[Annons] Bo och sova i bilen på cykelsemestern – 7 tips

Redaktionen

Medlem
MartinOlson-0030-1-2000x1333.jpg

Vi har testat cykelsemester i två olika koncept denna sommar, båda med elbil som bas, vilket gav ett intressant perspektiv på boende, energi och logistik. Vi besökte både Sveriges mest hypade bikepark i Kisa och laddade elcyklar för turer runt i Lofsdalens fina fjällcykelområde. Så här gick det.

Läs hela artikeln:

Fast nu slaggade väl int författarn i fråga i fordonet ? Vars då? . He känndes lite smått är int Wv varianterna större om en Ska Sova i fordonet ? .
Banorna såg Trefliga ut å Lagomt Ensamma :0)

Jag var i både Stockholm samt Tyskland/Nederländerna och campade i bilen under semestern. Nu när jag beställt cykel så är jag givetvis sugen på en cykelsemester också. Om man åker till t.ex. Billingen, lofsdalen eller annan park gjord för att cykla - finns där cykelgarage att hyra? Känns lite riskabelt att sova i bilen med cykeln på kroken.

Visserligen annons som har anknytning till cykling, men det där skulle inte jag kalla cykelsemester...

En riktig cykelsemester enl mig är när man låter bli bilen och packar allt man kan tänkas behöva på cykeln och ev kärra och ger sig av.

Nåja. Har hört talas om typer som lastar cykeln på ett flygplan och cyklar sen runt nåt hotell där de äter gott och och kallar det bästa cykelsemestern ever.

Nackdelen med cykelsemester utan bil/flyg är att man inte kommer längre än nån bestämd radie (i mitt fall ksk 10-30 mil?) från omysiga Älvsjö. För jag pallar inte cykla längre, längre.

Brukar åka på skidsemester på gröningen utanför huset. För långt att staka till frostavallen på salomskidor

Jag tror vi behöver ett alignment chart, ungefär som med semlorna. Är man tillräckligt radikal kanske det kan vara cykelsemester att åka och titta när andra cyklar (allt från studiebesök i Nederländerna till åskådare på lopp)?

För egen del bör det nog innefatta att man tar sig mellan olika ställen på cykel, och specifikt att det man behöver för semestern är packat på cykeln. Alltså "touring".

Sen kan man om det behövs ta sig till början med tåg, ta en färja där vägen tar slut eller hoppa över några avsnitt med tåg eller buss. (även som i några fall i Norge, där vissa tunnlar har cykelförbud).

Jag har annars gjort några hybrid-versioner som är mer åt "tågsemester" - åk till ett resmål (släktingar, konferens, ...) med Brompton ombord. Ta lite längre paus i en stad och åk omkring och upptäck. Eller ta cykeln mellan stationen och övernattning (om man inte åker nattåg) - mycket praktiskt. Eller ta någon särskilt fin sträcka på cykel. Eller som i ett fall, ta 2-3 dagar semester cykling i Ardennerna på vägen hem efter besök i Bryssel.

Jag tror vi behöver ett alignment chart, ungefär som med semlorna. Är man tillräckligt radikal kanske det kan vara cykelsemester att åka och titta när andra cyklar (allt från studiebesök i Nederländerna till åskådare på lopp)?

För egen del bör det nog innefatta att man tar sig mellan olika ställen på cykel, och specifikt att det man behöver för semestern är packat på cykeln. Alltså "touring".

Sen kan man om det behövs ta sig till början med tåg, ta en färja där vägen tar slut eller hoppa över några avsnitt med tåg eller buss. (även som i några fall i Norge, där vissa tunnlar har cykelförbud).
Misstänker att jag hamnar i en väldigt radikal hörna av chartet. Har varit på cykelsemester o sett TdF flera ggr, inte cyklat dit från Älvsjö. (Ok då, cyklat omkring lite själv också vid besöket)

Ta sig till början med bil eller flyg då, är det inte ok? Det blir lite konstigt om vissa andra färdsätt än cykel är tillåtna (tåg, buss, färja), men inte andra (bil, flyg).

Är som kamping på strand ängar i Kalix och grann byn är mest husbil med cyklar bak på som cyklar ut i grannskapet i strand ängar är cykel vägg nät direkt anslutning med under gång och cykelväg ut under E4 och vägar från.
Och E4 är mer trafik men i periferin är mycket låg trafik på är ofta inget alls nästa på vissa som E4 på 60 talet ingen trafik på flera mil cykla.
Och gran byar finns att ta in för de som inte har husbil för de som vill ha en utgångspunkt att cykla ut från.

Senast ändrad:
Det är rätt coolt att man kan köra klimatanläggningen på natten när man har elbil. Det är ju inte lika coolt att man måste sälja några organ för att ha råd att skaffa en dylik sådan.

Jag kör nog vidare med tält och bensinkombi så länge.

Ta sig till början med bil eller flyg då, är det inte ok? Det blir lite konstigt om vissa andra färdsätt än cykel är tillåtna (tåg, buss, färja), men inte andra (bil, flyg).
Färdmedlen kan tolkas som exempel. Sen går flyg bort av andra skäl - det är svårt att leva hållbart och flyga till ställen. Bil delvis av samma skäl.

Om det inte framgick så kan jag väl förtydliga med att det var ett rent tramsinlägg. Lite som motpol till att det inte är ok att ta bilen på semestern.

Någon här hade cyklat till en endurortävling i Falun från Stockholm och tillbaka, om jag minns orterna rätt. Så helt orimligt är det inte.

Och bra med ett 220v uttag i bilen som kan användas till allt möjligt. Borde fler elbilar ha.
Och synd att dom bilarna kostar sådär 600tusen.

Om det är något jag brinner för så är det sånt här. Ingen värmer själen lika mycket som att säga "det där är ingen riktig.." Det bara pirrar i hela kroppen när man berättar för någon stackars jävel att han nämligen "cyklat lite på semestern" och inte haft någon riktig cykelsemester.

Varsågod! Självklart kan man lägga in vad som önskas i begreppet.

Undrar om man kan kalla deltagande i Sverigetempot / PBP osv cykelsemester också? Bara om man lyckas fikacykla i 120 - 200+ mil? Även om det blev en hård strapats? (vilket vanlig semester nog kan bli också ...)

Tillbaka
Topp