Makadam ruttplanering för gravel

qrbit

Medlem
Hepp! Jag saknade en ruttplanerare för gravelcykling så jag skapade en egen. Den har kommit till ett stadie som funkar ok nu och jag är öppen för synpunkter och idéer :-)

Den finns här: makadam.gunnorp.com
Tiden får utvisa om den får en egen domän senare.

Planeraren använder NVDB:s vägdatabas och använder slitlager som urvalskriterie. Den tar även in OSM och Lantmäteriets öppna kartdatabaser.

Just nu kan man skapa en waypointrutt eller en rundtur utifrån en vald startpunkt. En bra början är att ange vägkvalitet till 3, välj grusandel som man föredrar och sen generera en rutt. Är det inte som man vill ha den, laborera lite med vägkvalitet och riktning. Väljer man vägkvalitet 5 kan vägnätverket ibland inte räcka för vad man önskar, välj då 4 eller 3 och testa igen.

Önskad distans för rundtur ligger relativt lågt viktat för att hellre skapa en bra rutt än en exakt distans.

Grusandel “Ingen” väljer endast belagda vägar och är tänkt för landsvägscykling.

Valet av tempo är indata till beräkning av tiden för att cykla rutten.

De tre databaserna har vissa punkter där de inte matchar i verkligheten och misstänker man att rutterna begränsas av det så kan man kryssa i “I feel lucky!”. Då tillåter den gap på upp till 20 m mellan olika spårnätverk. I verkligheten kan det finnas en stig där, eller så gör det inte det :-)

Valet “Endast NVDB databas” väljer bort OSM och Lantmäteriets databaser. För cykling, låt denna vara urkryssad.

Ruttens längd, grus-% och uppskattad tid summeras efter genererad rutt och den går att exportera som .gpx. Man kan även importera en .gpx-rutt om man vill se dess grusandel och beräknad tid.

För just Östergötland som jag är bekant med har jag lagt in några egna rutter jag uppfattar som bra. Planeraren viktar om ruttvalet något mot de befintliga rutterna i Östergötland. Tips på ett rationellt sätt att göra detta i övriga landskap är välkommet.

Testa gärna och återkoppla!

Makadam.webp

Senast ändrad:
Imponerande bygge! Provade lite fort här hemma, skulle önska att den viktade NVDB högre. Får med rätt mkt stigar som är mer lämpliga för MTB är gravel, hade varit snyggt med ett val att undvika stigar helt

Imponerande bygge! Provade lite fort här hemma, skulle önska att den viktade NVDB högre. Får med rätt mkt stigar som är mer lämpliga för MTB är gravel, hade varit snyggt med ett val att undvika stigar helt
Tack för feedback, jag kollar om jag kan ändra viktningen från de små stigarna. Testa att kryssa i "Endast NVDB databas" och med max grusandel så länge och se om det blir bättre för dig.

I mitt test: Nyköping-Krokek valde verktyget väldigt mycket sörmlandsled. Den är olämplig för gravelcykling, mer teknisk stigcykling. Resultatet blev således en mtb-rutt isf en gravel-rutt.

En ny version är uppladdad nu.

Skalan för grusandel är utökad till "Ingen - Låg - Medel - MTB". Låg och Medel viktar ner stigar under en viss bredd och ska förhoppningsvis passa gravel bättre nu. Nivån MTB är som den gamla maxnivån och har full tillgång till smala stigar.

Testa gärna och återkoppla om det blev bättre eller sämre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp