Välja racer för vättern och IM

Antewiik

Medlem
Ska precis köpa min första cykel.
Fick testa en kompis gravel och körde 12mil. Så nu har jag anmält mig till ironman och Vättern.

Söker något som skulle fungera bra till båda loppen.
Kommer bara cykla landsväg.
Tänkte sätta på tempopinnar på den till IM. Har mål att göra IM på under 11h.
Budget är kring 40.000 kr.
Har kollat på Trek madone SL6 Gen 8 med 35 Bontrager Aeolus Elite 35. Läste dock att de hjulen var lite sisådär. Men pris är 39 tkr.
Jag kan absolut 0 om cyklar så har bollat med AI. Den föreslog att gå upp lite till en Canyon Aeroad CF SLX 7 AXS. Då jag får med alla eventuella uppgraderingar direkt. Hjul, nån mätare osv. Men den är 13 tkr dyrare.

Så vad tror ni? Eller har ni tips på andra märken/modeller?
Ber om ursäkt om det finns någon liknande tråd som jag missat.

Utmaningen blir nog att hitta en vanlig linjehoj där du kan få på ett bra tempstyre på. Köper du exempelvis en med aero-format kolfiberstyre borde du kolla så att det finns tempobpgar som passar just det. Annars drar det snabbt iväg i kostnad för nya styren och bygga om. Men för 40’ har många runda aluminiumstyren och då blir det ju lättare.

Med den budgeten är det inte ett alternativ med en specifik triathlon-cykel och billigare lvg för vättern? Om man kan få lite högre hastighet bara mha materialet så är det väl väldigt välkommet om man satsar på en specificik tid? Eller finns det ett tidsmål även på vättern som kräver snabbast möjliga cykel?

Jag köpte min första plastracer på hösten för att ha en racer när våren kom men trots det rekommenderar jag dig att köpa en begagnad cykel för vinterträning. Då kan du i lugn och ro testa lite olika inställningar, vad som fungerar för dig och fundera på fincykel.

Med den budgeten är det inte ett alternativ med en specifik triathlon-cykel och billigare lvg för vättern? Om man kan få lite högre hastighet bara mha materialet så är det väl väldigt välkommet om man satsar på en specificik tid? Eller finns det ett tidsmål även på vättern som kräver snabbast möjliga cykel?
Funderade lite på detta alternativ men då jag bor mitt ute i ingenstans så är det lite besvärligt med att köpa begagnad. Tror även att efter IM kommer jag aldrig använda triathlon-cykeln igen. Om man skippar pinnar och kör på en vanlig racer, är det väldigt stor skillnad tidsmässigt på en IM? Har inte hunnit sätta något mål på Vättern ännu, men vill alltid ha möjlighet att göra en bra tid. Sen vill jag gärna köpa grejer som jag kan ha en längre tid och inte får ett sug att byta upp mig direkt.

Är du grym på sim och löp? Under 11 brukar betyda cykel runt 34-35 i snitt.

Det är väldigt väldigt starkt utan en bra tempoposition.

Vill inte negga men sub11 utan en bra cykel blir svårt. Men du kanske är ett konditionsfenomen?
Tråkigt med triathlon men det är ganska mycket en materialsport!

Vill inte negga men sub11 utan en bra cykel blir svårt. Men du kanske är ett konditionsfenomen?
Jo men är nog rätt ok på löpning och är 1 år tills jag kör IM så tänkt göra en seriösare satsning. Så skillnaden är så pass stor på tempo kontra en racer? Kanske får ändra mina planer och köpa en triathloncykel nu och sen byta den efter IM mot en racer. Hur är träningen annars på en tempo vs racer? Gissar att en racer är bekvämare och roligare för vanlig träning?

Nu hade jag en lite högre budget men jag tycker efter allt arbete och alla pengar man lägger på en IM så vill jag inte skänka bort massa tid. Så jag har så en dedikerad triathloncykel med diskhjul.

All träning utom grupp funkar bra, så i år har jag kört mest med min Speedmax. Men man blir ju lite halvt asocial och kör mycket långa rundor själv.

Svårt att säga skillnaden men i platta Kalmar så är en tricykel med högprofil verkligen det du vill ha!

Jag cyklade på 4.44 med 253w normaliserat!

Är det inte rätt svårt att ens köpa en triathlon/TT cykel för 40000? Än mindre både det och lvg?

Finns massor begagnat nu, både racer och tempo/tri. Tyckte de sista exploderade efter Kalmar häromveckan. För en budget på 40k går det absolut att hitta två väl fungerande hojar. Att det är besvärligt med beg-köp må vara hänt, men samtidigt… Höga ambitioner, rejäl satsning, etc. Men inte värt att strula lite för att få bästa materialet på ett prisvärt sätt?Om du inte bor i Norrlands inland bör det inte vara omöjligt att lösa med en gnutta tålamod…

Lycka till med satsningen!

