges del kuster i Götaland så småningom blir förvägrade fastighetsförsäkringar.
Naturligtvis inte önskvärt att risken ökar, men ju bättre försäkringspremierna avspeglar risk, desto starkare borde det ekonomiskt incitamentet bli att inte bygga i utsatta lägen.

[OT] Klimatförnekare
Inte för att hejda temperaturökningen?
Nej, det skulle väl vara rätt mystiskt om temperaturhöjningen kunde hejdas med höjda försäkringspremier? Och det har jag inte påstått. Jag konstaterade bara en (rimlig) effekt av om premierna stiger för byggnationer i utsatta lägen.

Edit: Det kanske kan finnas någon återkoppling som ger en effekt för temperaturhöjningen. Spontant känns det dock som att den borde vara marginell i sammanhanget.

Senast ändrad:
[OT] Klimatförnekare
Om jag lyckades hitta rätt data handlar beloppet om naturkatastrofer, inte miljökatastrofer. Och det är för första halvåret, inte hittills i år. I artikeln nedan finns också information om skador kontra försäkringsutbetalningar.
Har du då hittat uppgifter där inte bränder, översvämingar, stormskador och torka inte ingår?!

[OT] Klimatförnekare
Har du då hittat uppgifter där inte bränder, översvämingar, stormskador och torka inte ingår?!
Det jag googlade mig fram till var den artikel jag länkade. Beroende på vad deras termer och dina termer inkluderar kanske du kan räkna ut det du söker. Annars får du väl googla och se om du kan hitta nödvändigt data för att få fram det du söker, vad nu anledningen än må vara.

[OT] Klimatförnekare
Flera 100.000tals män och kvinnor i Sverige förnekar att människan är ansvarig för klimatförändringarna, med en klar övervikt från den manliga sidan. Hur är detta ens möjligt?

Dom senaste 10åren har det blivit varmare för varje år. Värmerekorden haglar. Havsvattnet har aldrig varit varmare sedan människan började med tempmätningarna på Jorden. Då har vi ändå statistik på många platser redan sedan 1700talet. År 2026 blev det varmaste som någonsin uppmäts. Finns det någon som tvivlar på att år 2027, kommer bli ännu varmare?!

Detta med katastrofala skogsbränder, torka, översvämningar, orkaner, stigande havsnivåer, mm som följd. Det råder så gott som total konsensus inom vetenskapen att människan bär ansvaret för klimatförändringarna! Hur kan då 100.000tals svenskar förneka detta. Vilken hemlig information besitter dessa sk experter?
En klimattråd på happy?
Även om det är OT lär den spåra ur tror jag, som den brukar göra på ”ett annat forum”.
Jag ska läsa den, och se vad som skrivs, men inte kommentera mer än detta.
Klimatförnekarna kan man aldrig ”vinna över”, då de trollar och är så kallade ”experter”.
Spännande med 14 sidor inlägg att beta av, kanske till fredagspopcornen.

[OT] Klimatförnekare
En klimattråd på happy?
Även om det är OT lär den spåra ur tror jag, som den brukar göra på ”ett annat forum”.
Jag ska läsa den, och se vad som skrivs, men inte kommentera mer än detta.
Klimatförnekarna kan man aldrig ”vinna över”, då de trollar och är så kallade ”experter”.
Spännande med 14 sidor inlägg att beta av, kanske till fredagspopcornen.
Håller med. Flashback finns ju alltid som diskussionsforum och där kan man med erfarenhet hitta en bunt verkligt smarta användare som har koll, kunskap och tillför bra information och argumentering.

[OT] Klimatförnekare
IMG_2862.webp

Tillbaka
Topp