Vägval: Roslagstull-Torsgatan?

Lejon

Aktiv medlem
Provar ny tråd, alla läser väl inte pendlingstråden:

- jag ska relativt ofta cykla norrifrån till Torsgatan 8 via Roslagstull. Jag undrar om bäst väg från Roslagstull. Jag har testat olika, men är det bäst att åka via St Eriksgatan (enl Google Maps blåa förslag) eller via Sveavägen? Om Sveavägen är bäst, söderut från den via Kammakargatan till Torsgatan (röda linjen). Eller annan väg?
Väg med bättre flyt prioriteras före kortast sträcka.

Bilagor

• IMG_8016.webp
    IMG_8016.webp
    479.1 KB · Besök: 45
Senast ändrad:
Annan väg: Roslagsgatan, Surbrunnsgatan (cykelgata), korsa Odenplan och tar vägar emellan Sveavägen och Dalagatan.

Så här kanske enligt lila? Då slipper jag krångelsträckan mellan Roslagstull och Sveavägen. Men får å andra sidan stå orimligt länge ofta för att korsa vid Roslagstull men det går nog att leva med.

Bilagor

• IMG_8016.webp
    IMG_8016.webp
    475.1 KB · Besök: 25
ungefär den vägen blev det igår. Mycket korsningar och bök tyckte jag.

Ja, men det blir det nästan alltid. Sveavägen har kanske minsta antalet korsningar där man behöer stanna, men jag tycker inte om Sveavägen. Södra delen blir bra när nya cykelbanan är klart. Norra delen har dock en riktigt otrevligt cykelbana. Och att korsa Sveaplan brukade vara jobbigt. Jag har inte provat sedan tunneln är borta.

Men får å andra sidan stå orimligt länge ofta för att korsa vid Roslagstull men det går nog att leva med.

Ja, utanför rusningstiden väntar ofta utan att nån bil passerar. Skulle vara riktigt bra om de halverar väntetider för cyklister där. I rusningstiden blir det kaos på GC-banor.

Varför så stora gator? Norrtullsgatan söderut till odenplan o sen smågator på diagonalen?
Anledningen är att det blir så mycket korsningar som ger oflyt i cyklandet. Rullar hellre på även om det är längre. Även om skillnaden mellan de större vägarna eller att ta de mindre måste bli ytterst marginell? Plus dåligt lokalsinne som ställer till det även om jag till slut säkert skulle klara av det.

Anledningen är att det blir så mycket korsningar som ger oflyt i cyklandet. Rullar hellre på även om det är längre. Även om skillnaden mellan de större vägarna eller att ta de mindre måste bli ytterst marginell? Plus dåligt lokalsinne som ställer till det även om jag till slut säkert skulle klara av det.
Ok. Lokalsinnet ger sig när man/du lärt sig just den vägen man vill ta.
Tiden o flytet kan bli sämre, eller bättre!
Den stora fördelen kan bli att få lite mer zen i tillvaron o slippa avgaser o buller, ett par minuter längre restid för ingen större skillnad. Kan också vara skönt att få ner puls o svett innan man stannar helt (jag är kass på just det, brukar komma på det när jag är nästan framme...)
Västmannagatan är också ett alternativ, beroende på varifrån du kommer in i stan norrifrån.

Ok. Lokalsinnet ger sig när man/du lärt sig just den vägen man vill ta.
Tiden o flytet kan bli sämre, eller bättre!
Den stora fördelen kan bli att få lite mer zen i tillvaron o slippa avgaser o buller, ett par minuter längre restid för ingen större skillnad. Kan också vara skönt att få ner puls o svett innan man stannar helt (jag är kass på just det, brukar komma på det när jag är nästan framme...)

Därför skrev jag Roslagsgatan + Surbrunnsgatan. Norrtullsgatan är också trevligt men att komma där från Roslagstull är mindre trevligt.

Jag har prövat runt men landar alltid i Sveavägen - Olof Palmes gata. Då ska jag iofs till andra sidan norra Bantorget, men tycker det funkar bäst för mig för att minimera stopp och trixande. Är väl egentligen bara mellan roslagstull och Sveavägen som är lite bökig.

Vad som är bäst beror lite på vilken tid på dygnet det är, men personligen brukar jag försöka rulla Roslagsgatan-Birger Jarlsgatan ner så långt som det går. Skulle jag till Torsgatan så skulle jag förmodligen svänga in på Kammakargatan och köra den hela vägen bort. Det går inte att köra i maxtempo den vägen, men i 20-25 kmh känns det som att man får hyffsat flyt. Man slipper de största folksamlingarna och cyklar inte utanför några tunnelbaneuppgångar.

Tillbaka
Topp