Hans__L
Aktiv medlem
Slitna drev?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vÄr webbplats som en webbapp pÄ din startskÀrm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sant, kedjan blir ju smutsig men framför allt drar den med sig skit som sedan sÀtter sig i andra delar av drivlinan.
Men man tvÀttar vÀl kedjan nÀr man tvÀttar resterande delar, som kassett, bakvÀxel och vevparti? Den Àr inte ren, liksom.
Vad smörjer du med dÄ? Tycker det lÄter bÄde magiskt och otroligt att bara kunna smörja, cykla, smörja, cykla, smörja utan att nÄgonsin göra rent kedjan!
Ta bild pÄ cyklarna ocksÄ nÀr du ÀndÄ hÄller pÄ!![]()
Ja det dÀr Àr ju en dels sÀllan smord kedja, hade du kört lite vardagspendling i alla vÀder med den hade den nog krÀvt en helt annan frekvens av oljning. En kejda som ser ut sÄdÀr pÄ nÄgon av mina cyklar Àr tvÄ mil bort frÄn att börja lÄta vid belastning. Mtb Àr ju generellt vÀÀÀÀldigt mycket enklare Àn vardags- eller landsvÀgscyklar, och det byggs sÀllan upp sÄ mycket skit pÄ sÄdana kedjor. Lera, jord och pinnar Àr liksom inget problem, medan vÀgdammet man oavbrutet cyklar igenom pÄ cykelbanor och vÀgar beter sig pÄ ett helt annat sÀtt. TS kedja ser ju ut att anvÀndas pÄ ett helt annorlunda sÀtt Àn din singlespeed-mtb, och jag tror pÄstÄendet att det bara Àr att smörja och cykla ger som resultat just utseendet som TS kedja har, vilket inte Àr optimalt pÄ nÄgot vis.Min erfarenhet Àr att kedjan nÀstan inte blir smutsig, förutom nÀr man kör pÄ blöt eller lerig underlag.
Jag tvÀttar mina cyklar nÀstan aldrig, max en gÄng om Äret. Nu tycker min son om att tvÀtta cyklar, sÄ han tvÀttar min om vi Àr i en bikepark.
Jag tror inte det spelar en stor roll. Till MTB anvÀnder jag Dynamics All Round. Till lvg/gruscyklar anvÀnder nuförtiden Wolf Tooth. Den tar bort smuts som sitter mellan lÀnkarna och rollers.
HÀr en bild av kedjan av min helstel. Kedjan Àr singlespeed. Kedjan sitter dÀr i minst ett Är, kanske tvÄ och jag tror att jag aldrig tvÀttade den. Den skulle sÄklart blir renare vid tvÀttning men jag bryr mig inte. Smuts som sitter pÄ yttersidan av lÀnkarna gör ingenting. Smuts pÄ innersidan av lÀnkarna inte mycket heller. Smuts emellan delar som rör sig Àr inte bra, men svÄrt att fÄr bort.
Visa bilaga 849539
HÄller med. Det gÄr inte att strunta i att tvÀtta cykeln (och drivlinan) utan att fÄ problem och större slitage Àn vad man annars hade fÄtt. (Det kostar watt ocksÄ nÀr det blir för skitigt, om man Àr lagd Ät det hÄllet. Ja, jag har sett GCN-inslaget.)Ja det dÀr Àr ju en dels sÀllan smord kedja, hade du kört lite vardagspendling i alla vÀder med den hade den nog krÀvt en helt annan frekvens av oljning. En kejda som ser ut sÄdÀr pÄ nÄgon av mina cyklar Àr tvÄ mil bort frÄn att börja lÄta vid belastning. Mtb Àr ju generellt vÀÀÀÀldigt mycket enklare Àn vardags- eller landsvÀgscyklar, och det byggs sÀllan upp sÄ mycket skit pÄ sÄdana kedjor. Lera, jord och pinnar Àr liksom inget problem, medan vÀgdammet man oavbrutet cyklar igenom pÄ cykelbanor och vÀgar beter sig pÄ ett helt annat sÀtt. TS kedja ser ju ut att anvÀndas pÄ ett helt annorlunda sÀtt Àn din singlespeed-mtb, och jag tror pÄstÄendet att det bara Àr att smörja och cykla ger som resultat just utseendet som TS kedja har, vilket inte Àr optimalt pÄ nÄgot vis.
Min erfarenhet Àr att en olja utan klistriga egenskaper fÄr kedjan att se okej ut men krÀver högre frekvens av smörjning. En med en skvÀtt klistriga egenskaper hÄller lite lÀngre men bygger över tid upp klegg vilket Àr dÄligt. De riktigt klistriga varianterna orkar jag inte ens nÀmna för dÄ ser allt snart ut som pÄ TS cykel..