Finns massor begagnat nu, både racer och tempo/tri. Tyckte de sista exploderade efter Kalmar häromveckan. För en budget på 40k går det absolut att hitta två väl fungerande hojar. Att det är besvärligt med beg-köp må vara hänt, men samtidigt… Höga ambitioner, rejäl satsning, etc. Men inte värt att strula lite för att få bästa materialet på ett prisvärt sätt?Om du inte bor i Norrlands inland bör det inte vara omöjligt att lösa med en gnutta tålamod…

Lycka till med satsningen!
Jag tycker allt jag hittar på blocket för märkbart under 40000 är rätt omoderna grejer. Mycket mekaniska växlar som bara kan växlas i TT position. Och allt jag hittar är fälgbromsat.

De funkar säkert jättebra. Men inget man kan äga ett tag och uppgradera med åren.

Sen är jag lite fundersam kring hur de egentligen står sig mot moderna "aero" lvg cyklar när man sätter på tempopinnar och fixar till positionen.

EDIT: nu glömde jag iofs att växlarna väl inte sitter i bromsarna ens på elektroniska TT. Så det borde ju faktiskt gå rätt bra att att byta till elektroniska blips i framtiden!

Senast ändrad:

För att nyansera så tror jag att det var Helena Kvapil som köpte en dedikerad tempocykel först när hon hade kvalificerat till Hawaii. Hon hade då genomfört flera lopp med tider runt 11 timmar. Cykling var inte hennes starkaste gren, men tittar jag på hennes cykeltider så kan jag inte se att bytet från racer med tempopinnar till tempocykel har haft någon avgörande betydelse.

Jag tycker allt jag hittar på blocket för märkbart under 40000 är rätt omoderna grejer. Mycket mekaniska växlar som bara kan växlas i TT position. Och allt jag hittar är fälgbromsat.

De funkar säkert jättebra. Men inget man kan äga ett tag och uppgradera med åren.

Sen är jag lite fundersam kring hur de egentligen står sig mot moderna "aero" lvg cyklar när man sätter på tempopinnar och fixar till positionen.

EDIT: nu glömde jag iofs att växlarna väl inte sitter i bromsarna ens på elektroniska TT. Så det borde ju faktiskt gå rätt bra att att byta till elektroniska blips i framtiden!
Skulle du inte sälja tt-hojen efter IM? Och vad är problemet med fälgbromsar? Det är inte bromsarna som avgör hur snabbt det går på en IM-sträcka normalt.

Skitsamma, köp en ny halvbra racer då. Se bara till att du kan montera clip-ons. Och även 50mm högprofil kanske kan kännas mindre roligt än 80/60 eller nåt på en IM, så håll ögonen öppna efter ett nytt/beg hjulpar.

Kör hårt!

Skall du göra en snabb tid på vättern är det viktigare att cykla med en snabb klunga än att ha en snabb aerocykel. Det krävs inte så många watt att hålla 40 kmh med en gammal aluhoj med lågprofilhjul när du ligger i suget av en stor klunga.

Att cykla solo i ett triathlon är en helt annan grej. Då ät aerodynamiken superviktig för vilken fart du kan hålla.

För att nyansera så tror jag att det var Helena Kvapil som köpte en dedikerad tempocykel först när hon hade kvalificerat till Hawaii. Hon hade då genomfört flera lopp med tider runt 11 timmar. Cykling var inte hennes starkaste gren, men tittar jag på hennes cykeltider så kan jag inte se att bytet från racer med tempopinnar till tempocykel har haft någon avgörande betydelse.
Var nog lite otydlig vad jag svarade på, men det skulle vara riktat mot frågan om det gick att köra med racer utan tempopinnar.

Det skulle jag säga bara är att ge sig själv dåliga förutsättningar.
Siktar man på 11h tror inte jag att man kan göra så många kompromisser utan väldigt mycket talang som kompenserar.

Skulle du inte sälja tt-hojen efter IM? Och vad är problemet med fälgbromsar? Det är inte bromsarna som avgör hur snabbt det går på en IM-sträcka normalt.

Skitsamma, köp en ny halvbra racer då. Se bara till att du kan montera clip-ons. Och även 50mm högprofil kanske kan kännas mindre roligt än 80/60 eller nåt på en IM, så håll ögonen öppna efter ett nytt/beg hjulpar.

Kör hårt!
Det är inte jag som ska köra IM. Jag tycker bara att 40000 för både en vettig tempo/tricykel och en lvg låter lite svårt. Jämfört med endast en lvg med tempopinnar som, antar jag, kommer fortsätta användas i framtiden.

Det är inte jag som ska köra IM. Jag tycker bara att 40000 för både en vettig tempo/tricykel och en lvg låter lite svårt. Jämfört med endast en lvg med tempopinnar som, antar jag, kommer fortsätta användas i framtiden.
Ha, sorry! Jag var inte uppmärksam.

Ok. Jag tycker det låter möjligt. Det har säkert med definitionen av ”vettig” att göra.

Tillbaka
Topp