Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Väldigt true shuttlebuss. Imorrn blir det cykling!

DSCF0633.webp

Såg någon video från en bikepark i Japan där man kör med en guide först och sen en bakom. Bromsar man så att man sladdar så blåser de i visselpipor och jag antar att efter för många pipor från man lämna. Kändes väldigt japanskt.... men inga brake bumps.

Japan är på min bucket list så det ska bli kul att höra vad som finns.

Såg någon video från en bikepark i Japan där man kör med en guide först och sen en bakom. Bromsar man så att man sladdar så blåser de i visselpipor och jag antar att efter för många pipor från man lämna. Kändes väldigt japanskt.... men inga brake bumps.

Japan är på min bucket list så det ska bli kul att höra vad som finns.
Mm dit ska vi gissar jag. Om det inte regnar. Man får inte cykla om det regnar.

Coolt ändå. Jag känner en del som åkt till JP för att åka skidor, men som dedikerat mtb-resmål var det nytt för mig.
Det är helt nytt för oss också, vi utforskar helt okänt territorie :)

För mig är det fjärde gången jag är här, men har bara turistat innan aldrig cyklat.

Pssst... Morgonens motionsrunda bjöd på en pyspunka på framhjulet. Lyckades tydligen köra på ett nubbliknande metallstift som satte sig mitt i däcket. Luftminskningen kom smygande och jag märkte tillslut att det rullade trögare och trögare, och det tog nog nästan en kilometer innan luften gått ur så pass mycket att det inte gick att rulla längre.

Faktiskt första gången jag bytte slang ute i fält, men det gick fint på ca 25 minuter totalt, för en som är lite ovan att drabbas av punktering. Bra att det fanns en gatlykta att jobba under på gång/cykel-banan.

IMG_20260903_044440_NV.webp

Köpte karbånhjul på K&S som renoveringsobjekt för 900 kr. Idag kam nya ekrarna, så fixade lite och tog en första tur. Tillsammans med karbånaerostyre från K&S borde jag nu äntligen har nått mellanchefsnivån, från 2012. Det blev en anticlimax: kändes som vanliga hjul, och inte bullrig heller. Kanske sitter mellanchefseffekten helt i pengarna.

2026-09-03-19-59-20-245.webp

Köpte karbånhjul på K&S som renoveringsobjekt för 900 kr. Idag kam nya ekrarna, så fixade lite och tog en första tur. Tillsammans med karbånaerostyre från K&S borde jag nu äntligen har nått mellanchefsnivån, från 2012. Det blev en anticlimax: kändes som vanliga hjul, och inte bullrig heller. Kanske sitter mellanchefseffekten helt i pengarna.

Visa bilaga 851045
Högst sannolikt.

Tillbaka igen efter 6 år. Mycket är sig likt, men det kändes ändå så avlägset. Som att jag är ett spöke kvar på en plats i en tid som dragit vidare. I huvudet är Åre fyllt av liv och rörelse, av vänner och bekanta. Hela byn kokar av energi från de som ska ut eller har varit ute och cyklat.

Ensam i Åre en torsdag i september finns inte mycket kvar av det mer än minnen. Kanske gjorde gråvädret sitt också. Hoppas att helgen bjuder på både bättre väder och mer än nostalgiska minnen.

1000061556.webp

Senast ändrad:
Tillbaka igen efter 6 år. Mycket är sig likt, men det kändes ändå så avlägset. Som att jag är ett spöke kvar på en plats i en tid som dragit vidare. I huvudet är Åre fyllt av liv och rörelse, av vänner och bekanta. Hela byn kokar av energi från de som ska ut eller har varit ute och cyklat.

Ensam i Åre en torsdag i september finns inte mycket kvar av det mer än minnen. Kanske gjorde gråvädret sitt också. Hoppas att helgen bjuder på både bättre väder och mer än nostalgiska minnen.

Förstår det efter jag har sett din gamla bilderna i nostalgitråden. För mig är dock Åre ett nästan tomt skidort där det ofta regnar. Jag tycker om att rulla när från halv-blöta berget ovan molnet med bara min son och ingen andra människor, som i #28890, helt perfekt!

Förstår det efter jag har sett din gamla bilderna i nostalgitråden. För mig är dock Åre ett nästan tomt skidort där det ofta regnar. Jag tycker om att rulla när från halv-blöta berget ovan molnet med bara min son och ingen andra människor, som i #28890, helt perfekt!
Ja, det var det jag var mentalt iställd på. Lite meditativt lugn i fjällmiljö. Den nostalgiska tomheten sköljde över helt utan förvarning när jag sakta rullade genom byn. Det kändes som ett avsked. En begravning av något som varit, snarare än den där spirande glädjen över cyklingen som är på gång.

Men imorgon bitti väntas solsken över Åresjön till morgonkaffet och med det väcks nog cykelsuget till liv.

Ber om ursäkt på förhand för att jag bryter mot reglerna med flera bilder men det verkar finnas lite intresse.

Nytt berg idag i Nozawaonsen, en kurort med skidliftar och bikepark. Glaslera och rötter, men rätt kul spår.

DSCF0829.webp
DSCF0901.webp

Som bonus fick vi mot att vi svor en ed i blod att inte avslöja var den är köra ett locals-spår som bjöd på djup loam i nån sorts redwood-liknande skog. Episkt så länge det varade.
DSCF0848.webp

Svampjakt ifrån Idag och Ifrån Hojjen , första plockade kantarellen utan att ens kliva av scotten:0) såg även en myriad med skogschampinjoner å en hel Hög med Onämnbara .
Besökte även lokala skjutbanan å fyllde på med hylsor till bottenmetet å såg även några Smörsoppar de var redan "fyllda" med liv .

Blött å fint å blev någon mil kring skogarna . Imorrn blir det längre bort å mer grusvägar .

Bilagor

• IMG_20260904_152049.webp
    IMG_20260904_152049.webp
    969.8 KB · Besök: 16
  • IMG_20260904_152659_HDR.webp
    IMG_20260904_152659_HDR.webp
    1.6 MB · Besök: 15
  • IMG_20260904_152713_SR.webp
    IMG_20260904_152713_SR.webp
    789.8 KB · Besök: 14
  • IMG_20260904_154143_HDR.webp
    IMG_20260904_154143_HDR.webp
    1.7 MB · Besök: 14
  • IMG_20260904_155050_HDR.webp
    IMG_20260904_155050_HDR.webp
    1.8 MB · Besök: 15
  • IMG_20260904_160303_SR.webp
    IMG_20260904_160303_SR.webp
    666.9 KB · Besök: 16
  • IMG_20260904_160310_MFNR.webp
    IMG_20260904_160310_MFNR.webp
    1.9 MB · Besök: 12
  • IMG_20260904_163639_MFNR_HDR.webp
    IMG_20260904_163639_MFNR_HDR.webp
    915.1 KB · Besök: 13
Idag hände det: Vi cyklade de berömda stigarna hos Trail Cutter aka No Skid Zone.

oerhört fina stigar, att han är stenhård med skidding och ingen cykling i regn syns verkligen på stigarna som även efter närmare 20 år sen de första byggdes är helt i toppskick utan sten och erosion.

Cyklingen kan bäst beskrivas som en mix av Källviken och Finale backcountry men helt utan stenar och nästan utan rötter. Inte exakt loam, men ändå fint underlag.

Rekommenderas!

DSCF1004.webp

Tillbaka
Topp