Nyckeln för att fÄ det att fungera utan att tvÀtta ihjÀl sig Àr att anvÀnda en rimlig olja och sen med nÄgorlunda frekvens noga torka av, sen olja, sen torka av kedjan - i just den följden. Regnar det hela tiden blir frekvensen högre, Àr det torrt klarar man sig lÀngre.
Ingen kedjeolja jag provat har dĂ€remot gjort att man pĂ„ en cykel man anvĂ€nder pĂ„ riktigt aldrig behöver tvĂ€tta kedja eller cykel. Jag Ă€r rejĂ€lt mot allt vad avfettning och annat heter, och tvĂ€ttar ogĂ€rna nĂ„gonting (bilar, klĂ€der, hus osv osv), men att helt klara sig undan tvĂ€tt Ă€r liksom inte ett rimligt pĂ„stĂ„ende om man faktiskt anvĂ€nder cykeln. Ăn mindre om det handlar om en allvĂ€derspendlare. Visst, mtbn kan man i princip cykla genom lera med, och nĂ€sta gĂ„ng ramlar leran av nĂ€r man cyklar, men alla andra cyklar drar Ă„t sig smuts som tillslut pĂ„verkar de mekaniska delarna pĂ„ ett negativt sĂ€tt.
Kedjevax Àr sÀkert bra pÄ mÄnga vis om man orkar hÄlla pÄ. Jag gissar lite försiktigt att det inte ligger för TS om man utgÄr frÄn hur stor möda som lagts pÄ underhÄll pÄ den dÀr cykeln, sÄ det kÀnns överflödigt att dra upp den gamla diskussionen i den hÀr trÄden.
Ah, gÀller att hÄlla koll! Jag avser Kalles grejer i mina inlÀgg!Ts Àr frÄn 2006.
Kalle fÄr byta kedja o ev kassett sÄ blir det nog bra efter ett tag.
SĂ„ kan vi andra fota kedjor
Ja det dÀr Àr ju en dels sÀllan smord kedja, hade du kört lite vardagspendling i alla vÀder med den hade den nog krÀvt en helt annan frekvens av oljning. En kejda som ser ut sÄdÀr pÄ nÄgon av mina cyklar Àr tvÄ mil bort frÄn att börja lÄta vid belastning. Mtb Àr ju generellt vÀÀÀÀldigt mycket enklare Àn vardags- eller landsvÀgscyklar, och det byggs sÀllan upp sÄ mycket skit pÄ sÄdana kedjor. Lera, jord och pinnar Àr liksom inget problem, medan vÀgdammet man oavbrutet cyklar igenom pÄ cykelbanor och vÀgar beter sig pÄ ett helt annat sÀtt. TS kedja ser ju ut att anvÀndas pÄ ett helt annorlunda sÀtt Àn din singlespeed-mtb, och jag tror pÄstÄendet att det bara Àr att smörja och cykla ger som resultat just utseendet som TS kedja har, vilket inte Àr optimalt pÄ nÄgot vis.
Min erfarenhet Àr att en olja utan klistriga egenskaper fÄr kedjan att se okej ut men krÀver högre frekvens av smörjning. En med en skvÀtt klistriga egenskaper hÄller lite lÀngre men bygger över tid upp klegg vilket Àr dÄligt. De riktigt klistriga varianterna orkar jag inte ens nÀmna för dÄ ser allt snart ut som pÄ TS cykel..
Nyckeln för att fÄ det att fungera utan att tvÀtta ihjÀl sig Àr att anvÀnda en rimlig olja och sen med nÄgorlunda frekvens noga torka av, sen olja, sen torka av kedjan - i just den följden. Regnar det hela tiden blir frekvensen högre, Àr det torrt klarar man sig lÀngre.
Ingen kedjeolja jag provat har dĂ€remot gjort att man pĂ„ en cykel man anvĂ€nder pĂ„ riktigt aldrig behöver tvĂ€tta kedja eller cykel. Jag Ă€r rejĂ€lt mot allt vad avfettning och annat heter, och tvĂ€ttar ogĂ€rna nĂ„gonting (bilar, klĂ€der, hus osv osv), men att helt klara sig undan tvĂ€tt Ă€r liksom inte ett rimligt pĂ„stĂ„ende om man faktiskt anvĂ€nder cykeln. Ăn mindre om det handlar om en allvĂ€derspendlare. Visst, mtbn kan man i princip cykla genom lera med, och nĂ€sta gĂ„ng ramlar leran av nĂ€r man cyklar, men alla andra cyklar drar Ă„t sig smuts som tillslut pĂ„verkar de mekaniska delarna pĂ„ ett negativt sĂ€tt.
Kedjevax Àr sÀkert bra pÄ mÄnga vis om man orkar hÄlla pÄ. Jag gissar lite försiktigt att det inte ligger för TS om man utgÄr frÄn hur stor möda som lagts pÄ underhÄll pÄ den dÀr cykeln, sÄ det kÀnns överflödigt att dra upp den gamla diskussionen i den hÀr trÄden.